Точно преди изборите "Автомагистрали" е получила нов договор без търг

На фона на скандалите с непрозрачните контракти за 4.6 млрд. лв., които държавната компания получи, АПИ е сключила още един - за над 3 млн. лв.

Държавната фирма става най-богатият строител чрез прекомерното ползване на инхаус механизма
Държавната фирма става най-богатият строител чрез прекомерното ползване на инхаус механизма
Държавната фирма става най-богатият строител чрез прекомерното ползване на инхаус механизма    ©  Анелия Николова
Държавната фирма става най-богатият строител чрез прекомерното ползване на инхаус механизма    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Едва три дни преди парламентарните избори, на 31 март 2021 г., пътната агенция е подписала пореден договор с държавното дружество "Автомагистрали", без да провежда търг, а чрез in-house, или т.нар. вътрешно възлагане. За разлика от другите четири такива споразумения, които са за между 500 млн. лв. и 1.34 млрд. лв., този е скромен - за 3.3 млн. лв. без ДДС.

Не е ясно защо обаче тази поръчка не е възложена през открита процедура. Тя е за изграждане на кръгово кръстовище на третокласен път в Смолянско. Същата отсечка е ремонтирана с европейски средства и пусната за движение през ноември 2020 г., едва четири месеца преди да се реши отново да се разкопава.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не отговори на въпросите на "Капитал" какво е наложило спешното възлагане на in-house принцип и защо кръстовището не е изградено по рано.

Ироничното е, че информацията за този договор е публикувана едва на 3 май 2021 г. в сайта на Агенцията по обществени поръчки, точно седмица преди дългоочакваното изслушваше на министри и ръководители на агенции и фирмата в т.нар. парламентарна комисия по ревизията в понеделник, 10 май.

Кръгови договори

Въпросният договор е за проектиране и на кръгово кръстовище на път III-866 Смолян - Стойките между улица "Миньорска", "Първи май" и "Хан Пресиян" в Смолян. През ноември приключи рехабилитацията на 27 км от същия път, финансирана по оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР).

"Лот 24 обхваща два участъка. Първият е с дължина 3,3 км (от км 8+225.53 до км 11+557.32). Той е изцяло в град Смолян и съвпада с улиците - "Миньорска", "Първи май" и "Невестата", посочва се в прессъобщение на АПИ. Това значи, че въпросното място е ремонтирано само преди няколко месеца, а сега пак ще трябва да се преустроява.

От агенцията не отговориха защо нуждата от изграждане на кръгово кръстовище възниква през март 2021 г., след като през ноември същата отсечка е получила разрешение за ползване и дали е имало пропуск в проекта още при възлагането на този ремонт. Той е изпълнен от "Иса 2000" и е струвал близо 28 млн. лв.

Встрани от проблемите с "ремонт на ремонта", възлагането през in-house значи по-малко прозрачност и отчетност. Липсват състезателният елемент и свободната конкуренция, а от досегашната практика се знае неофициално (макар че нито АПИ, нито "Автомагистрали", нито техният принципал регионалното министерство досега не признаваше), че държавната компания "Автомагистрали" превъзлага значителна част от работата, която върши. По непрозрачни критерии тя избира компании, на които изплаща десетки, понякога стотици милиони левове държавни пари (виж справката към края на миналата година).

Основание за горното е, че компанията има около 400 служители, а трябва да извършва проекти за близо 5 млрд. лв.

Любимите "Автомагистрали", любимите разпределения

До края на 2018 г. държавното дружество под шапката на регионалното министерство беше малко познато както в строителния сектор, така и за широката общественост. То не беше строило магистрала или дори второкласен път, а имаше само договори за поддържане и зимно почистване, като и при тях имаше редица подизпълнители. За периода декември 2018г. - август 2021 г. обаче пътната агенция сключи договори с него за внушителните 4.6 млрд. лв. за изграждане на 220 км от "Хемус", за укрепване на 74 свлачища и срутища и разширението на 65 км от пътя Видин - Ботевград.

До 2018 г., преди да се започне с прилагането на in-house процедурата, любимият похват на агенцията беше да възлага всякакви големи ремонти през петгодишните договори за поддържане, сключени по области, без търгове. При тях ако договорът е, например 10-20 млн. лв., а в крайна сметка се разпределяха в пъти повече. По същия механизъм вместо първоначално обявените 15 млн. лв. държавната компания "Автомагистрали" е получила 160 млн. лв. по договора си от 2015 г. за поддържане на 78 км от "Хемус" между София и Ябланица.

Така беше възложен ремонтът на 50 км от "Тракия" на "Европейски пътища", подизпълнител на "Автомагистрали", като крайната му стойност още не е ясна, но може би ще приближи 200 млн. лв.

АПИ възложи на "Европейски пътища" още ремонт на Околовръстния път на Пловдив за 25 млн. лв. и на пътя за Кръстова гора за 58 млн. лв. през договор за поддържане на пътищата в област Пловдив само през последната година.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nabludatel_en avatar :-|
    Наблюдател
    • + 3

    И бившата шегка в АПИ проговори:
    https://www.facebook.com/bivolnews/posts/4179020175483066
    #AПИГЕЙТ: БИВША ПЪТНА ШЕФКА ПРОГОВАРЯ ЗА КОРУПЦИЯТА В ДЪРЖАВАТА "Автомагистрали ЕАД е гара-разпределителна към частни фирми и шкафчето на Борисов"

    Нередност?
Нов коментар