🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Френският бизнес ще пострада, ако мюсюлманските призиви за бойкот наберат скорост

Засега има отделни съобщения за проблеми с продажби на френски стоки

Турският президент Ердоган нападна френския си колега Макрон, което доведе до поредния сблъсък между Брюксел и Анкара.
Турският президент Ердоган нападна френския си колега Макрон, което доведе до поредния сблъсък между Брюксел и Анкара.
Турският президент Ердоган нападна френския си колега Макрон, което доведе до поредния сблъсък между Брюксел и Анкара.    ©  Reuters
Турският президент Ердоган нападна френския си колега Макрон, което доведе до поредния сблъсък между Брюксел и Анкара.    ©  Reuters

ФК "Пари Сен Жермен" днес гостува на "Истанбул Башакшекир" в мач от Шампионската лига, само няколко дни, след като турският президент Реджеп Ердоган призова сънародниците си да спрат да купуват френски стоки. Той се присъедини към призивите в мюсюлманския свят за бойкот на потребителите в знак на протест срещу изображенията на пророка Мохамед във Франция, които мюсюлманите смятат за богохулни. Въздействието на бойкота е трудно да се установи, като засега има отделни съобщения за проблеми с продажби на френски стоки.

Няколко сектора на френския бизнес работят активно в страни с преобладаващо мюсюлманско население. Засега няма индикации, че някой от тях е засегнат, но съществува реална опасност за това.

Търговия със зърно

Франция е основен глобален износител на селскостопански продукти и 3% от износа отива за Близкия изток, според лобистката организация в сектора ANIA. Зърното представлява голяма част от този експорт. Според данни на френското Министерство на земеделието Алжир е десетият по големина пазар за износ на земеделска продукция на Франция през 2019 г. Мароко, една от мюсюлманските страни, осъдила публикуването на карикатурите на пророка Мохамед, е 17-тият по големина пазар за Париж за износ на селскостопански продукти през миналата година, с експорт на стойност 700 млн. евро.

От ANIA заявяват, че търговският отдел на външното министерство е създал кризисен център и поддържа връзка с представители на селскостопанския сектор.

Супермаркети

Една от целите на призивите за бойкот в Саудитска Арабия беше веригата супермаркети Carrefour. През уикенда в социалните мрежи на Саудитска Арабия беше популярна кампания за потребителите да стоят далеч от магазините на веригата.

Френската компания за търговия на дребно работи в много части на Близкия изток и Южна Азия чрез договор за франчайзинг с партньори. Един партньор притежава изключителните права върху франчайза на Carrefour в няколко страни, включително Пакистан, Ливан и Бахрейн. Друг партньор притежава правото да управлява магазините в Мароко.

Журналисти от Reuters в саудитската столица Рияд посетиха два магазина на Carrefour, които изглеждаха нормално пълни с клиенти. Представител на Carrefour в Париж заяви за агенцията, че компанията не е усетила никакво въздействие досега от призивите за бойкот.

Енергетика

Френският енергиен гигант Total присъства в много мюсюлмански страни, включително Пакистан, Бангладеш и Турция - държавите, в които реакцията срещу Франция заради карикатурите е най-шумна, Total се фокусира главно върху продажбата на нефтохимически и петролни продукти. В Саудитска Арабия, както и в няколко други държави от Персийския залив, компанията инвестира в проучване и добив, а в някои случаи и в рафиниране.

Моден бизнес и луксозни стоки

В магазин, който журналист на Reuters посети в Кувейт в неделя, от рафтовете бяха свалени козметични продукти и такива за грижа за кожата, произведени от L'Oreal. Магазинът е един от около 70 обекта, обвързани в търговски алианс, който реши да спре продажбата на френски продукти.

Но бизнесът на L'Oreal - заедно с други компании от френския козметичен и моден сектор, е ограничен в региона. В комбинация с Африка, Близкият изток има най-малък принос за приходите на L'Oreal, като той е малко над 2%.

За големите френски модни марки Близкият изток представлява малка част от продажбите в сравнение със САЩ, Азия или Европа. Големи брандове като Louis Vuitton, собственост на LVMH, или Chanel, имат магазини в Близкия изток, включително в Саудитска Арабия и Дубай. Но богатите клиенти от Близкия изток са склонни да купуват луксозни стоки, докато пътуват в чужбина. LVMH, която също е собственик на Christian Dior, не разкрива колко допринася Близкият изток за печалбите на групата.

Оръжеен бизнес

Франция е един от водещите световни износители на оръжие. Thales продава оръжия, въздушни технологии и системи за обществен транспорт на редица държави, в които мюсюлманското население е мнозинство. Сред клиентите и са Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства, Турция и Катар, според уебсайта на компанията. Египет и Катар са сред страните, които са поръчали бойния самолет Rafale от Dassault, която също разглежда региона като голям пазар за своите самолети.

Автомобилен бизнес

За френския автомобилен производител Renault Турция е осмият по големина пазар, като през първите шест месеца на тази година там са продадени 49 131 коли. PSA, която произвежда марките Citroen и Peugeot, заяви, че в последните си финансови резултати продажбите в Турция се увеличават, но не дава конкретни резултати.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар