Бизнесът се подготвя за "най-лошия" сценарий относно Brexit

Европейските компании увеличават складовите наличности и изготвят извънредни планове, докато преговорите за търговска сделка са в застой

Преговорите за търговска сделка между Великобритания и ЕС след Brexit навлизат във финални няколко седмици. Преговарящите от двете страни ще се срещнат за последния насрочен кръг от разговори следващата седмица. Но тъй като продължава да не се постига компромис по редица теми, включително правата за риболова и правилата за държавната помощ, очакванията за пробив не са големи.

Така остават две седмици за постигане на договорка преди крайния срок от 15 октомври, определен от британския премиер Борис Джонсън. Макар все още да има възможност за споразумение, бизнесът се подготвя за това, което нарича "най-лошия" сценарий, увеличавайки складовите наличности и изготвяйки извънредни планове, за които се надява да не потрябват, пише Bloomberg.

Очаквания за загуби

Автопроизводителят BMW работи по планове, които да защитят доставките за фабриката за Mini в Оксфорд, където всеки ден пристигат по 120 камиона, натоварени с авточасти от 400 европейски компании. Производителят на самолети Airbus, който разчита на безпроблемното движение на стоки между обектите му в Германия, Франция, Испания и Великобритания, провежда седмични кризисни срещи на ръководството, след като вече похарчи десетки милиони евро за презапасяване, за да избегне недостиг на компоненти. Френската BNP Paribas премества банкови служители от Обединеното кралство към континента, тъй като те няма да могат вече да продават услуги на клиентите от ЕС.

Arla Foods - най-големият производител на млечни продукти в Северна Европа, се притеснява от загуби в размер на 100 млн. евро, ако не бъде сключена търговска сделка между ЕС и Обединеното кралство. "Подготвяме се за най-лошото. Много е тревожно, че при толкова малко оставащо време преговорите са в застой", казват от компанията.

Но никоя държава няма повече за губене от Германия, което е най-големият износител в Европа. През миналата година Великобритания е купила стоки за около 73 млрд. евро от Германия, а близо 460 хил. работни места в най-голямата европейска икономика зависят от експорта към Обединеното кралство.

Търговия по правилата на СТО

Автоиндустрията ще бъде силно засегната. Европейският автосектор ще загуби около 110 млрд. евро заради търговски ограничения до 2025 г., ако не бъде сключена сделка. Това ще се прибави към загуби от 100 млрд. евро тази година заради затворените поради коронавируса фабрики.

Без споразумение до края на 2020 г. компаниите ще трябва да търгуват според правилата на Световната търговска организация, които включват мито от 10% върху автомобилите и до 22% върху вановете и камионите. Шведският производител на камиони Volvo вече заяви, че се подготвя да търгува на базата на тези условия.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Пожелавам им много коронавирус, мита, дефицити и кризи на тези българомразци!

    За финал, една бомбандировка над Лондон. За назидание.

    Нередност?
Нов коментар