🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

ЕС с план за 300 млрд. евро за отказ от руските изкопаеми горива и ускорен зелен преход

Плановете за възстановяване ще бъдат актуализирани, за да финансират мерките за регулиране на цените на газа и тока, постигането на енергийна независимост от Русия и на зелените цели

REPowerEU има три основни елемента: спестяване на енергия, стимулиране на възобновяемите енергийни източници и диверсификация на европейските доставчици
REPowerEU има три основни елемента: спестяване на енергия, стимулиране на възобновяемите енергийни източници и диверсификация на европейските доставчици
REPowerEU има три основни елемента: спестяване на енергия, стимулиране на възобновяемите енергийни източници и диверсификация на европейските доставчици    ©  Reuters
REPowerEU има три основни елемента: спестяване на енергия, стимулиране на възобновяемите енергийни източници и диверсификация на европейските доставчици    ©  Reuters
Темата накратко
  • Финансирането за REPowerEU ще дойде основно от актуализиране на главите за енергетика в плановете за възстановяване на страните, както и чрез използване на финансовите инструменти в тях.
  • Предвиждат се още действия за внедряване на повече възобновяема енергия и свързаните с нея интелигентни енергийни технологии като част стратегията към независимост от руските доставки.
  • Изпълнението на плана ще помогне на Европа да спести 100 млрд. евро всяка година от внос на газ, петрол и въглища.

Европейската комисия (ЕК) представи в сряда план за 300 млрд. евро за премахване на енергийната зависимост от Русия възможно най-бързо, въпреки че призна, че това ще изисква краткосрочни инвестиции в изкопаеми горива, които ще заместят вноса на руски нефт и газ. В комбинация със зеленото законодателство, което вече е на масата, новият план, наречен REPowerEU, ще помогне на Европа да спести 100 млрд. евро всяка година от внос на газ, петрол и въглища, обяви председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен.

Финансирането за REPowerEU ще дойде от актуализиране на главите за енергетика в плановете за възстановяване на страните, както и чрез използване на финансовите инструменти в тях. От ЕК отбелязаха, че страните имат достъп до неизползваните 225 млрд. евро под формата на заеми. Допълнителни 20 млрд. евро безвъзмездни средства ще дойдат от продажбата на 250 милиона разрешителни за емисии на CO2 в системата за търговия с емисии на ЕС. Държавите също така ще имат право да прехвърлят до 12.5% от своите фондове за политиката на сближаване и 7.5% от земеделските фондове към проекти RePowerEU. Също така Механизмът за свързване на Европа ще подкрепи REPowerEU чрез нова покана от днес за предложения с бюджет от 800 млн. евро, а Иновационният фонд ще обяви своята покана през есента.

REPowerEU има три основни елемента: спестяване на енергия, стимулиране на възобновяемите енергийни източници и диверсификация на европейските доставчици. Той включва нови предложения за повишаване на целта на ЕС за възобновяема енергия до 45% до 2030 г. в сравнение с целта от 40%, представена миналата година, и увеличаване на целта за енергийна ефективност от 9% през юли 2021 г. на 13% сега. Освен това стратегията предвижда слънчевите панели да станат задължителни за обществените и новите жилищни сгради съответно до 2025 и 2029 г.

И докато предишните мерки, приети през есента, бяха фокусирани основно върху цените след ковид пандемията, в предложението на ЕК от сряда са взети "различен набор от мерки в случай на внезапно широкомащабно или дори пълно прекъсване на доставките на руски газ, водещо до непоносимо високите му цени и неадекватно снабдяване с газ", се казва в документа. Помислено е и за сигурност на доставките и функциониращ енергиен сектор в Украйна чрез REPowerUkraine.

Краткосрочни действия за справяне с високите цени на ток и газ

Цените на газа и електроенергията достигнаха най-високите си нива след руската инвазия в Украйна през първите седмици на март 2022 г. (около 100 EUR/MWh, като на моменти надминаха 200 EUR/MWh). Цените на електроенергията на едро също се увеличиха значително през същия период поради това, че електроцентралите, работещи с газ, често движат цената на пазарите на електроенергия в ЕС, като очакванията до края на годината не са оптимистични.

Първата от "спешните мерки", предвидени в Брюксел, е директна пазарна намеса чрезпредоставяне на възможност за държавите членки временно да разширят регулирането на цените за крайните потребители, включително домакинства и индустрия; да наложат спешни мерки за ликвидност в подкрепа на ефективното функциониране на стоковите пазари; да използват енергийната платформа на ЕС (EU Energy Platform) за агрегиране на търсенето на газ и осигуряване на конкурентни цени на газа чрез доброволни съвместни покупки.

Предвидени са възможности за интервенция и на пазарите за електроенергия чрез пренасочване на т.нар. непредвидени печалби в подкрепа на потребителите, за да се покрие следващият отоплителен сезон.

Допълнително ще има възможност за временно разширяване на регулираните цени на дребно, за да обхване малкия и средния бизнес, а за региони с много ограничена взаимосвързаност се предоставя опция за въвеждане на субсидии за разходите за гориво при производството на електроенергия за намаляване на цената на електроенергията по определени условия.

Ако Русия спре доставките?

"Докато Русия преследва своята непредизвикана война в Украйна, ние също трябва да планираме прекъсвания на доставките на газ и тяхното въздействие с мерки за солидарност и възможни ценови интервенции", каза комисарят по енергетиката Кадри Симсън при представянето на REPowerEU.

Комисията приканва държавите да актуализират своите планове за действие при извънредни ситуации. Очаква се създаването на координиран план на ЕС за намаляване на търсенето на газ с превантивни доброволни мерки, които ще бъдат в готовност в случай на извънредна ситуация. "В дух на солидарност по-малко засегнатите държави членки биха могли да намалят търсенето си на газ в полза на по-засегнатите държави членки", пише в предложението.

При нужда се предвижда ограничение на цената на газа на ниво ЕС в отговор на пълно прекъсване на доставките. Ако бъде въведен, този таван следва да бъде ограничен до продължителността на извънредното положение в ЕС и не трябва да компрометира способността на ЕС да привлича алтернативни източници на доставки на газ и втечнен природен газ и да намалява търсенето.

Дългосрочните решения

Целта на новия план RePower EU в променената политическа и икономическа обстановка е да продължи да се намали използването на изкопаеми горива, да се диверсифицират източниците на доставки, да се стимулира развитието на възобновяемите енергийни източници.

RePower EU призовава за много по-активни действия за внедряване на възобновяема енергия и свързаните с нея интелигентни енергийни технологии като термопомпи и водородни електролизатори. Това ще увеличи целта на Директивата за възобновяемата енергия от 40% на 45% до 2030 г., еквивалентно на 1236 GW инсталиран капацитет за възобновяема енергия, което е стъпка нагоре от 1067 GW, планирани в стратегията на ЕС за намаляване на въглеродните емисии "Готови за 55".

Специален фокус се поставя върху слънчевата енергия (със слънчева стратегия на ЕС за удвояване на слънчевия фотоволтаичен капацитет до 2025 г. и инсталиране на 600 GW до 2030 г., инициатива за слънчеви покриви с поетапно законово задължение за инсталиране на слънчеви панели на нови обществени и търговски сгради и нови жилищни сгради, удвояване на скоростта на внедряване на термопомпи и мерки за интегриране на геотермална и слънчева топлинна енергия в модернизирани системи за районно и комунално отопление и др.).

Комисията изисква справяне с бавното и сложно издаване на разрешителни за големи проекти за възобновяеми източници и целенасочено изменение на Директивата за възобновяемата енергия за признаване на възобновяемата енергия като първостепенен обществен интерес. Поставя за цел също 10 млн. тона вътрешно производство на възобновяем водород и 10 млн. тона внос до 2030 г. в държавите, за да заменят природния газ, въглищата и петрола в трудни за декарбонизиране индустрии и транспортни сектори.

Планът също така се фокусира силно върху диверсификацията на източниците на внос на горива чрез доброволна платформа за съвместно купуване на газ, LNG и водород. Комисията ще обмисли разработването на "механизъм за съвместни покупки", който ще договаря и закупуването на газ от името на участващите държави членки. Ще се работи и за по-голяма енергийна ефективност чрез фискални мерки за насърчаване на спестяването на енергия, като например намалени ставки на ДДС върху енергийно ефективни отоплителни системи, изолация на сгради и уреди и продукти и др.

Срокове за отказване от руските изкопаеми горива

Що се отнася до руските въглища, ЕС забрани вноса им като част от 5-ия пакет от санкции, приет на 8 април. От 10 август 2022 г. изключението за съществуващи договори ще изтече, което на практика ще сложи край на нашата зависимост от този енергиен източник от Русия.

Колкото до петрола и петролните продукти, по-голямата част от вноса на ЕС от Русия ще бъде преустановен до края на тази година като част от режима на санкции за петрол, предложен от Брюксел и който сега се обсъжда от държавите. Ситуацията обаче е по-сложна по отношение на тези страни без излаз на море, които нямат реални алтернативи на руските доставки. За тях може да е необходимо повече време за справяне с проблемите.

За природния газ - планът REPowerEU постепенно ще премахне зависимостта ни от Русия преди края на десетилетието. Близо две трети от това намаление може да бъде постигнато до края на тази година с прилагането на представените мерки, смятат от изпълнителния орган на ЕС. Комисията също така ще разгледа законодателни мерки, които да изискват диверсификация на доставките на газ.
Все още няма коментари
Нов коментар