Какво даде пандемията на служителите
- Съзнателно или не, голяма част от бизнеса прие облачните решения, за които технологичният сектор говори от години, но чиято интеграция беше бавна.
Бъдещето на работното място е евъргрийн тема. Директори, служители и HR експерти са в постоянна дискусия как, къде и по какъв начин трябва да се случва работата, така че да е в крак с най-модерните технологии, да води до повече продуктивност и по-малко стрес. През миналата година коронавирусът сложи спирачка на някои планове. Други обаче бяха ускорени неколкократно – конкретно приемането на нови технологии, които да разрешат проблемите при отдалечена работа.
Повечето от тези нововъведения ще останат и след пандемията. Решенията за дистанционна работа, масова комуникация, организиране на задачи и други се доказаха като удобни заместители на постоянните срещи и целодневното стоене в офиса. Разбира се, никой не ви гарантира, че безкрайните срещи няма да бъдат заменени от безкрайни разговори – или „колове“ – но това е човешкият елемент, който технологиите трудно могат да променят.
Как ще си говорим и не само
Бързото затваряне преди година хвана много организации в крачка. Объркването беше усетено най-силно от IT екипите, които трябваше бързо да намерят решения, които да позволят на служителите да работят от вкъщи, както и да съхранят комуникацията вътре в компанията. Това доведе до раздвижване не само на пазара на софтуер, но и на пазара на хардуер, защото много компании трябваше да снабдят служителите си с лаптопи и таблети, през които да работят сигурно.
И преди пандемията повечето дигитално насочени компании имаха предпочитано приложение за комуникация, както и възможност за работа от вкъщи. За някои от тях промяната не беше толкова драматична. По отношение на приложенията за работа обаче възможностите се оказаха в пъти по-големи, а самите програми – с много повече възможности. Така например Microsoft Teams набра стотици милиони потребители в рамките на едва няколко месеца, а приложението Zoom се изстреля от това да бъде нишово решение до това да бъде използвано като нарицателно, подобно на Google.
В историята около пандемията имаше краткосрочно объркване и дългосрочни ползи. Компаниите, които бяха принудени да работят дистанционно, вече имат възможност да разпределят задачите си изцяло дигитално. Много от тях се насочиха към различни пакети, които събират всичко необходимо – поща, чат, видеоконференции, споделяне на файлове, обработка на документи и т.н. Най-известният пример е G-Suite на Google (наскоро преименуван на Google Workspace).
Съзнателно или не, голяма част от бизнеса прие облачните решения, за които технологичният сектор говори от години, но чиято интеграция беше бавна. Според доклад на Gartner относно циклите на дигиталното работно място именно облачните офисни услуги и корпоративните социални приложения са тези, които ще бъдат приети за нормално най-бързо.
Много организации приеха бавно възможността за работа от вкъщи, защото самата структура в компаниите беше на локално ниво. В други случаи директорите на по-консервативни компании не бяха особено убедени доколко може да се вярва на облачните технологии, както и на това как ще се отрази на продуктивността дистанционната работа.
Така в крайна сметка ситуацията спомогна за оборването на много митове. Някои служители се оказаха по-продуктивни при работата от вкъщи, други – по-малко, но опитът със сигурност е повече позитивен, отколкото негативен. Дори когато обстановката го позволява, за много компании е ясно, че немалка част от служителите ще иска да продължи да работи дистанционно. Плюсовете могат да се видят не само на работно място, но и при търсенето на ново такова – HR агенциите оптимизираха процесите си, така че да набират персонал дистанционно.
Докато компаниите разработват стратегии за работата след COVID-19, прехвърлянето на все повече дейности към облака ще продължи. Дори служителите, които се завърнат в офисите, ще имат много повече възможности, отколкото преди кризата – не само да си взимат по няколко дни от вкъщи, но и да разпределят по-ефективно задачите си с инструментите, които бяха наложени по време на пандемията. Казано накратко, търсенето на решения за коопериране от дистанция ще продължи да расте, дори когато пандемията отмине.
Сближаване на екипите - отдалеч
Възприетите от пандемията технологии вече вършат и ще продължават да вършат и друга работа. Без възможности за пътуване и събиране на много хора на едно място много компании насочиха усилията си към това да правят тиймбилдинги и събития във виртуално пространство.
От виртуални клубове за книги, през игри с цел сплотяване на екипи до събирания след работа пред екрана, много от тези идеи може да изглеждат дори странни след няколко години, но в момента са належащи, за да може освен всичко друго служителите да запазят и социалния си живот.
Изграждането на екип и силни връзки между служителите остава най-тежката задача по време на пандемията. Технологиите помагат за нейното частично, но не и пълно решаване. Тези служители, които се познават отпреди коронавируса, едва ли са забравили гласовете и лицата си – и се възползват от изграденото по-рано доверие. В компаниите обаче съществуват и служители, които са наети отскоро и всъщност не са виждали на живо своите колеги. За тях това може да е проблем. А виртуалните събития, тиймбилдинг игри, „колове“ и всичко друго, което за по-старите служители може да е дори досадно – възможност да се почувстват истинска част от компанията.
Въпреки всичко бизнесът и служителите ще излязат от пандемията с немалко дигитални инструменти, които вероятно нямаше да бъдат приети (или поне не толкова бързо), ако ситуацията не го налагаше. Дигитализацията доскоро беше нещо, за което се говореше много, но не се случваше на практика. Сега тя се случва с ускорени темпове, като примери могат да бъдат намерени дори в държавния сектор. Плюсовете ще се усещат дълго след като всичко е отново нормално.