ЕС може да започне разследване защо има геоблокиране в интернет
Над две трети от анкетираните от еврокомисията блокират достъпа от други държави в евросъюза
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Три четвърти от доставчиците на съдържания блокират достъпа на потребители от други държави в ЕС до своите стоки или услуги и това може да предизвика разследване от страна на ЕС, заяви в петък Европейската комисия (ЕК).
Проверката, започнала през май 2015 г., е част от кампания на Европейската комисия да събере пазарна информация, за да си изясни как да стимулира електронната търговия и да помогне на европейския пазар да намали изоставането от този в Азия и САЩ, обяснява комисията.
Как и защо се блокира
Според еврокомисаря по въпросите на конкуренцията Маргрете Вестагер 68% от отговорилите в анкетата доставчици на цифрово съдържание – телевизионни шоу програми, филми, музика и спорт – блокират достъпа на потребители от национални пазари от други държави в ЕС. Тази практика е известна още като геоблокиране и за прилагането ѝ участниците в е-търговията събират данни като интернет протокол (IP) адреси, подробности за кредитни/дебитни карти и др.
Повечето решения на търговците за геоблокиране са техни лични решения, но 12% от тях казват, че подобна забрана им се налага в договорите с доставчици.
Трудна задача
"Там, където компания без доминираща позиции, реши едностранно да не продава в чужбина, не става дума за проблем със Закона за защита на конкуренцията. Но когато има геоблокиране заради договори, трябва да направим по-подробно разследване дали имаме поведение, противоречащо на свободната конкуренция и попадащо под инструментите на ЕС за нейната защита", обясни еврокомисар Вестагер.
Доказването на антимонополни действия от страна на регулаторите обаче няма да е лесно, казва Бернд Мейринг, партньор от кантора Linklaters. "Когато има геоблокиране, причината може да са национални закони за защита на авторските права. Във всеки от тези случаи е доста деликатна материя оценката дали има основание за притеснение от опит за раздробяване на вътрешния пазар. Предвид ограниченията на съществуващите инструменти по-добре е да се използва законов подход, отколкото да се посяга към кутия с несъвършени инструменти."
Предварителният доклад на Вестагер ще бъде публикуван в средата на годината. В него ще бъдат отразени не само геоблокирането, но и други проблеми с потенциално възпрепятстване на електронната търговия. Окончателният доклад би трябвало да бъде публикуван след година – някъде през първото тримесечие на 2017 г.
Разлики по сегменти
Още сега се очертават различни подходи за различните сегменти от този пазар. Геоблокирането е предимно едностранно бизнес решение на търговците на стоки, докато за разпространителите на съдържание то обикновено е изискване в договорите на създателите, които са им го предоставили.
Общо 59% от отговорилите в допитването са казали, че по договор от тях се изисква да идентифицират IP на потребителите си, благодарение на което разпознават в коя страна в момента се намира компютърът, смартфонът или таблетът, от който се прави опит за достигане до конкретна стока или услуга."Има и редица основания доставчици на стоки и услуги да продават в чужбина и свободата всеки да избира с кого да търгува си остава фундаментален принцип, казват от ЕК. В този контекст основният ни приоритет е да се справим с незаконните бариери за трансграничната търговия."
Кого е питала еврокомисията:
Предупреждението идва след едногодишна проверка на бариерите, които се издигат в трансграничната онлайн търговия с:- електроника (включително компютри и периферна техника за тях и домакински уреди)
- софтуер и компютърни игри
- облекла, обувки и аксесоари
- книги (включително електронни книги)
- дискове (CD, DVD и Blu-ray)
- козметика и продукти за здравето
- оборудване за спорт и туризъм (без дрехи и обувки)
- оборудване за дома и градината
- доставчици на дигитално съдържание: филми, спортни предавания, игрални филми, детски програми, документални филми, музикални клипове и новини.
Допитването какви са практиките им е проведено сред повече от 1400 компании, като подборът им зависи от размера на техния национален онлайн пазар и съгласието им да сътрудничат. Поради това изрично се предупреждава, че данните не са статистически представителни за целия е-пазар на ЕС.
3 коментара
Само така, бой по канчето, затвор за тия геове ;)))
"трябва да направим по-подробно разследване дали имаме поведение, противоречащо на свободната конкуренция "
Сега ЕК всеки патент, марка и авторско право* ли ще проверява за продажбата на една батерия за смарт телефон? Освен това трябва да провери и тарифите на банките за всяка страна - едно е комисионна от 25 евро в България (за смета на получателя), друга са 25 евро цента.
*Авторското право на практика е непроверимо - няма регистър кое точно е обект на авторското право (напр. тефтерчето ми с телефони за защитава от авторското право - ако някой го копира без мое съгласие, мога да го съдя). Всяка фирма формално може да се оправдае отказа си от продажба за определени пазари като декларира, че е не е проверила дали стоката им не нарушава чужди интелектуални права.
Така, така.
Свидетелствам, че на такива бариери редовно се натъквам в еBay, например.
Тъкмо си избера нещо свясно с по-ниска цена, и хоп! - не можело да се доставя в България. Чудя се, защо само на стоки с по-ниски цени - тия да не би да мислят, че нашите доходи са по-високи от техните?!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.