🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Шести час "религия"

Вместо да търси истинската си роля в обществото, църквата започна поредната кампания за задължително вероучение

Църквата трябва сама да се обърне с лице към хората, а не да им налага задължително вероучение
Църквата трябва сама да се обърне с лице към хората, а не да им налага задължително вероучение
Църквата трябва сама да се обърне с лице към хората, а не да им налага задължително вероучение    ©  Георги Кожухаров
Църквата трябва сама да се обърне с лице към хората, а не да им налага задължително вероучение    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Не се учудвайте, ако един ден, докато търси лицето на правоъгълник или открива антоними в текст, четвъртокласникът ви  съобщи, че има още едно домашно – да изреди доказателства защо православната църква е "единствената истинска и благодатна Христова Църква". Поне такива са плановете на Светия синод, който за пореден път започна кампания за въвеждането на задължителен предмет "религия" в училищата и детските градини.

"Редно е религията да се изучава в училище, защото децата трябва да имат страх от някого, от Бога", категорични са две възрастни жени, присъединили се към националното литийно шествие, което Светият синод на Българската православна църква (БПЦ) организира миналия петък в подкрепа на идеята си. До тях послушно вървят момичета от църковен хор в Троян, които не са сигурни дали искат да изучават религия, но и никой досега не им е предлагал - дори като свободно избираем предмет, какъвто по закон е в момента.

Миналия петък министърът на образованието Сергей Игнатов съобщи в парламента, че през 2009 г. около 20 хил. деца са изучавали религия, но от тях едва 3 хил. са се записали на християнство. Останалите са учили главно ислям. Между другото в повечето развити страни по света религия се изучава по желание. В Берлин дори миналата година беше проведен референдум, на който гражданите решиха, че задължителна в училище ще е само етиката, а религията остава предмет по избор.

"Ученето на религия може да обогати перспективите и гледните точки на децата", коментира за "Капитал" психотерапевтът Милена Манова. Тя обаче поставя няколко условия - религията да не се изучава като категорична и единствена истина и да бъде представена на умел и съвременен език. Според Манова много по-смислено би било например обучението да е под формата на притчи и метафори, върху които децата да разсъждават.

"Защо децата да изучават религия ли? Най-малкото за да различават добро от зло, защото ценностната им система е объркана", разказва ни отец Божидар, преподавател в Духовната семинария, докато вървим по време на шествието от НДК към катедралата "Александър Невски". Според него е много важно обучението да започне рано, за да може "децата от малки да попият основните истини".

Истини обаче не се попиват. До тях човек трябва да стигне сам и още един час с напътствия в и без това натоварената ученическа програма няма да постигне чудеса. Като например да доведе до "ново национално Възраждане", както гласеше един от лозунгите на шествието. Освен това изучаването на една конкретна религия, била тя и традиционната за България, не е особено честно. Може да звучи крайно либерално, но в областта на вероизповеданията, както и почти навсякъде другаде конкуренцията може само да е от полза. Ако учениците изучават православната религия в училище, тя получава нечестно предимство пред останалите. Според Румяна Неминска, начален учител в 97 СОУ "Братя Миладинови", именно училището е мястото, където подрастващите трябва да опознаят не само своята култура, но и тази на хората с друга религия. "Там те трябва да развият ясното съзнание, че е необходимо да се научат да живеят заедно", коментира Неминска.

Има нещо обаче, което църквата в България би могла да направи в полза на обществото. И то е да се заеме с истински важните си задачи – подпомагане на бедни и болни хора, благотворителност, събиране на дарения, работа в домове за деца и възрастни, организиране на неделни училища, където, ако решат, родителите биха могли да заведат децата си. И може би да започне да вдъхва кураж и надежда, вместо да акцентира единствено върху скръбта и тъгата. Само по този начин представителите на църквата могат да стигнат до гражданите и да бъдат част от обществото. А не далечни мрачни образи, каквито са в момента в съзнанието на повечето хора, особено на децата.

Решихме да организираме онлайн дебат по темата, защото идеята е достатъчно спорна. Тук ви представяме някои от аргументите на участниците в него.

Позиция ЗА

Емил Паралингов, протойерей от Пловдивска митрополия

Въвеждането на религията като свободно избираем предмет е една малка победа в името на всички деца, от която обаче се ползват само малцина. На много места в страната директори на училища и цели учителски колективи открито и безнаказано бойкотираха влизането на предмета "религия" в техните училища. Този бойкот се проявяваше от умишлената липса на разгласа сред родителите за ползите от предмета до проваляне на часове по религия заради всевъзможни училищни инициативи.

Докато предметът "религия" не се въведе като редовен задължителен предмет в учебната програма, малко деца ще имат възможност да получат онова, което като резултат от неговото преподаване е записано в концепцията на Св. синод: "Утвърждаване на националната и културна идентичност на учениците; развиване на чувство за отговорност както за себе си, така и за другите, ближните, обществото, природата и околната среда; развиване на чувство на уважение към другите."

В интервю за "Църковен вестник" румънският професор по канонично и светско право протопрезвитер Николае Дура казва: "Учудвам се, че в България не се осъзнава, че без преподаване на религия в училищата не е възможен напредък." И аз като православен свещеник и родител се учудвам всеки път, когато водя или взимам от училище единадесетгодишния ми син. Неговото училище е в съседство с училище, което до 1989 г. се числеше към елитните в Пловдив. Трудно ми е да опиша ужаса, който ме обзема, когато гледам четиринадесет-, петнадесет- и шестнадесетгодишните момчета и момичета, които учат в това училище. Външният им вид и поведение, речникът им...

Учудвам се, че се възпрепятства окончателното решаване на въпроса с мотиви за идеологическо и религиозно индоктриниране, което би произхождало от преподаване на религия. Нека не се притесняваме от това. Децата ни отдавна вече са индоктринирани. От религията на телевизора, на компютърните игри и сапунените сериали. В часа по религия децата биха могли да разберат, че между реалния свят и този на екрана има огромна разлика. Че истински герои не са онези, които проливат реки от кръв в името на "правдата", а онези, които постигат тази правда със силата на вярата, надеждата и любовта. Ползата от това знание ще бъде двойна – и за детето, и за родителите му.

Позиция ПРОТИВ

Цвета Брестничка, председател на УС на Асоциация Родители

Асоциация "Родители" споделя становището на БПЦ, че българското училище е длъжник на децата и цялото общество по отношение на създаването на среда с ясно дефинирани етични норми, които да се отстояват систематично. В същото време ние смятаме, че часовете по вероучение няма да решат този въпрос. Светското училище е място, където деца от различни семейства, с различни религиозни вярвания се събират заедно, за да изградят една обща и споделена представа за света, в който живеем. Част от този процес е осъзнаването на ролята на религиите в развитието на човечеството, както и откриването на общите етични норми, които свързват различните хора, независимо от отношението им към една или друга религия.

Преподаването на вероучение в училище би създало повече усещане за разделеност и различие, отколкото за връзка и общност. Това по естествен път ще доведе до консолидация на доминиращите вероизповедания, но и до усещане за маргинализация на децата, непринадлежащи към тях.

Безспорен факт е, че децата имат нужда да бъдат учени на добро, но нека не забравяме пътя на истинското научаване: "Кажи ми – и ще го забравя. Покажи ми – и ще го запомня. Дай ми възможност да го направя – и ще се науча." Децата имат нужда от време и пространство, в което да творят добро, да преживяват радостта и удовлетворението от това да постъпваш добре. Това е начинът, по който ценностите се превръщат във вътрешно убеждение и начин на живот. Още един час с нравоучения не е в състояние да промени нагласите на децата към живота. Това, от което те имат нужда в училище, са преди всичко качествените човешки отношения – както между възрастните, които са непосредствен пример за тях, така и във връзката възрастен - дете, която се осъществява ежедневно и ежечасно.

Вярата е дълбоко съкровено преживяване за семейството. Конституцията на България гарантира правото на религиозно самоопределние на всеки български гражданин след навършване на пълнолетие, както и правото на родителите да приобщят детето си към мирогледните ценности, които самите те изповядват. Ролята на църквата е да подкрепи тези семейства, които споделят православните ценности. Но трябва да запазим светския характер на нашето училище и да приемем, че то е призвано да гради мостове на съзнанието, изграждайки разбиране и толерантност към различието.

Мнението на читателите

Трябва да се изучава Религиознание - знание за всички световни религии. Знанието за конкретна религия, е работа и отговорност на духовните водачи на тази религия. Истината е, че българите сме сред най-религиозно непросветените народи. Знам, че православните свещеници са меркантилни и мразят Мадона, мюсюлманите са турци врагове по презумпция, евреите имат диаманти, а будистите... еми те са някъде далеч. Всичко друго е секта в очите на повечето хора. Повечето европейци могат са водят образован разговор за религия, дори и просто над чаша кафе и без задължително да са вярващи.

Да, в огромната си част, българите са атеисти. Но също така в огромната си част българите не са и учени или микробиолози, но все пак децата учат физика, химия и биология. Предмет Религиознание трябва да дава основно и светско знание за различните религии, техните основни доктрини и история. Ако някое дете, или по-скоро неговите родители, иска да знае повече за  конкретна вяра, да се обърне към нейните представители.

Събина

В България има свобода на вероизповеданията и понеже сме демократична страна, има и свобода ОТ вероизповеданията. Първо, не всички българи са християни, та да въвеждате задължително изучаване на християнството. И второ, не всички българи са религиозни, та да задължавате децата ни да учат основите на религията. Православната църква ще бъде силна, когато хората сами я търсят, а не когато им се натрапва насила.

TAU
31 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antropos avatar :-|
    antropos
    • + 40

    Не навреме и не на място подхванат от църквата дебат.Прав е авторът - вместо да се занимава с богоугодни дела ,тя/църквата/търси на хляба мекото,защото задължителното обучение ще бъде повод да се искат средства от държавата.Как ще се харчат е друг въпрос!Интересно ми е кой от синодите ще бъде "правилния",защото се убедихме,че където има келепир ,божите служители се държат не особено богоугодно.Обществото се чуди как да спре ислямската експанзия в Родопите,те с мераците си наливат вода в тяхната мелница.Второ - образованието е светско и такъв един час е доста спорен.Освен това и днес има не малко училища,където има СИП по вероучение - който желае - записва детето си,но да ги задължаваш???Енергията,която хвърлиха отчетата,за да ни убедят в ползата от този час да я бяха използвали да помогнат на отец Иван от Елин Пелин - ето едно наистина богоугодно дело,ама...........

    Нередност?
  • 2
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski
    • - 1
    • + 35

    Напълно подкрепям автора и позицията, че църквата следва да се заеме с истинските си благотворителни дела и нравоучение с личен пример, а не с допълнително измислени задължения за децата!
    Когато религиозните водачи се опитват да налагат нещо на държавата, не е ли време да приложим Аспаруховия метод? Е, не чак толкова краен, но предпочитам американския закон - религията няма място в училището при децата! А демокрацията дава всекиму право на избор! Всичко друго е "ала-бала"!

    Нередност?
  • 3
    logomat avatar :-@
    logomat
    • - 4
    • + 31

    Ако това се въведе, аз още на другия ден спирам детето от училище!
    То не ни стига кресливата реклама по телевизията, попфолк поезията и естетиката , дилърите на екстази зад ъгъла, циците гледащи ни от всяка корица на списание, ами сега и църквата се нареди и тя кандидат да промива мозъци!
    ХОРА ! Огледайте се, замислете се и не се оставяйте да ви манипулират! Процесът на затъпяване на масата не е естествен процес. Това е умишлено водена политика от управляващите в почти всички страни по света. Немислещите се управляват, стрижат и доят по-лесно.

    Добре. Какво вероучение да въведем? Православно християнско? Ами нали всички останали веднага ще гракнат! И понеже сме "демокрация", ще пуснем и всички други религии на воля да блудстват с детското съзнание. И какво ще стане? От 20 деца 17 ще учат Ислям.

    КАКВО ПРАВИМ? Къде отиваме? За Европа през Босфора! Айде моля ви се !Ако това се въведе, аз още на другия ден спирам детето от училище!

    Нередност?
  • 4
    jelezen avatar :-|
    jelezen
    • - 2
    • + 38

    Църквата безвъзвратно ни изтърва. След 89та можеше да направи наистина връщане на хората в църквата, да ни открие семейните ценности, уважение към религиозните и езическите ни празници, и изобщо да се усеща необходимостта и там, където държавата ни е мащеха.
    Те почнаха да се дърлят за имоти, власт и влияние вътре в църквата, без да се интересуват, че ги виждаме отстрани.
    Да, аз съм християнин, но не ходя на църква, децата ми не са кръщавани, но си говорим за Христос, за всеки религиозен празник какво означава. Че Коледа не е препълнената количка в хипермаркета и скъпите подаръци, например.
    Много закъсняха.

    Нередност?
  • 5
    naschenec avatar :-@
    Naschenec
    • - 6
    • + 12

    " ... ХОРА ! Огледайте се, замислете се и не се оставяйте да ви манипулират! Процесът на затъпяване на масата не е естествен процес. Това е умишлено водена политика от управляващите в почти всички страни по света. Немислещите се управляват, стрижат и доят по-лесно. ..."

    Страхотен "морал" и духовни " ценности" са демонстрирали и християнството и исляма през вековете ...
    Като започнем от гоненията срещу юдеите от " новопроизведените " християни , преминем през ИНКВИЗИЦИЯТА и 11 септември , та и да достигнем до разплутите попове в джипове и самоубийствените атентати срещу съвсем невинни хора !
    БЛАГОДАРЯ !
    Нямаме нужда...
    А тези , които искат да си ги изучават- да го правят в свободните от учебни занятия дни и НЕ ФИНАНСИРАНО от НАШИТЕ ПАРИ !!!

    Нередност?
  • 6
    slon avatar :-|
    slon
    • + 17

    Ако някой трябва да ми 4ете евангилието, то предпо4итам това да съм аз!
    На вси4кото отгоре, цялият Синод е пълен с бивши ченгета ! Чудно ми е защо и техните досиета не извадят?!

    Нередност?
  • 7
    gunner_pz avatar :-|
    gunner_pz
    • - 3
    • + 15

    Предлагам в един такъв предмет специално място да се отдели на Инквизицията с всичките й методи. Нека учениците да знаят какво са правили милосърдните християни на хората, опознаващи света такъв, какъвто е. А през лятната ваканция нека прочетат "Писма от Земята" на Марк Твен.

    Опознаване на историята на религията може да се прави в часовете по история. Живеем в свободна и демократична страна и никой не е длъжен да слуша насила пропагандата на която и да е религия.

    Нередност?
  • 8
    plamenbg avatar :-|
    plamenbg
    • + 13

    Централна тема на новинарските емисии днес е въпросът за въвеждане на вероучение, като задължителен предмет за изучаване в училищата . Не бих си позволил да изразявам позиция ако не познавах свещеници и студенти от семинарията,че дори и митрополит от православната ни църква.Нямате си представа какъв комерсиален потенциал притежава религията . Моите позноти са глобавани с ПАРИ , не с молитви и пост, когато закъснеят за лекции или проповед.
    Не бих си позволил да занимавам обществеността с тези проблеми , ако не бях посетил много манастири и църкви в България.Няма как уважаемите блогъри, които са посетили Рилския манастир да не са забелязали сергийната индустрията , която генерира тази сграда.Казвам сграда защото това което виждам в никакъв случай не е представата ми за светиня.
    Не бих си позволи да занимавам блогърите ако случайно не познавах хора ,
    които са служебно задължени да нищят далаверите на митрополита в морската ни столица.
    Но след като знам всичко това ще си позволя до занимая блогърите.
    Религията било то християнска,мюсюлманска , будистка или каквато и да е , днес в нетоталитарните сравнително образовани и глобализирани общества не е нищо друго освен ИНДУСТРИЯ. Индустрия брутална , до известна степен криминализирана.Мислещите хора разбират , че това е борба за икономическа власт.Религията не би трябвало да е в училищата и университетите.Тя е в душите и сърцата./Забележете, че не говоря за християнство, а за религия въобще/.И сега часовете по религия се изучават като свободно -избираем предмет.Това че се възползват изключително български граждани мюсюлмани показва само едно- религията е в семействата на тези хора и затова имат интерес да я изучават в училище /като свободно избираем предмет/.Ако християните в България искат да учат децата си на религия - да отворят домовете си . Светският характер на държавата не бива да се променя.
    Лично аз не искам ама изобщо не искам децата ми да учат догматични , тъпи и безумни часове по религия за да може кликата начело на църквата да се афишира и добива популярност в обществото и по този начин да развива икономическите си интереси.На хилядите които се поддадоха на манипулацията бих препоръчал да си зададът въпроса кой ще спечели ако се въведе такова обучение ?Самият факт , че ще е задължително е в противоречие с принципите на религията - тя е доброволна.Останалото е стремежи на облечени в черно хомосексуалисти , ченгета и имотни измамници за икономическо и политическо влияние .
    Вярата е в душите и сърцата и ако през първите седем години не е поставена там , от близките , значи не и там мястото.
    блог.бг.пламенбургас

    Нередност?
  • 9
    krasivel avatar :-|
    Косьо
    • + 10

    Единствено доброволния принцип би постигнал положителни резултати! Задължителното изучаване принизява религията до учебен предмет. А днешната реалност в България: "през 2009 г. около 20 хил. деца са изучавали религия, но от тях едва 3 хил. са се записали на християнство. Останалите са учили главно ислям".

    Нередност?
  • 10
    the_core avatar :-|
    The Core
    • - 1
    • + 10

    Светият Синод действува точно като ЦК на БКП - онези си създадоха "дружинни ръководители", ДКМС и започнаха да "плакнат" мозъците на младото поколение.
    Тези - с капите напълниха семинарията със заблудени души и сега спешно им търсят работа!
    Като знаем какъв беше резултата на първите - дали да не дадем шанс и на вторите? - Че да се оттървем от тях завинаги един ден??
    Разумният избор е НЕ!- Трябва ли да губим пак няколко поколения, връщайки ги в 10-ти век и да започваме да "догонваме" отново???
    Поповете да си кадят и мрънкат в църквите, ако са толкова мераклии - да си направят църковни училища! Нека докажат на обществото че са поне малко полезни и тогава предявят своите претенции.
    Доказателства за вредната роля на религиите (всички) - много!
    Нашата (православната) вече успява да ни раздели и насажда разногласия в обществото и държавата!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал