Само дисциплинираните държави ще получават помощ от ЕС

Страните ще плащат глоби за прекомерни бюджетни дефицити

Държавите, които не спазват общите правила за бюджетна и финансова стабилност няма да получават и помощ, ако изпаднат в затруднение.
Държавите, които не спазват общите правила за бюджетна и финансова стабилност няма да получават и помощ, ако изпаднат в затруднение.
Държавите, които не спазват общите правила за бюджетна и финансова стабилност няма да получават и помощ, ако изпаднат в затруднение.    ©  Cathal Mcnaughton
Държавите, които не спазват общите правила за бюджетна и финансова стабилност няма да получават и помощ, ако изпаднат в затруднение.    ©  Cathal Mcnaughton

Държавите, които не спазват бюджетна дисциплина, занапред няма да получават помощ от Европейския стабилизационен механизъм. Това е записано в последния вариант на договора за засилено икономическо сътрудничество, който всички държави на Европейския съюз (без Англия) се договориха да съставят и подпишат. Първи вариант на този договор у нас оповести през декември финансовият министър Симеон Дянков. Новата редакция, с която разполага сайтът EUobserver.com, съдържа още по-строги правила за финансова дисциплина.

Ако една страна изпадне във финансови затруднения с обслужване на държавния дълг като Гърция или Ирландия, заради спукване на балони в частния сектор, ще получава помощ, само ако подпише и спазва договора, който се подготвя в момента. Той задължава страните не само да провеждат дисциплинирани бюджети, но и да следят система от показатели, предупреждаващи за раздуването на балони в частния сектор.

В договора е предвидено предпазните ограничения да се впишат в законодателството на държавите, които подпишат договора. Има препоръка да влязат дори в конституциите им, като върховни закони, които се променят по-трудно от обикновените.

Проектодоговорът изисква държавите да поддържат балансирани бюджети, като дефицити се допускат само в условия на икономически кризи или други извънредни обстоятелства, каквито може да са природни бедствия и породените от тях допълнителни разходи.

Новите лимити

Договорът изкарва на преден план бюджетно ограничение за дефицит от 0.5%, но в структурно отношение. Структурният дефицит се мери спрямо потенциалния Брутен вътрешен продукт, а той в почти всички случаи е по-висок от номиналния. Следователно и дефицитите в структурно отношение са по-малки от номиналните, за които договорът от Маастрихт поставя лимит от 3% спрямо БВП. Новото правило обаче задължава правителствата да приемат бюджети на излишъци в годините на икономически растеж. Целта е в силните години да се трупат резерви, които да изплащат дълговете, финансирали кризисните дефицити.

Съд за нарушителите

Всяка държава, нарушила договора, ще може да бъде изправяна пред Съда на европейската общност от поне две държави членки. Съдът ще може да глобява страните нарушители със санкция в размер 0.1% от БВП. Тази санкция липсваше в черновата на договора, която Симеон Дянков разпространи.

По-строгите разпоредби обаче не са новост. В пакта "Евро плюс" от миналия март се предвиждаше Европейската комисия да задейства автоматично санкция от 0.1% от БВП за всяко нарушение на новите правила и 0.5% през следващата година, ако страната продължи да не спазва дисциплиниращите регулации. Новост в договора е и, че санкцията ще става след процедура в Европейския съд, а не с решение на Европейската комисия.

Глобите трябва да постъпват в европейския стабилизационен механизъм, който в момента отпуска помощи за Гърция и другите страни от южната периферия на ЕС. В договора се дава срок на страните членки да въведат правилата в срок до пролетта на 2013 година.

Пакта "Евро плюс"

Самият договор напомня, че трябва да се спазват и правилата на Пакта "Евро плюс", които изискват държавите не само да се пазят от бюджетни дефицити, но и да внимават за раздуването на балони в частния сектор. За това е подготвена и скала с показатели, като задлъжнялост на компаниите и домакинствата, ръст на цени в отделни сектори и други, които периодично трябва да се следят. При значителни отклонения европейската комисия може да задейства процедури по извънредни дисбаланси, която предупреждава правителствата да провеждат коригираща политика или налага същите глоби като за прекомерен бюджетен дефицит.

Според новата чернова държавите извън еврозоната трябва да бъдат информирани за редовните срещи на държавите от валутния съюз. Тази седмица обаче полският премиер Доналд Туск предупреди, че няма да подпише пакта, ако държавата му не може да участва в срещите. Шведският парламент пък отбеляза, че парламентарната подкрепа за пакта е намаляла по същата причина.

Според последния вариант председателят на срещите на еврозоната може да покани страните, извън нея, които са подписали пакта, "за да обсъдят специфични въпроси за прилагането на договора".

Председателят на Европарламента "може да бъде поканен за изслушване", а европейските депутати ще получават доклад за всяка среща на лидерите. Спазено е и друго искане на Европарламента. Фискалният пакт, който ще бъде подготвен от 26-те държави членки на ЕС на междуправителствено ниво, да бъде включен в договора на ЕС до пет години.

В текста се отбелязва също, че ветото, което Великобритания наложи през декември на промените в договора на ЕС, може да бъде преодоляно чрез т. нар. процедура по засилено сътрудничество. Тя позволява да се предприемат стъпки в определена област като крайна мярка, ако не може да се постигне споразумение в ЕС.

Как договорът засяга България

Финансовият министър Симеон Дянков заяви, че фискалните правила на ЕС, които ще бъдат разписани в новия договор, не налагат специални действия от страна на българското правителство и парламент. Причината е, че самият Дянков предложи промени в Закона за устройството на държавния бюджет и в конституцията (т. нар. фискален борд), които налагат дори по-строги ограничения от исканите в пакта.

Според премиера Бойко Борисов България трябва да си наложи по-строга дисциплина по отношение на държавния дълг и той не трябва да надхвърля 40% от БВП, докато Брюксел позволява това отношение да стигне 60%.

Ограничението на Симеон Дянков за бюджетния дефицит пък е за 2% от БВП, но в номинално изражение. Договорът обаче позволява при кризи дори структурният дефицит да е по-голям от 0.5% спрямо БВП, ако държавният дълг на съответната страна е много под маастрихтският критерий от 60%. България отговаря напълно на тази разпоредба, тъй като по последни данни държавният дълг е 14% или четирикратно по-нисък от максимално допустимото отношение. Така лимит за дефицита от 2% в номинално отношение може да ограничи страната да провежда антикризисна политика през бюджета си.

От Министерство на финансите отдават това на ограниченията, които налага Валутният борд и необходимостта правителството да спазва бюджетна дисциплина дори с цената на отказ от фискални мерки за противопоставяне на кризата.

В същото време експерти твърдят, че дори в условията на валутен борд правителството може да си позволи политика на дефицити, стига да знае какви проблеми адресира с извънредните разходи. Застъпници на тази идея са бившият заместник - министър на финансите Любомир Дацов и представители на закритата от Дянков правителствена Агенция за икономически анализи и прогнози. Според тях припознаването на дефицит не трябва да се отрича като антикризисен инструмент и вече не отразява само кейнсиански възгледи, а е въпрос на прагматична политика и за това се позволява от европейските чиновници в случай на рецесия.

"Не са проблем самите разходи, а начинът, по който се харчат средствата. Качеството на публичните разходи ни държи под нивото на богатите държави", коментира Дацов пред Capital.bg.

21 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman
    • - 6
    • + 58

    Хахаха "само дисциплинираните ще получават помощ от ЕС", ами те дисциплинираните НЯМАТ нужда от помощ , дългове имат недисциплинираните т.е. фискално отговорните подпомагат фискално безотговорните !

    Нередност?
  • 2
    anmah avatar :-P
    anmah
    • - 11
    • + 19

    На Дацов трябва да му се обясни, че разходите не може да превишават приходите в едно домакинство или в държава, управлявани отговорно.
    Иначе се стига до гръцкия вариант. Но гърците са хитри, а ние - не. А иначе винаги може да се намери словесно оправдание за недопустими и непосилни разходи.

    Нередност?
  • 3
    gorbachov82 avatar :-|
    Горбачов
    • - 14
    • + 24

    До коментар [#2] от "anmah":

    и ти сигурно си от величията на макроикономическата и фискална мисъл.

    Абе Аааланкооолу, ти повече ли си учил от Любо Дацов и всичките икономически експерти от АИАП, които бяха "напуснати" след идването на Дянков.

    Ти като нямаш текущи доходи да си купиш апартамент, теглиш ипотечен заем, който изплащаш с години. Резултатът е, че подобряваш качеството си на живот, създаваш семейство и дори инвестираш в челяд, която да се грижи за теб, когато остарееш.

    Човекът ти казва, че ако харчиш за полезни неща и дефицитът е допустим в определени граници, защото ползите ще надхвърлят лихвените разходи, ако не се олееш, както стана в Гърция и още някои страни.

    Заради такива пройдохи днес думата "дефицит" звучи еретично, а псевдо-величия като Дянков се мислят за успешни политици.

    но нейсе. Понеже ЕС гледат да са прагматици, а не да забягват към идеологии, ти казват че и дефицитът е допустим понякога и за това го позволяват в правилата си.

    Ама ти, някой да обяснява на Дацов. Ми върви да му обясняваш, ще ми се да ви погледам как спорите.

    Хайде със здраве

    Нередност?
  • 4
    photographer avatar :-|
    Сульо Пулев
    • - 3
    • + 21

    Потреблението в една държава не трябва да надхвърля производителността. Това не значи, че разходите не могат да надхвърлят приходите. Разликата е тънка, но те хората ме разбраха. Айде, със здраве!

    Нередност?
  • 5
    vicheva78 avatar :-|
    Вичева
    • - 5
    • + 4

    това си е съвсем в реда на нещата

    Нередност?
  • 6
    miro_76 avatar :-|
    miro_76
    • - 2
    • + 8

    дисциплина преди всичко,така трябва,за да има резултат

    Нередност?
  • 7
    ron avatar :-P
    Ronald
    • - 2
    • + 9

    Тази статия ме накара да мисля,че Швейцария ще стане още по-богата...

    Нередност?
  • 8
    dimhristov avatar :-|
    dreamer
    • - 9
    • + 19

    До коментар [#3] от "Горбачов":

    За частните финанси е така.
    За държавните не е така. Там дефицитите са вредни. Поради простата причина, че държавните разходи по презумпция не са полезни за обществото. Правят се на първо място за да обслужват партийни или лични интереси на властта и чак след това се нарежда обществения интерес.

    Нередност?
  • 9
    gorbachov82 avatar :-|
    Горбачов
    • - 20
    • + 13

    [quote#8:"dreamer"]държавните разходи по презумпция не са полезни за обществото[/quote]

    до кога ще плямпаш от обща култура! засрами се малко. Ако бяха по презумпция вредни, защо има полиция правосъдие, пожарна здравеопазване и държавна администрация.

    Ми да си наемем частници, либертарианско зомби такова

    Нередност?
  • 10
    bigman avatar :-P
    BGman1
    • - 4
    • + 4

    Е поне да знаем, оти ги ручахме жабетата...

    Нередност?
Нов коментар