Колчетата в Кресненското дефиле рязко понижиха катастрофите и жертвите

Поставянето на ограничителите е предложение на АПИ още от 2019 г., но мярката е приложена чак три години по-късно през лято 2022

Неправилното изпреварване е основна причина за катастрофи в Кресненското дефиле.
Неправилното изпреварване е основна причина за катастрофи в Кресненското дефиле.
Неправилното изпреварване е основна причина за катастрофи в Кресненското дефиле.    ©  Надежда Чипева
Неправилното изпреварване е основна причина за катастрофи в Кресненското дефиле.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Катастрофите, жертвите и пострадалите в Кресненското дефиле рязко са намалели след поставянето миналото лято на колчета, които ограничават изпрекварването в участъка. Това показва справка с данни на Областна дирекция на МВР Благоевград, поискани от "Капитал" по Закона за достъп до обществена информация.

Отсечката е част от главен път Е-79, който свързва както столицата с Гърция (ключово трасе през топлите месеци заради туристическия интерес към южната ни съседка), но и реално е част и от ключова европейска пътна артерия и е силно натоварена.

Според доклад на Държавната агенция по безопасност на пътищата пътно-транспортните произшествия в отсечката основно се дължат на неправилното изпреварване, като "Пътна полиция" потвърждава това - и по техни данни 70% от катастрофите се случват по тази причина.

Пътният травматизъм в участъка често е посочван и като причина строителството на "Струма" в района да започне по-бързо. Все пак закъснялата и очевидно успешна мярка с поставянето на ограничителни колчета миналото лято е добро временно решение, докато се изчистят процедурните проблеми около големия инфраструктурен проект.

Какво сочат данни

"Капитал" поиска справка за 10 години назад, но от ОДМВР Благоевград обясниха, че за периода 2013-2016 г. нямат данни, затова числата започват от 2017 г. Те сочат, че за периода от 2017 до настоящия момент най- лошата година е била 2021 г. с цели 55 катастрофи, 5 жертви и 40 пострадали.

Иначе според данни на МВР, цитирани в медийни публикации, по пътя Симитли-Кресна през 2016 г. е имало 60 катастрофи, 7 загинали и 26 ранени.

Закъснелите колчета

Колчетата бяха поставени на 7 юли 2022 г. по инициатива на инициатива на тогавашния министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. Идеята обаче е от доста по-рано. Още през 2019 г. Държавната агенция "Безопасност на движение по пътищата" предлага на Агенция "Пътна инфраструктура" да постави такива ограничители, потвърдиха от институцията. Не е ясно защо мярката е приложена чак три години по- късно.

Председателят на агенцията "Безопасност на движение по пътищата" Малина Крумова коментира пред "Капитал", че е видим положителен ефект. Само през май и юни 2022 г., точно преди монтирането им и в началото на туристическия сезон и наплива към Гърция, е имало седем катастрофи, шест пострадали и две жертви. От юли 2022 г., когато са поставени ограничителите, досега има девет ПТП-та и един пострадал и нито една жертва.

По данни на "24 часа" поставянето им пък е струвало малко над 60 хил.лв.

Пътният травматизъм често е сочен и като аргумент за форсирането на проекта за "Струма" през Кресненското дефиле, последната отсечка от магистралата, която не е започната. Реално поставянето на ограничители обаче решава - поне временно, проблема, докато не се избере вариант и не се започне изграждането на новата отсечка.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    izida avatar :-@
    Ирина Марудина

    "поставянето им е струвало малко над 60 хил.лв."

    Колко животи щяха да са спасени ако тези пари бяха дадени няколко години по-рано! Явно толкова струваме за държавата си.

    Нередност?
Нов коментар