Кога, как и колко често да искате повишение на заплатата
Искането за увеличение на заплатата е нещо, от което много служители се страхуват, въпреки ясните признаци, че го заслужават. Една от основните причини е, че те просто не знаят кога да поискат повишение или как да подходят към тази потенциално трудна тема.
С кариерния напредък възнаграждението трябва да се увеличава. Именно на това се надявате и когато започнете нова работа – след като се докажете, да получите повишение.
Въпреки че вашият работодател обикновено знае кога е подходящо да вдигне възнаграждението ви, вие може да проявите самоинициатива и сами да поискате това. В такъв момент е важно да прецените редица фактори, за да стигнете до желания резултат и в същото време да не направите лошо впечатление.
Освен ако не е описан изрично в договора, няма конкретен период, след който работодателят е длъжен
да увеличи заплатата на служителя
Повишението обикновено се основава на оценката на изпълнението, увеличението на заслугите, бюджета на компанията, пазарните условия и други фактори. Въпреки това някои компании може да имат политики или насоки относно ревизията на заплатите, като например годишни оценки на представянето или конкретни срокове за корекции на заплатите.
„Важно е служителите да общуват със своите ръководители или с отдела по човешки ресурси, за да разберат политиките и очакванията на компанията по отношение на увеличенията на заплатите“, обяснява Силвия Куманова, консултант по управление на стреса и психолог.
Тя допълва, че служителите съвсем спокойно могат да преговарят за увеличение на заплатата въз основа на своите умения, опит и принос в организацията.
Всъщност още при започване на работа служителят може да бъде запитан дали очаква повишение на заплащането след определен период от време. Макар че е естествено да желаете признание за упоритата работа и отдаденост, важно е да разберете, че времето и критериите за получаване на повишение могат да варират значително в зависимост от политиката на компанията и финансовото ѝ състояние. Вместо да очаква повишаване на заплатата след определен период от време, за служителя е полезно да води открита и прозрачна комуникация със своя ръководител относно представянето си, приноса си и бъдещите си кариерни цели.
„Като участва активно в обсъждането на очакванията и възможностите за развитие, служителят може да покаже своята стойност и евентуално да договори повишение на заплатата въз основа на заслугите си, а не просто на прослуженото време“, посочва като по-успешна стратегия Куманова.
Проактивният и съвместен подход към кариерното израстване е по-вероятно да даде положителни резултати, отколкото пасивното изчакване на предложение за повишение.
В организационните среди често има неписани правила, които служителите могат да очакват и да спазват. Тези негласни норми оформят културата на работното място и влияят на начина, по който членовете на екипа взаимодействат помежду си и с ръководството. Затова е важно организациите да комуникират ясно със служителите си относно очакванията и ценностите, за да осигурят положителна и приобщаваща работна среда.
Въпреки че не винаги е задължително да се иска увеличение на заплатата при увеличаване на служебните ангажименти, е правилно и разумно за служителя да изрази своето желание за по-добро финансово възнаграждение, особено ако той е доказал стабилност и професионализъм в работата си. Взаимното разбирателство и откритият диалог са от съществено значение за изграждане на здрави и продуктивни отношения в работната среда.
Честотата на искания за увеличение на заплатата може да варира
в зависимост от различни фактори.
Те включват икономическата обстановка, индустрията, конкретната компания и индивидуалната производителност. Обикновено служителите могат да искат увеличение на заплатата веднъж годишно по време на процеса на среща за оценка или при постигане на конкретни цели и постижения.
„Важно е служителите да бъдат подготвени с конкретни причини и доказателства за своето искане за увеличение, като например повишена производителност, придобити нови умения или отговорности. Всеки случай трябва да бъде разгледан индивидуално и справедливо оценен от работодателя“, казва специалистът.
Когато обаче става въпрос за повишение на работното място, често се налага да се справяте с въпроса дали е по-добре да поискате повишение или да изчакате. Куманова смята, че подходът може да варира спрямо индивидуалните обстоятелства и целите на всеки човек. Поискването на повишение може да покаже амбиция и настойчивост, които се ценят от работодателите, но също така е важно да се има ясно представление за собствените заслуги и принос към компанията.
Търпението може да бъде стратегически подход, особено ако има вътрешни промени или възможности за развитие в близко бъдеще. Важно е да се разгледат внимателно всички фактори и да се вземе информирано решение, което отразява индивидуалните цели и професионални амбиции.
7 неформални правила, които е добре знаете
- Ако наскоро сте започнали работа, изчакайте най-малко 6 месеца, преди да поискате повишение.
- Повечето работодатели са по-склонни да ви увеличат заплатата, ако сте работили в компанията поне 1 година или повече.
- Когато работите в компанията от няколко години, прието е да преговаряте за заплащането си веднъж годишно.
- Ако имате регулярни срещи с прекия си ръководител за разглеждане на представянето, то това е най-удачният момент за повдигане на темата „увеличение на заплатата“. Ако случаят е такъв, планирайте точките си за разговор преди тази дискусия, за да имате възможно най-много доводи.
- Изяснете за себе си точната сума или диапазон за исканото възнаграждение.
- Направете предварително проучване за средната заплата във вашия сектор и позиция, за да имате реалистична представа за очакванията си.
- Преговаряйте уверено и професионално, но същевременно бъдете готови да слушате и да се споразумявате.