Наистина нова нормалност
Пазарът на труда в България премина безпрецедентна трансформация от фаталния петък - 13 март 2020 г., досега. Заетостта в повечето сектори намаля значително в началото на пандемията от коронавирус, а секторите, свързани с технологии, изнесени услуги и онлайн търговията, увеличиха работния си обем в пъти. Тенденцията е ясна - ако досега сме живели в информационна и технологична епоха, то със сигурност вече се намираме в началото на втория й етап на развитие. Адаптацията към него изисква иновативност, гъвкав пакет от знания и умения, решителност и смелост за поемане на рискове в динамична среда. Предизвикателството е едно както за работодателите, така и за служителите и успехът ще зависи от нагласата им към новия свят.
Нуждите на потребителите също се промениха изоснови и изглежда, че когато става въпрос за плащане за стоки и услуги, качеството става все по-определящ фактор. И както знаем, “търсенето определя предлагането”. Успешните работодатели все повече разчитат на съвестта и креативността на служителите си, когато гъвкавото работно време е станало норма за тях. Хиляди екипи се изградиха или продължиха пътя си изцяло виртуално. Фирмените обучения ще се превръщат във все по-важен фактор за успеха на компаниите, а специалисти по човешки ресурси споделиха пред “Кариери”, че дистанционната работа се възприема все повече като даденост, отколкото като придобивка както от компаниите, така и от служителите.
Не е лека задача да се синтезират всички промени, които кризата въведе на пазара на труда в България, но може да се информирате с реалните примери, които ви предлагаме в следващите статии, и да се ориентирате в ситуацията сами. Тя е вълнуваща и със сигурност има още много, на което да се научим и подобрим.
Автоматизацията и дигитализацията безспорно нахлуха в много бизнеси и за професията специалист "Роботизирана автоматизация" може да прочетете тук. На преподавателите се наложи дълго време да преподават онлайн, но дали успяха да се адаптират - вижте мнение от първа ръка. За креативните, хората с наистина богато въображение и афинитет към технологиите, съществуват професии като художник на видеоигри, а тези, които прекарват много време в YouTube, може би не са се замисляли, но могат да превърнат удоволствието си в доходоносна работа - вижте как.
Ние от “Кариери” ще продължим да бъдем успешни, докато помагаме на вас и компаниите да се откривате и да създавате успешни истории за бизнеса в България.