SpaceX приземи ракетата Falcon 9 за осми път

Компанията на Мъск съкрати времето за обслужване между два космически полета с 30%

Космическата компания SpaceX на милиардера Илън Мъск успя да приземи една и съща своя ракета носител за осми пореден път. Първата степен на Falcon 9 със сериен номер B1051 безаварийно кацна на борда на кораба дрон Just Read the Instructions (JRTI), разположен на около 600 км от бреговете на Флорида, след като изведе в ниска околоземна орбита 17-ата порция от 60 комуникационни сателита Starlink в сряда следобед. Приземяването беше извършено почти перфектно - точно в центъра на баржата в Атлантическия океан, въпреки че според инженера от SpaceX Джеси Андерсън ракетата е била подложена на изключително силни ветрове по време на обратното навлизане в атмосферата, като те са били с по-голяма скорост от когато и да било досега. За утре космическата фирма е планирала още едно изстрелване на Falcon 9 под името Transporter-1, с което ще изведе в Космоса комбиниран товар от между 50 и 100 малки сателита на различни компании и институции, като и още 10 спътника Starlink, които за първи път ще бъдат разположени в полярна орбита.

С днешния пуск SpaceX се приближава с още една крачка към заветната си цел да превърне полетите в Космоса в сравнително рутинно и нискорисково занимание, подобно на гражданската авиация. Според плановете на Мъск ракетите Falcon 9 от последното поколение Block 5 трябва да могат да излитат и кацат до 10 пъти с минимално техническо обслужване и до 100 пъти със средноголям капитално-възстановителен ремонт на всеки 10 старта. Най-вероятно през настоящата година SpaceX ще успее да осъществи поне първата част от това обещание - в момента компанията вече разполага с една ракета, приземявала се 8 пъти и една 7.

С вчерашния полет компанията на Мъск счупи още един свой рекорд - за бързо техническо обслужване, и то с около 30%. Предишният полет на B1051 беше извършен на 13 декември, т.е. само преди 38 дни. До момента най-краткото време между две изстрелвания на Falcon 9 беше 51 дни. В тази "надпревара" SpaceX вече се състезава само със сянката си, тъй като е единствената компания, която в момента оперира ракети, способни се приземяват. Единствената друга функционираща и неекспериментална космическа система за многократна употреба са пенсионираните преди близо десетилетие космически совалки на NASA, като рекордът при тях се държи от Atlantis, преминала през междуполетно обслужване за 54 дни.

Защо бързото техническо обслужване е приоритет

Скъсяването на времето между две изстрелвания на Falcon 9 ще има ключово значение за SpaceX, тъй като за тази година Илън Мъск си е поставил за цел да увеличи броя на полетите до 48, което е почти двойно спрямо 2020 г. Това амбициозно намерение е провокирано от факта, че през през 2021 г. фирмата ще се опита да покрие цялата планета със сигнала на своите комуникационни сателити Starlink, които да осигурят широколентов достъп до интернет с ниско закъснение в труднодостъпните региони, където не може да се прокара оптична свързаност. След вчерашното изстрелване SpaceX вече са извели в Космоса над 1000 подобни спътника, като за постигане на 100% покритие на всички населени райони на Земята ще са нужни 1440.

Комерсиалният старт на Starlink през тази година е критичен приоритет за SpaceX, тъй като Мъск разчита комуникационната система да се превърне в основен източник на финансови постъпления. С тях той иска да дофинансира строежа на бъдещата свръхтежка ракетна система Starship, предназначена за полети до Луната, Марс и отвъд тях. Според прогнозите на SpaceX, ако проектът върви по план, приходите от Starlink трябва да достигнат 30 млрд. долара до 2025 г.

Скъсяването на времето за обслужване ще е критично важно за постигането на тази цел, тъй като в момента космическата фирма разполага само с 8 броя функциониращи Falcon 9, три от които обаче са резервирани за полети на NASA и Пентагона, насрочени за пролетта и лятото. Производствените мощности на SpaceX в Хоторн, Калифорния, пък са ангажирани с асемблирането и изпитанията на трите ядра на тежката ракета Falcon Heavy, която трябва да изведе секретни товари за нуждите на космическите сили на САЩ в края на пролетта, така че производство на нови Falcon 9 едва ли трябва да се чака през следващите месеци. На практика през следващата около половин година SpaceX ще трябва да извършва ротация на полетите само с 5 ракети, с които да осъществява не само изстрелванията за нуждите на Starlink, но и всички орбитални пускове на товари за останалите комерсиални клиенти. Ако обаче космическата компания продължи да напредва със същото темпо, в недалечно бъдеще може да се осъществи и обещанието на Мъкс минималното време между две излитания на Falcon 9 да бъде сведено до 48 часа.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zamen avatar :-?
    Чарли
    • + 5

    Пу-то-на-Рогозин не харесва статията, нали русначета?

    Нередност?
  • 2
    lxk1588229299658068 avatar :-|
    Ivan Gun
    • - 5

    До коментар [#1] от "Чарли Мишкин":

    яж му хуя на мъск

    Нередност?
  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 6

    НАСА и Пентагонът се ползват от услугите на една частна компания?! Ашколсун на Мъск, удари в земята най-напредналата космическа държава!

    Нередност?
  • 4
    vasilangelov avatar :-|
    Vasil Angelov
    • + 1

    До коментар [#3] от "evpetra":

    ами то в САЩ винаги е било така - НАСА по скоро менажира процесите и програмите, а самите ракети и апарати се произвеждат в (относително) конкурентна среда от частни фирми - Локхийд, Боинг и т.н.
    Това което става обаче е, че мастодонтите се изместват все-повече от "младите" - SpaceX, BlueOrigin, които полека лека се превръщат в новите мастодонти.
    Но нещата се случват и прогреса върви, докато при товарищ Рогозин нещата са зациклили на ниво 197х

    Нередност?
Нов коментар