🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Крепостта Европа" затяга вътрешната сигурност

Какво представлява общоевропейската програма за сигурност и какви рискове крие

Затягането на контрола по външните граници на Европа стана приоритет за ЕК
Затягането на контрола по външните граници на Европа стана приоритет за ЕК
Затягането на контрола по външните граници на Европа стана приоритет за ЕК    ©  Bernadett Szabo
Затягането на контрола по външните граници на Европа стана приоритет за ЕК    ©  Bernadett Szabo

Европейската комисия предложи широкообхватен пакет от мерки, с който предлага засилването на антитерористичното законодателство в ЕС и неговите страни-членки и партньори. Атаките в Париж от 13 ноември засилиха процес, който започна още в началото на годината от новата Европейска комисия, ръководена от Жан-Клод Юнкер. Въпреки че много от предвидените мерки (виж карето) целят уеднаквяване на стандартите между страните в ЕС и подобряване на информационния обмен между национални и европейски институции, подобен ход по засилване на сигурността крие и своите рискове - да се засили възможността на Европейските агенции да "наблюдават" гражданите си, по подобие на системата, създадена от Патриотичния акт в САЩ след 11 септември.

Какво предлага комисията?

"Държавите-членки първи носят отговорността за сигурността в ЕС, но в света на все по-комплексните трансгранични заплахи, отделните страни не са способни да я обезпечат самостоятелно", каза по време на встъпителната си реч във вторник Жан-Клод Юнкер. "Тероризмът е безграничен, такова трябва да бъде и разузнаването", каза и Ги Верхофщад, лидерът на либералния блок АЛДЕ в европарламента при обсъждането на антитерористичното законодателство. Затова не е учудващо, че по същността си новият пакет от мерки създава условия за повече обмен на данни, засилване на оперативното сътрудничество и синхронизиране на политики между държавите-членки на ЕС.

"Увеличаването на броя на гражданите на ЕС, които пътуват в чужбина, за да станат "чуждестранни бойци" означава, че е необходимо да се актуализира уредбата на ЕС относно терористичните престъпления, така че да се гарантират общи ответни действия в областта на наказателното правосъдие", пише в комюникето на Комисията. Затова четирите основни предложения всъщност целят да криминализират пътуването с цел терористични дейности, финансирането и оторизирането на тези пътувания, както и предоставянето на средства и трениране на терористи в рамките на ЕС. С предложението също така се укрепват разпоредбите за криминализирането на набирането и обучението за терористични цели и разпространението на терористична пропаганда, включително по интернет. Цели се още подобряване на обмена на информация по Шенгенската система за обмяна на информация, както и по т.нар. "Мярка Прюм" за автоматизирано сравняване на данни за индивиди в различни страни от ЕС. Освен това се предлага въвеждане на общи показатели за риска в страните от ЕС.

Какви са целите ѝ?

Целта на проектодирективата е да бъдат премахнати пропуските в наказателното правоприлагане и да се укрепва правната уредба на ЕС. Също така в директивата се предвиждат общи определения на терористичните престъпления, което ще осигури общ отговор на явлението чуждестранни бойци терористи, като така ще бъде засилен възпиращият ефект в целия ЕС и ще се гарантира, че извършителите се санкционират по ефективен начин. Засилването на съвместните полицейски и митнически екипи трябва да прекърши трафика на оръжия, хора и наркотици. Подготвят се още мерки за замразяване на банковите активи, свързани с тероризма.

В тази връзка програмата трябва да се разглежда паралелно с Европейската програма за миграцията, която също предстои да бъде приета и в която се разглеждат въпроси, пряко свързани със сигурността, включително незаконното превеждане през граница на мигрантите и управлението на границите. "Нашите предложения ще подпомогнат усилията на националните органи за разбиване на терористичните мрежи", каза зам.-председателят на комисията Франс Тимерманс във вторник.

Всъщност предложенията на комисията са базирани на вече съществуващото Рамково решение за борба с тероризма на Съвета на Европа от 2008 г. Целта на рамката е да отговрои на трите основни приоритети за борба с тероризма на комисията. Първият е необходимост от реакция на ЕС спрямо чужестранните бойци и терористите. Вторият - прекъсването на трансграничната организирана престъпност, която позволява разпорстранението на нелегалните терористични мрежи - както във физическото, така и във виртуалното пространство на Европа.

Комисията срещу пропагандата и оръжията

Два елемента се откроявят в новите мерки на ЕК. Единия е свързан с незаконния трафик на оръжие и взривни вещества. Както стана ясно от атентатите в Париж, използваното от терористите оръжие най-вероятно е с европейски произход. За да контрира повторението на подобни случаи, ЕК предлага затягане на контрола за продаване и разпространение на оръжие в ЕС и страните в региона. Планира се създаването на взаимосвързани национални координационни центрове за огнестрелните оръжия, както и закупуването на оръжия да се случва само по банков път. Миналата седмица пък ЕК прие директива, който да ограничи продажбата на извадени от експлоатация огнестрелни оръжия.

Вторият елемент е свързан със засилването на контра-пропагандните дейности на европейските служби за сигурност. Ако се криминализира пропагандирането на екстремистки съобщения, това със сигурност ще доведе до по-засилена дейност от страна на новосформираното на т. нар. Internet Referral Unit (Отдел за интернет разследвания) на Europol, Европейският еквивалент на Интерпол.

Рисковете на засилената сигурност

Подобни широкообхватни мерки, които целят да осигурят сигурността на европейци крият и своите рискове. Най-големият такъв е създаването на условия за фрагментиране на демократичния контрол на граждани и институции в ЕС. "Най-напред, необходимо е да се гарантира пълното зачитане на основните права", пише в комюникето на Комисията. Всички мерки в областта на сигурността трябва да са в съответствие с принципите за необходимост, пропорционалност и законност, пише още в текста. Традиционно тромавата евробюрокрация и многопластовото разделение на властите би трябвало да осигури нужното време и пространство за протичането на балансирана реформа в сектора на европейската сигурност. Друг потенциален риск крие маргинализирането на мюсюлманското население в Европа. "Реакцията на ЕС спрямо екстремизма не трява да води до стигматизирането на която и да било група или общност", пише комисията. Според нея едно от решенията за дерадикализацията на младежта е образованието.

От тук нататък процедурата за приемане на новата директива е следната: първо, тя ще бъде предложена за обсъждане на Съвета на вътрешните министри на ЕС. Ако бъде одобрена от тях, както и от националните правителства, директивата ще стигне до Европейския парламент.

Два въпроса стоят пред Европа и гражданите ѝ след публикуването на предложенията на ЕК. Първият е дали те са достатъчни, за да предотвратят втори Париж. Вторият е дали те не отварят вратата за все по-мащабно проследяване в интернет и по други комуникационни канали на европейски граждани в името на борбата срещу тероризма. В комбинация с оформящата се общоевропейска коалиция за война с ИДИЛ на тяхна територия е много лесно да бъдат направени паралели с реакцията на САЩ след атентатите от 11 септември. Комбинацията от война с тероризма както на наша, така и на чужда територия ще бъде един от сериозните тестове пред Европа в идните години.

 

Конкретните предложения на ЕК

С предложената директива се криминализират:

- Пътуването за терористични цели както в рамките на ЕС, така и извън него, с цел борба с явлението чуждестранни бойци терористи;

- Финансирането, организирането и улесняването на тези пътувания, включително чрез логистична и материална подкрепа, в това число предоставянето на огнестрелни оръжия и взривни вещества, подслон, превозни средства, услуги, активи и стоки;

- Получаването на обучение за терористични цели;

- Предоставянето на финансови средства, използвани за извършване на терористични престъпления;

Планът за действие включва още:

- Създаване на система за междуевропейско проследяване на продажбата и придобиването на огнестрелни оръжия;

- Забраняване на покупката на огнестрелни оръжия с пари в кеш - само чрез банкови трансфери;

- Европол заема централна мониторингова роля над продажбата и трафика на оръжия и експлозиви по интернет;

- Създаване на механизми за кооперация с трети страни извън ЕС по въпросите с трафика;
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    binata2014 avatar :-|
    3.14
    • - 1
    • + 169

    Може тези идеи да а полезни. Но липсват виждания за необходиви структурни промени в посока на усилване на интеграцията на страните. Ясно е, че идеята за "Европа на нациите" на дьо Гол е недостатъчно решение. Необходимастта от единна Ерропа става все по-наложителна с оглед на усложнената обстановка - климат, геополитически войни и приготовления за прерапределения на територии и ресурси с глобално значение и мащаби. ЕС трябва да се преустрои във федеративна държава, подобна на САЩ. Отделните страни могат да имат широки вътрешни свободи и закони, както и съответни структури, но федерлните трябва да стоят над регионалните. Има доказал се модел! Освен това, най-разумното е да се избере най-успешната система като обща - това безусловно е тази на Германия. Всеки може да си запази езика като втори официален, културата, обичаите, но устройството трябва да е "немско". Няма място и време за сантименталности и опасения от засилване на влиянието на Германия. Тя и без друго е на първа позиция. Неофициално Меркел решава и налага решенията! ЕП, ЕК с всички комисари са повече скъпи елементи на фасада, отколкото полезни и работещи органи и функционери. Например Могерини я няма никаква, Юнкер само повтаря тезите на Меркел. И така нататък...Европа, ако иска да съществува, трябва да вземе курс към радикални решения, без експерименти като досегашните неоволтериански, либертариански и друг изкуствено създадени "модели", които само пречат на рационалното управление и развитие.

    Нередност?
Нов коментар