Една българска роза в Дубай
Представянето на България на Експо 2020 струва 7 млн. лв. и показва само рози, мляко и копие на старо златно съкровище
Роза Дамасценова
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
През далечната 1851 г. в Лондон се провежда първото световно изложение, в което над 14 хил. участници демонстрират "всяко възможно изобретение" на Индустриалната епоха. Интересът е голям и така се слага началото на поредица световни изложения, а от края на XIX в. в тях участва и наскоро извоювалата свободата си България. Един сюжет от 2022 г. обаче показа, че докато светът върви напред в технологичното си развитие, страната ни е застинала някъде в XIX в. в продуктите, с които се показва пред международната публика.
"Изкуствени български рози във вази, българска носия и три дървени изрисувани чинии по стената" - така журналистът Мирослав Иванов от сайта travelnews.bg описа българското участие на отворилото врати през октомври 2021 г. Експо 2020 Дубай, чието мото е "Свързване на умовете, създаване на бъдещето". На фона на демонстрираните от други държави футуристични технологии и иновации за по-чиста планета родният павилион, общо взето, показва копие на Панагюрското съкровище и на предмети от Варненския некропол, а на няколко екрана се прожектират пейзажи от страната. "По земята е мокет, като в едната част е сложена българската азбука."
Представянето е толкова невзрачно, че в излъчения през уикенда по националната телевизия 6-минутен репортаж от изложението на родното участие бяха отредени под 10 секунди.
А в магазина в павилиона сувенири няма, но затова пък се продават млечни продукти с бранда Lacrima - свързван със санкционирания за корупция по закона "Магнитски" депутат от ДПС Делян Пеевски, макар и продаден преди година.
Участието на България всъщност започна със скандал още преди откриването на изложението - при влизането им в Обединените арабски емирства репликите на двете съкровища бяха задържани на митницата заради документални пропуски. През декември пък стана ясно, че освен с музикалните таланти, с които страната ни се представя, в павилиона е била поставена и изложба на, меко казано, спорни фигури като близначките манекенки Боряна и Анна Шехтови - съпруги на небезивестния Христофорос Анаматидис-Таки и съсобственика на строителната "Джи Пи груп" Георги Василев.
Сайтът boulevardbulgaria.bg цитира архитекти и дизайнери, които описват българския павилион като "лоби на изоставен соц-хотел "Ален мак" и "разграбена аптека" и поставят под съмнение цената на обществената поръчка за организацията и концепцията близо 7 млн. лв. Изпълнител е консорциум ДЗЗД "България експо 2020", избран при управлението на ГЕРБ от бившия министър на икономиката Емил Караниколов (също свързван с ДПС и Пеевски).
Според концепцията на консорциума: "Всеки наш гост ще има възможност да види и усети България чрез 3D мапинг, автентични вкусове и аромати, разнообразни инициативи и артистични участия, които представят не само богатата ни история, природа и талант, но и новите възможности за бизнес, наука, технологии и устойчиво развитие." На практика обаче Мирослав Иванов описва "почти празен павилион, без никакви атракции и без изобретения на редица млади хора в страната".
Или както обобщи в профила си във Facebook бившата журналистка в "Дарик" и "Нова тв" Бояна Ушева: "Миризмата на роза се примесва с подозрение за едни пари в някоя сметка или чекмедже."
3 коментара
Срам.
Мен ме е срам от собствената ми държава, въпреки че няма нищо общо с тази вопиюща простотия.
Видяно от един приятел и описано с една дума - трагедия.
Жалко и пак жалко, но какво да очакваме толкова си могат хората натоварени със задачата.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.