Велико Желев излезе от съдружие с Григор Иванов в компания със 70 млн. лв. оборот
В борда на бившето "Водстрой" на Желев влезе "консултант" от държавната компания "Автомагистрали"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
През май 2023 г. Велико Желев официално е излязъл от строителната фирма "Пътни строежи - Велико Търново", в която притежаваше 34% дял. На 10 май е вписано напускането му на съвета на директорите и смяната на формата на компанията от акционерно дружество (АД) в еднолично акционерно дружество (ЕАД). Така едноличен собственик на дружеството става бизнесменът Григор Иванов през "Пътинженерингстрой - Т".
"Капитал" потърси Желев за официален коментар защо се отказва от дела си в иначе успешната фирма, която печели редица обществени поръчки за пътно строителство, както и на каква стойност е била сделката, но той не отговори.
Коя е фирмата
"Пътни строежи - Велико Търново" има над 67 млн. лв. приходи и над 450 служители по данни от последния публикуван финансов отчет през 2021 г. Oколо 2012-2013 г. приходите са били наполовина, но компанията устойчиво расте през последните години. Компанията е част от обединението, което трябва да изгради тунела под Шипка за 358 млн. лв. с ДДС. Другите две фирми в консирциума са "Хидрострой", собственост на Желев, и "Пътинженерингстрой - Т" на Григор Иванов.
Освен това "Пътни строежи - Велико Търново" поддържа пътища в областите Габрово и Велико Търново през последните няколко години.
Сега едноличен собственик е търговищката строителна компания "Пътинженерингстрой-Т" на Григор Иванов, която често се явява на търгове с фирми от кръга на "Хидрострой" на Желев. Компанията от Търговище е втората най-голяма строителна фирма в страната с резултатите си от над 273 млн. лв. приходи за 2021 г. (първата беше държавната "Автомагистрали") според класацията на "Капитал" К100.
Велико Желев е от Варна и е бил шеф на Областно пътно управление - Варна. В началото на март тази година строителният шеф имаше проблеми с МВР. Тогава той беше арестуван, а офиси и имоти в София и Варна - показно претърсени. Разследването беше за побой и изнудване на негов бивш служител, като впоследствие беше образувано и досъдебно производство от прокуратурата. Възможно е излизането му от фирмата да е свързано със създалите се тогава неприятности, които бяха необичайни за иначе влиятелен в бизнеса човек, който се считаше и за близък до властта.
Желев е собственик на "Хидрострой", която пък е четвъртата най-голяма строителна фирма с 224 млн. лв. оборот за 2021 г., както и на друга инфраструктурна компания, ВДХ, с почти 67 млн. лв. приходи. Има хотели по Черноморието, както и според редица източници има неофициално участие и в други строителни фирми.
Смяна във ВДХ
В друга фирма на Желев пък през март е настъпила смяна в съвета на директорите. Става въпрос за ВДХ или бившето "Водстрой 98", което той купи през 2016 г., а преди това фирмата се свързваше с Делян Пеевски. През март в съвета на директорите са вписани двама нови членове - Калин Борисов и Димитър Димитров. Ако вторият не е познат в строителния сектор (имал е участия в компании на Бедо Доганян), то Борисов е интересен.
Калин Борисов седеше до Велико Желев по време на неговата пресконференция на лот 1 от "Хемус" през март, когато собственикът за "Хидрострой" се появи публично пред журналисти за първи път покрай показния си арест няколко дни по- рано.
През 2019 г. Калин Борисов се появи във видео с тогавашния премиер Бойко Борисов по време на инспекция на строителството на магистрала "Хемус". Тогава ГЕРБ и ръководството на регионалното министерство и пътната агенция упорито отричаха, че трасето се строи не от държавната фирма "Автомагистрали", както трябва да е по договор, а от незаконни подизпълнители. Частните фирми имаха договори за наем на механизация и доставка на материали, които на практика бяха евфемизъм за договори за подизпълнение.
При въпросната среща на двамата мъже с фамилия Борисов се коментираше проблем с разкопаване на река Вит незаконно покрай строежа на "Хемус". Тогава от правителствения пресцентър уточниха на въпроси на "Капитал", че служителят е инж. Калин Борисов, консултант на "Автомагистрали". Той е участвал в строителството на лота между Ябланица и Боаза, който обединение на "Хидрострой" завърши преди местните избори. Сега неговата експертиза се използва в участъка на държавното дружество, като Калин Борисов има сключен граждански договор с "Автомагистрали".
Останалите членове на борда на директорите на "ВДХ" са Живко Недев, който е и УС на Браншовата камара "Пътища", Петко Геров и Моника Алексова. До 2017 г. Алексова е била в борда на "Промишлено строителство холдинг". Това е дружество, което беше дъщерно на "Водстрой 98" и за което се считаше, че при затварянето на КТБ остава под контрола на Делян Пеевски. После фирмата беше обявена в несъстоятелност. Компанията изпълняваше например ремонта на Централна гара - София при цена от близо 56 млн. лв. без ДДС заедно с "Главболгарстрой".
2 коментара
"велик и жилав" бос с 10 апартамента за над 4,1 милиона долара в Дубай
https://bird.bg/dubaiuncovered-zhelev/
Престъпления с изхарчени 1 милиард лева по времето на ГЕРБ!
https://www.facebook.com/birdreporting/posts/10161587065001189
Засекретен от #Прокуратурата одитен доклад на #СметнатаПалата констатира драстични нарушения и данни за #престъпления в държавната #Монтажи при ремонтите на #язовири, строителството на нов #ПравителственКомплекс и на авариен водопровод до #Перник. BIRD откри бизнес връзка на шефа на фирмата с Цветелина Бориславова. Половината от милиарда отива във фирма, свързана със строителния бизнес на #Пеевски.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.