Поколение Z и "Голямото договаряне"
Най-младото поколение работещи е твърдо решено да прави нещата на работното място по различен начин. Те отхвърлят норми като оставането в офиса след 17.00 ч. или идването на работа в недобро здравословно състояние. В основата на мотивацията им не са традиционните кариерни пътеки, а смислената работа. И изглеждат много по-малко лоялни към организациите, за които работят, тъй като честата смяна на работното място се превръща в норма.
Не им е чужда и финансовата несигурност, тъй като разходите за живот продължават да растат и много от тях се насочват към странични дейности или други начини не само да получат нови източници на доходи, но и да изследват личните си интереси.
Това, което ги отличава от предишните поколения (които споделят много от същите ценности), е откритото изразяване на недоволство и желание да променят нещата, казват експертите.
Това доведе до появата на нов термин, който описва тази следваща ера от работещи и тяхното отношение към работата по техните условия: "Голямото договаряне" (от англ.: The Great Negotiation).
Брадли Шърман, основател и главен изпълнителен директор на Human Change, компания за анализ на работното място, въведе този термин в скорошна публикация в LinkedIn.
"Компаниите ще трябва да преосмислят концепцията си за лоялност от страна на работещите сега, когато работата от 9.00 до 17.00 сама по себе си вече не предлага икономическите обещания, които някога предлагаше", пише той.
Това обаче поставя бизнеса пред редица препятствия и проблеми, които трябва да бъдат решени, а това минава през промяна на мисленето за работния свят, културата, организационната структура, технологиите и въобще всичко познато.
-
От „Голямото напускане“ до „Голямото оставане“: Тенденцията този път е на страната на работодателите
За какво точно преговарят
Въпреки че повишаването на възнаграждението остава важен аспект за по-младите хора, те са силно фокусирани върху договарянето на условията на труд и начина, по който те влияят на живота им извън работата.
"Това е много повече от договаряне на заплата, става въпрос за баланс между професионалния и личния живот, гъвкавост, възможност за работа от вкъщи", казва Робърт Гарсия, вицепрезидент по коучинг в организациите към Международната федерация по коучинг.
Изводът е, че работата им на пълен работен ден не само не е достатъчно добре платена, но те смятат, че не е пълноценна и е по-взискателна от всякога. И това не е изключително формално договаряне, а е движение на колективна съпротива.
Как трябва да реагират работодателите
Шърман казва, че бизнесът има две възможности: или да запази статуквото, или да се вслуша в мнението на работещите и да се опита да направи промени, за да отговори на техните нужди.
"Времето изглежда е едно от най-значимите неща, които хората искат - време и гъвкавост, и това не е валидно само за поколението Z, а за всички поколения", казва той.
Експерти твърдят, че недоволството, което младите хора изразяват, в по-голямата си част е свързано с области в работата, които предишните поколения също са чувствали, но рядко са изразявали.
Брадли Шърман смята, че основен фактор за това повишено напрежение днес е задълбочаващата се пропаст между икономическата реалност на заетите и очакванията на работодателите.
"Ако работодателите и заетите не успеят да преодолеят тази увеличаваща се пропаст - посредством по-голяма гъвкавост за това кога и къде работим, създаване на ново доверие между мениджърите и техните подчинени и преодоляване на дългогодишните спорове относно заплащането и други условия на труд - всички ние ще понесем икономическите последици", пише той в оригиналната си публикация.
Каква е вероятността да получат това, което искат
Управлението на очакванията понякога може да бъде трудна задача, а за това поколение това може да се окаже двойно по-трудно.
Реалността на това, което работодателите могат да осигурят, за да отговорят на очакванията на това поколение, често зависи от размера на компанията, културата и от това какви са общите политики за останалите хора в организацията.
Но според доклад на Glassdoor през тази година се очаква работещите от поколението Z да надхвърлят броя на бейби бумърите в работната сила на пълно работно време.
Работодателите ще трябва да приемат променящата се концепция за лоялност, тъй като все повече от тези хора навлизат на работа на пълно работно време, казват експертите.
"Дори и динамиката на пазара на труда да продължава да се променя - от “Голямото напускане” през “Голямото оставане” до “Голямото договаряне” - това, което остава постоянно, е, че успехът на организацията зависи от удовлетвореността и мотивацията на работещите хора. Най-ефективните лидери ще бъдат тези, които са в състояние да признаят всички външни фактори, които допринасят за успеха и лоялността на хората им, и да предложат нови начини да ги подкрепят, вместо да добавят още грижи към така или иначе натовареното им всекидневие. За да се изгради значима лоялност на служителите, която да се запази в трудни икономически времена, висшите ръководители трябва да инвестират в създаването на условия за успех на работниците не само в организацията, но и през цялата им кариера", казва Кристен Леверон, управляващ директор на отдела за развитие на лидерството в доставчика на решения за таланти LHH.
В глобална обстановка на бизнес и икономически кризи, изминалата година беше предизвикателна в много отношения, а лидерите все повече ще трябва да търсят път към хората си и да трупат умения за разрешаване на конфликти.