Правилният начин да се разделите с организацията си
Да напуснете работа е почти толкова емоционално преживяване, колкото да започнете нова. Особено ако искате да останете в добри отношения с досегашния си работодател.
Въпросът не е само да подадете молба за напускане и да си "плюете на петите" - трябва да го направите както трябва и да оставите позитивно впечатление за себе си като личност и като професионалист.
Може би ще се запитате защо е важно да се разделите в добри отношения с колеги и ръководители?
Има вероятност в бъдеще отново да срещнете своите предишни колеги и мениджъри и да работите с тях по други проекти, в други условия. Може да се появи и момент, в който да ви се наложи да поискате препоръка. А ако в бъдеще се появи нова, по-интересна професионална роля в досегашната ви организация?
Правилно поднесено напускане
Ако сте решили да напуснете, препоръчително е да поискате лична среща с ръководителя си и да известите първо него. Важно е да не споделяте за решението си на колега преди това. Подобни новини се разнасят из компаниите мълниеносно, а никой мениджър не обича да ги научава последен.
По време на срещата, наричана още изходящо интервю или интервю на изхода, от вас ще се очаква да споделите за причините. Добрите HR мениджъри и хората, които разбират от комуникация и ръководене, използват такива поводи, за да научат повече за междуличностните отношения и онова, което остава скрито от отчетите.
"Защо реши да напуснеш?"
Обмислете предварително изказването си. Субективно усещане за бърнаут, липса на баланс между личен и професионален живот, лично събитие и промяна в приоритетите, разминаване с организационните ценности, търсене на кариерен завой, очакване за по-добро заплащане, смяна на оперативните задължения и т.н. Каквито и да са причините ви - вие имате право на тях, но важно е как ще ги поднесете.
Случва се именно "на изхода" организацията да предложи на напускащия контраоферта, за да остане. Ако е неочаквана за вас и се колебаете, поискайте време, за да обмислите. Не губите нищо, а и в двата случая - дали ще приемете и останете или все пак ще напуснете компанията, е проява на уважение и говори добре за вас.
Предпочитана процедура
Много често използван член за прекратяване на трудово-правни отношения е "по взаимно съгласие". Тази възможност се урежда от член 325, ал. 1, т. 1, от Кодекса на труда.
Тогава е необходимо една от страните да отправи предложение по взаимно съгласие. Когато има нова работна оферта с по-уволетворителни условия и възнаграждение, обикновено инициативата е на работещия.
В предложението си за прекратяване на трудовия му договор "по взаимно съгласие" работещият трябва да посочи от коя дата има желание да се случи това прекратяване. А в седемдневен срок от предложението работодателят трябва или да го приеме, или да го отхвърли писмено и мотивирано.
В случай, че не получите отговор в седемдневен срок, се приема, че работодателят отхвърля предложението ви да се разделите по взаимно съгласие. Тогава законът очаква от вас да продължите да изпълнявате служебните си задължения, докато с организацията не се договорите друго.
Работодателят също така може да предложи раздяла по взаимно съгласие. Независимо чия е инициативата, при взаимно съгласие, работодателят дължи два вида плащания на работещия - месечно възнаграждение за съответния месец и обезщетение за платения годишен отпуск през съответната година, ако има неизползван такъв.
Довършване на работата
Не е изключено в последните дни на работа да изпитвате желание да се отървете по-скоро от всичко и това да се отразява върху преките ви задължения.
Репутацията на човека върви преди него на всяко следващо работно място. Затова по-добре не натоварвайте досегашния си екип, довършете задачите си, преди да се разделите, каквото и да ви струва това.
Освен ако не е договорено друго - в повечето случаи срокът за предизвестие за напускане на работното място е 1 месец. А това е обозрим период, за да се оттеглите с достойнство и от най-токсичната организационна среда. Така правят професионалистите.