Кога магистрала "Хемус" ще стигне до Плевен

Заявката на правителството е за завършване на цялото трасе до 2024 г. Тази година могат да са готови първите 15 км от общо 220

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Магистрала "Хемус" бавно напредва към Плевен. Пътят се строи от близо година, а скоро може да започне и официалният строеж на отсечката Плевен - Велико Търново.

Заявката, която правителството в лицето на премиера Бойко Борисов, регионалния министър Петя Аврамова и зам.-министъра Николай Нанков прави, е, че през 2024 г. цялата магистрала ще е завършена. Това значи, че има по-малко от четири години общо деветте участъка да са готови.

Според неофициална информация на "Капитал" през 2021 г. ще бъдат готови първите 15 км. До Плевен обаче стават още 37 км, които надали ще бъдат завършени тази година. Що се отнася до отсечката след Плевен - останалите 82 км до Велико Търново, за тях все още няма разрешително за строеж, а се изпълняват само подготвителни дейности.

Какво стана през февруари

Първо, със своя заповед, публикувана в Държавен вестник, регионалният зам.-министър Николай Нанков разпореди предварително изпълнение на отчуждението на земите на територията на област Велико Търново на база готовия подробен парцеларен план.

Второ, "Капитал" научи от свои източници, че отново през февруари държавната компания "Автомагистрали" е пуснала запитване към частния сектор за изпълнение дейности по участъците след Плевен. Дружеството има договори с пътната агенция за изграждането на общо 222 км от "Хемус" между Боаза и Търговище. Договорите на "Автомагистрали" за магистралата са на стойност близо 3 млрд. лв. с ДДС. Официално компанията използва частни фирми за доставчици и наем на машини, но на практика (макар да е забранено по закон) те са и основните строители на магистралата.

Растежът на "Хемус"

Пътят от Боаза до Велико Търново е разделен на общо шест участъка. Когато Агенция "Пътна инфраструктура" подписа договор с "Автомагистрали" за тях през декември 2018 г., за половината отсечки имаше технически проект, а за другите - не. На практика работа можеше да започне максимално бързо по трасето до Плевен, което са общо около 52 км.

Първото разрешение за строеж бе издадено през пролетта на 2019 г., но бе едва за 1.5 км. Тогава в навечерието на изборите за Европейски парламент премиерът Бойко Борисов направи първа копка на строежа в голяма церемония.

Същинският строеж на "Хемус" обаче започна цяла година по-късно, когато бяха отчуждени и останалите земи. Реално в периода март - юни 2020 г. регионалното министерство издаде разрешенията за строеж на първите три участъка от Боаза до Плевен. Официалните срокове на участъци едно и три са 36 месеца, а на втория - 48 месеца, гласи договорът на АПИ с "Автомагистрали". Това значи, че официално по договор срокът на изцяло завършените 52 км е лятото на 2024 г. Това е крайният срок за цялата магистрала "Хемус", който правителството обещава.

На трите участъка неофициално не строят само "Автомагистрали", а и компании от частния сектор, твърдят поне три независими източника от строителния бранш. Заради успоредната работа на незаконните подизпълнители (държавната компания няма право да използва такива, когато е сключила договор на принципа in-house) има шанс тези 52 км да са готови и преди 2023 г.

Очакването на поне два независими източника на "Капитал", близки до строителството на "Хемус", е, че първите 15 км могат да бъдат готови тази година. Става въпрос за отсечката от Боаза до пресичането с път ІІІ-307 Луковит - Угърчин.

А към Велико Търново?

Участъци 4,5 и 6 пък са от Плевен до пресичането с пътя Русе - Велико Търново и става въпрос за общо 83 км.

Заповедта на Нанков за предварително изпълнение, която е публикувана в Държавен вестник на 8 февруари, позволява да се отчуждят терените от Плевен до Велико Търново, дори и преди да са приключили делата на собственици, ако обжалват цените на земите, които държавата предложи.

По информация на "Капитал" в средата на февруари "Автомагистрали" са изпратили запитване до фирми за изпълнение на дейности. От държавната компания обаче твърдят друго. "Провеждат се процедури за избор на доставчици на материали и наем на механизация. За целта са изпратени покани до множество фирми", казват те, като не коментираха, че са поканили компании да изпълняват дейности - или на практика да строят.

Близо две седмици от АПИ не отговориха дали знаят, че "Автомагистрали" е започнала процедура за избор на изпълнители на дейности по участъците, както и кога се очаква да се издаде разрешение за строеж за тези три отсечки.

Впрочем по договор "Автомагистрали" имат срок от поне три години за построяването на всеки от участъците 4, 5 и 6. Ако тази година започнат изграждането им, през 2024 г. магистралата ще стигне Велико Търново. А след него идват още 90 км, за чието строителство все още не се говори изобщо, тъй като работата е доста ранен етап.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lig35561597 avatar :-|
    lig35561597
    • - 9
    • + 5

    И какъв е проблема не разбирам от така неграмотно написана статия

    Нередност?
  • 2
    ausbilder avatar :-|
    ausbilder
    • + 13

    До коментар [#1] от "lig35561597":

    Статията е чисто информативна, няма проблем, въпреки, че съм 100 % убеден, че срокът за готова магистрала през 2024 г. няма да бъде спазен.

    Нередност?
  • 3
    ouzo avatar :-P
    оuzo
    • + 4

    2024 г. най-много до В.Търново. Между другото кога отварят тунела "Витиня"

    Нередност?
  • 4
    aye44682495 avatar :-|
    aye44682495
    • - 2
    • + 7

    До коментар [#1] от "lig35561597":

    Що търсиш проблем, като са ти дали справка какво се случва
    Аман

    Нередност?
  • 5
    dmt1596294778679838 avatar :-|
    Ивайло Асенов
    • - 1
    • + 11

    Дай боже не може да правиме икономика без магистрали. Дано и Видин и Русе да имат връзка с Хемус. Защото остават откъснати това са райони, които трябва да развиваме ако искаме България да е добре.

    Нередност?
  • 6
    rashisan avatar :-(
    rashisan
    • - 1
    • + 6

    Кога ще има магистрала от Русе и до Русе?! Целия трафик на Европа и на Азия минава от там.

    Нередност?
  • 7
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#2] от "ausbilder":

    Има няколко проблема:
    1. Автомагистрали получи догавор за строителство БЕЗ конкурс! Т. е. не се знае дари е скъпо или евтино, защото обществена поръчка не бе обявена.
    2. Автомагистрали НЯМА право да използва подизпълнители, но на практика точно това прави! Теди подизпълнители не се избират с конкурс, а съвсем непрозрачно се договарят с Автомагистрали! Това е = корепция!
    3. Изпълнителят на строежа дава гаранция за определен период от време и ако има проблем, плаща неустойки или отстранява проблемите за своя сметка! Автомагистрали е държавна фирма - т. е. държавата плаща неустойки сама на себе си!
    4. Срокът за завършване на Хемус през 2024 е абсурдно да бъде спазен!

    Нередност?
  • 8
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 2
    • + 4

    Корупция в гигантски размери!
    А народа маха радостно с ръка и се радва че щял да има магистрала някой ден :)
    Земя на слепци.

    Нередност?
  • 9
    aussie avatar :-P
    aussie
    • - 2
    • + 5

    Комунистите от БСП едно време така искаха да откраднат европейските пари за пътища и бяха плеснати през устата и изпаднаха от политиката та чак досега. След това Р. Плевнелиев направи коректни търгове за строителство на пътища с евро пари и цената падна наполовина и започна видимо да се строи. Това всъщност бетонира милиционерите да са на власт и днес. Но с търгове не може да се краде пък и парите са от бюджета. Няма кой да пляска през пръстите освен апатичния народ който общо взето не го интересува нищо. И ето ти Автомагистрали ЕООД.

    Нередност?
  • 10
    bojko84 avatar :-P
    Big Ben
    • - 1

    До коментар [#4] от "aye44682495":

    Каква справка? Те нищо конкретно не казват, освен че създават внушения за далавера?

    Нередност?
Нов коментар