🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новата външна граница на ЕС

България ще спечели от споразумението за реадмисия между Анкара и Брюксел, но вероятно ще трябва да почака поне три години

Реадмисията на чужденци вероятно ще е възможна най-рано след 3 години
Реадмисията на чужденци вероятно ще е възможна най-рано след 3 години
Реадмисията на чужденци вероятно ще е възможна най-рано след 3 години    ©  reuters
Реадмисията на чужденци вероятно ще е възможна най-рано след 3 години    ©  reuters
Българският туризъм може да привлече нова група заможни туристи

На пръв поглед това изглежда като коледен подарък за българските власти, задъхващи се да се справят с "изненадващата" имигрантска вълна. На 16 декември ЕС и Турция ще подпишат споразумение за реадмисия на граждани на трети страни. В замяна турците ще могат да пътуват без визи в Европа, но първо ще трябва да хармонизират законите си с тези на Брюксел.

Така сделката всъщност измества външната граница на ЕС на изток. Турция става форпост на съюза и София ще може да връща обратно влезли незаконно имигранти, както днес правят други европейски държави към България. А вдигането на визите може да донесе ползи на българския бизнес и туризъм.

Но по пътя към реадмисията и либерализацията на визовия режим има още препятствия. Уеднаквяването на правилата за чужденци в ЕС и в Турция ще отнеме няколко години. През това време Турция може да спре изпълняването на договорката, ако вдигането на визите бъде блокирано. Дори всичко да приключи успешно, ще отнеме време и имиграционният натиск върху България няма да намалее скоро.

Ние на вас, вие на нас

"Постигането на споразумението може да се смята за успех на турската дипломация", казва за "Капитал" Марина Воротнюк от Националния институт за стратегически изследвания в Украйна. Реадмисията на чужденци е един от малкото козове на Анкара в играта с Брюксел. И обвързването на този важен за ЕС въпрос с премахване на визите е добър ход, особено с оглед на нарастващата вълна имигранти от Близкия изток и Африка.

Разговорите за реадмисия с Турция се водят от повече от осем години. Забавянето се дължи основно на липса на атрактивна реципрочна оферта от страна на Брюксел. Липсата на безвизово пътуване е една от любимите теми за критика на главния турски преговарящ с ЕС Егемен Багъш, който не пропуска да спомене, че държави като Боливия и Парагвай нямат нужда от разрешителни. Това е и една от чувствителните за турското общество теми.

"Лично намирам за напълно неприемливо, че сърбите могат да пътуват в Европа, а турците не. Вдигането на ограниченията е честно, и е нещо, което трябваше да бъде направено отдавна", казва за "Капитал" Соли Йозел, професор по международни отношения от истанбулския университет "Кадир Хас". "Вие като държава, която не можеше да пътува свободно, трябва да знаете колко е унизителен процесът за получаване на виза", припомня той. Тази гледна точка е валидна. Гражданите на държавите от Западните Балкани например нямат визов режим, въпреки че се намират на различни етапи от преговорите с ЕС.

Извън емоционалната страна има и други неща, които правят този въпрос толкова важен за турската външна политика. Движението на стоки между ЕС и Турция от 1996 г. е свободно, но не и движението на хора. "Бизнесмените си мислят – защо тировете ми могат да пътуват, а аз не. Защо не мога да отида сам на панаира във Франкфурт и да се договарям лично", казва пред "Капитал" Димитър Бечев, директор на софийския офис на Европейския съвет за външна политика.

Недоволство има и от другата страна. Германия е най-големият външнотърговски партньор на Турция, но бизнесът не може да контактува свободно. "Германски компании се оплакват от това", посочва пред "Капитал" Ебру Турхан от университета "Сабанджъ" в Турция. Според нея бизнесът в Германия е оказал значителен натиск на политическите партии, което е и сред причините за раздвижването на визовия въпрос след изборите във федералната република през септември.

България от своя страна също може да се възползва. Падането на визите ще доведе нов тип туристи, които имат възможностите и желанието да пътуват. Примерът с тълпите туристи, посещаващи родното място на Ататюрк в Солун, е показателен. Но това не е всичко.

"Ако сега се постигне безвизово пътуване, това означава, че във Свиленград ще има много повече хора, които играят хазарт. В Пампорово ще има много повече скиори, в Бургас ще ходят на винотуризъм. Може да бъде привлечена турска демографска група с повече пари и възможности. Има и какво да се предложи – една бутилка вино в Турция е обложена с висок акциз. В България тя е с по-добро качеството и е доста по-евтино за тях", казва Димитър Бечев.

Свалянето на визите ще увеличи и транзитния трафик на турци, които пътуват към роднините си в Германия. Освен това връзките между общностите от български турци, живеещи от двете страни на граница, също ще бъдат улеснени, което най-малкото ще доведе до оживление на търговията в граничните региони.

Когато му дойде времето

Споразумението обаче няма да започне да действа веднага след подписването му на 16 декември. Това означава, че няма да може незабавно да се връщат новодошлите чужденци, нито вече регистрираните тук. Турският външен министър Ахмет Давутоглу дори говори за първоначален изпитателен срок от 3 години, през който ще се следи дали ЕС върши своята част от сделката – вдигане на визите. Но за това време могат да се случат много неща.

"Притеснително е, че само турските официални лица говорят за срокове. Коментарите на европейските комисари Сесилия Малстрьом и Щефан Фюле не съдържат времева рамка за изпълняване на договора", казва Ебру Турхан от университета "Сабанджъ". Освен това вдигането на визите трябва да бъде одобрено от Европейския парламент. От една страна, това е добре, защото така ще бъде избегнато едностранното блокиране на договорката. В същото време обаче следващият европейски парламент, който ще бъде избран през май 2014 г., най-вероятно ще има силно националистическо присъствие от цяла Европа. Крайнодесните партии обещават обединен алианс ("Атака" получи отказ да бъде в него) и могат да се превърнат в пречка за споразумението, ако получат подкрепа и от други формации.

Има и други потенциални проблеми. Гърция, която има двустранно споразумение за реадмисия с Турция от 2002 г. насам, се оплаква, че Анкара не изпълнява задълженията си. Според гръцкото Министерство на гражданската защита само 10% от незаконните имигранти са приемани за реадмисия от турските власти. Реално върнатите хора са едва 3.9%. Този път обаче нещата може да са по-различни, защото Турция има какво да губи, смята Марина Воротнюк. Свободното пътуване в ЕС е важен символ за премиера Реджеп Ердоган, който ще може да го представи като един от малкото си успехи в навечерието на важната изборна година в Турция през 2014 г. Освен това изпълняването на споразумението ще е знак към Брюксел, че Анкара е сериозна в поетите задължения. "Много е важно чисто символично - ние изпълняваме това, вие трябва да правите същото", допълва Воротнюк.

За България е важна и хармонизацията на турските правила за чужденците с европейските. Това на практика делегира на Анкара повече задължения за опазване на външната граница на ЕС. "Така стана през 1996 г. с търговското споразумение, където европейската митническа бариера се измести към Близкия изток", припомня Димитър Бечев.

Давайки на Анкара ролята на външен страж на ЕС, Брюксел също така я натоварва с повече отговорности. Турция ще има по-голям интерес да урежда статута на мигрантите. В момента в страната, приютила между 600 хиляди и 1 млн. сирийци, няма работеща инфраструктура за работа с тях. "Сирийските бежанци в Турция са определяни официално просто като "гости на държавата" и не е ясно точно какви права и задължения имат те", казва Ебру Турхан.

Предстои приемане на поправки на закона за чужденците в Турция през идната година, които ще регламентират част от тези неща. Очаква се сирийците да получат възможност да работят официално, което ще ги тласне към големите градове. Най-големият пазар е Истанбул, където в момента има около 150 хил. сирийци. Те обаче може да станат много повече, което ще свали цената на труда и ще затрудни намирането на работа. Увеличената конкуренция вероятно ще накара част от тях отново да потърсят пътя към Европа.

И значителен брой ще тръгнат през България, която вече има славата на пропусклива граница с корумпирани официални лица, готови да затворят очите си за нелегалните срещу пари. Намаляването на имигрантите в момента, което отчита МВР, се дължи на зимните условия, а не на строящата се стена по границата. Със затоплянето през пролетта те отново ще се увеличат. И е още рано българските власти да се радват за коледния подарък от Анкара и Брюксел.

19 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 17
    • + 41

    Нищо добро не ни чака от турското "присъствие".

    Нередност?
  • 2
    convince avatar :-|
    convince
    • - 7
    • + 33

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    Според мен, нищо добро не ни чака от управление на хора с нищожни възможности и трудно защитим умствен, неокомуноиден капацитет, изпълнили днес сградите на парламента и държавните институции в центъра, както и по места.

    Нередност?
  • 3
    anonymousx avatar :-|
    anonymousx
    • - 13
    • + 27

    Европа се самоунищожава, но това не е нещо ново. Емигрантите трябва да бъдат върнати насила обратно, защото тяхното навлизане в нашата страна и ЕС е равнозначно на обявяване на война от страна на Турция, следователно ако Турция не ги допуска на своя територия обратно, следва с военни действия да се пробие границата и емигрантите да бъдат върнати.

    Нередност?
  • 4
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000
    • - 9
    • + 36

    Турците са специалисти в преговорите с "извиване на ръце". От години натискат за либерализация на визовия режим и умело са използвали момента, за да постигнат своето. За България това е по-скоро лоша новина, защото унищожава и малкото възможности за контрол над притока на турски граждани в страната ни и не се знае през следващите години кое ще е по-големият проблем: бежанците или цялата паплач, която ще се юрне от Турция към България. Защото в момента визовия режим е форма на контрол именно спрямо рисковите групи и лица - ислямисти, кюрди, криминални престъпници и нелегални емигранти. Хората, които действително имат причини да идват у нас - бизнесмени, студенти, културни дейци, едва ли имат затруднения с издаването на визи.

    Нередност?
  • 5
    sql_dude avatar :-|
    PMK
    • - 25
    • + 26

    До коментар [#4] от "kiki2000":

    Кой пък турчин си е умрял да дойде да живее в България?

    Нередност?
  • 6
    bogry avatar :-|
    BoGry
    • - 3
    • + 21

    Цитат: "Постигането на споразумението може да се смята за успех на турската дипломация", казва за "Капитал" Марина Воротнюк от Националния институт за стратегически изследвания в Украйна."

    Бреей, а какво ли мислят по този въпрос в Северна Корея? Не смея да си представя!

    Цитат: "Бизнесмените си мислят – защо тировете ми могат да пътуват, а аз не. Защо не мога да отида сам на панаира във Франкфурт и да се договарям лично", казва пред "Капитал" Димитър Бечев, директор на софийския офис на Европейския съвет за външна политика."

    Димитър Бечев това! Замислил се за турските тирове! Ами защото последните не носят култура, не търсят джамии да се паркират върху молитвени килимчета и не забулват предното си стъкло! Те превозват някакви стоки, разтоварват и се връщат, откъдето са дошли! И нямат видения за културна и религиозна инвазия!

    Нередност?
  • 7
    bogry avatar :-|
    BoGry
    • - 6
    • + 11

    До коментар [#5] от "Помак":
    [quote#5:"Помак"]Кой пък турчин си е умрял да дойде да живее в България? [/quote]
    Това го знае всеки помак, така ли?

    Нередност?
  • 8
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити
    • - 3
    • + 5

    До коментар [#2] от "convince":

    +++++

    Но е трудно това да бъде обяснено на матрияла, който живее в обор, но пак отива и гласува за тях.

    Нередност?
  • 9
    convince avatar :-|
    convince
    • - 2
    • + 8

    До коментар [#8] от "Нефертити":

    Работата е в това, че ВСЕКИ ВТОРИ НЕГЛАСУВА. Населението на държавата не се състои от граждани, а от същества наречени за удобство при последващото преброяване - човешки.

    Нередност?
  • 10
    convince avatar :-|
    convince
    • - 2
    • + 7

    НЕГЛАСУВАЩИТЕ в България смятат за неморално да се докоснат дори и за момент до урната и да употребят единственото си гражданско право за регулации, разсъждавайки, че нищо не зависи от техният глас, КОЕТО Е ЕДНА КОМУНИСТИЧЕСКА ПОКВАРА вкоренила се в съзнанието напълно и с основание.

    Преди половин век хората гласуваха задължително и промяна никога и никаква не настъпи.

    Това е един голям проблем, който не е решен, а се използва от хитреци и престъпници нечистоплътно и с цел приспособенство и манипулации.

    Следствие на това са описаните по-горе резултати, които са и ежедневие в страната, като цялостна социална теория и практика.

    Нередност?
Нов коментар