ЕК одобрява парите за периода 2021-2027 г. за България

След одобрението на партньорското споразумение, почти 17 млрд. евро ще бъдат на разположение за страната през новия програмен период

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен беше в София за приемането на Плана за възстановяване. Сегашното одобрение ще е доста по-скромно, но не по-малко важно
Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен беше в София за приемането на Плана за възстановяване. Сегашното одобрение ще е доста по-скромно, но не по-малко важно
Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен беше в София за приемането на Плана за възстановяване. Сегашното одобрение ще е доста по-скромно, но не по-малко важно    ©  Надежда Чипева
Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен беше в София за приемането на Плана за възстановяване. Сегашното одобрение ще е доста по-скромно, но не по-малко важно    ©  Надежда Чипева

След като чака над година за одобрение на Плана за възстановяване и устойчивост, България ще получи сравнително бързо одобрение и на новите си европрограми за периода до 2027 г. Според източници на "Капитал" от Брюксел и от София, в сряда - 6 юли, Европейската комисия ще даде зелена светлина на партньорското споразумение с България. Споразумението е документът, който "отключва" еврофинансирането за следващия програмен период. След одобрението му, следва и одобрението на отделните програми.

Общият обем средства, които ще влязат в икономиката в този период, ще бъде почти 11.5 млрд. евро, ако не се смятат земеделските субсидии, които са по друго перо. Ако се сложат и те, общият обем плащания за периода 2021-2027 г. е над 16.5 млрд. евро.

Това е отделно от Плана за възстановяване и устойчивост, който възлиза на над 12 млрд. лв. грантове и над 4 млрд. евро заеми, които страната все още не е искала. Възможно е одобрението да идва в този момент и защото Комисията предпочита да работи с редовно правителство - нещо, заради което планът се забави доста.

Кога ще тръгнат европейските пари

Споразумението за партньорство беше окончателно одобрено от кабинета през април. Истината е обаче, че отделните програми имаха доста завършен вид още в края на миналата година и не претърпяха кой знае какви промени оттогава насам. Процесът беше забавен заради закъснението на плана, тъй като неформално ЕК беше поставила условие да се одобри първо той, и едва след това новите програми. Причината е, че двата инструмента трябва да имат допълняемост.

"Планът за кохезията и сближаването на стойност 17 милиарда евро за България е от изключителна важност след ковид кризата. Всички тези пари са най-голямата подкрепа, получена от България до сега от еврофондовете", каза преди журналисти европейският комисар по кохезията и реформите Елиза Ферейра при посещение във Видин през юни. Още тогава се очакваше да се съобщи, за одобрението на документа, но явно е имало леко забавяне.

Сега, след като споразумението получи одобрението на ЕК, остава да бъдат одобрени отделните програми, което трябва да се случи в рамките на месец два. Източници от правителството обясниха пред "Капитал" преди време, че очакват до есента вече да има стартирали схеми по някои от програмите. Истината е, че такива схеми можеше да стартират и по-рано, като финансирането бъде гарантирано от държавния бюджет, а плащанията така или иначе щяха да дойдат в края на годината. Явно обаче кабинетът не е искал да рискува някоя от схемите да не бъде одобрена.

Макар оперативните програми да не са пряко обвързани със задължителни реформи, както в при плановете за възстановяване, в приоритетите за съставяне на правителство на Асен Василев са заложени и промени в Закона за обществените поръчки, за ефективното реализиране на целите по програмите.

Как са разпределени

В последната версия на споразумението, публикувана на EUfunds.bg, се предлагат девет програми

- Конкурентоспособност и иновации в предприятията

- Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация

- Техническа помощ

- Околна среда

- Транспортна свързаност

- Развитие на човешките ресурси

- Образование

- Храни и/или основно материално подпомагане

- Развитие на регионите

Очаква се и Морско дело, рибарство и аквакултури.

Има две нови програми. Първата е тази за научните изследвания, които са отделени от "Образование" и са прехвърлени в собствена програма, за което преди време беше създадена специална Държавна агенция, която по-късно се вля в министерството на Даниел Лорер. Втората е програмата за храни и подпомагане, която е сравнително малка - около 200 млн. евро, но таргетира най-бедната част от населението и има за цел да подпомогне 600 хил. души.

В новия прогамен период България за пръв път има регион в преход - Югозападният район за планиране (ЮЗР) преминава в по-горната група на развити региони и това се дължи на столичния град (София) в него. Това значи две неща: първо, публичните проекти в региона ще трябва да се дофинансират с между 20-40% собствени пари. И второ, новата държавна помощ, която се дава, също ще бъде доста по-малко за компаниите в този регион - едва до 15%, при до 50% за компаниите в другите региони.

Какво ще се финансира

Прави впечатление,че тунелът под Шипка бъде приоритет в новата Оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. Планират се инвестиции за развитие и разширение на вътрешно водни и морски пристанища за обществен транспорт за извършване на мултимодални операции, модернизация и развитие на терминали и пристанищни съоръжения за комбиниран транспорт, строителство на железопътни връзки и оперативна съвместимост на мрежите към летище Бургас и летище Пловдив, както и тези за развитие на железопътните възли.

Планираните направления на жп интервенции са българо-сръбска граница - София - Пловдив, с което да се завърши изцяло железопътният коридор от турската до сръбската граница; София - Радомир - Гюешево - граница с Република Северна Македония; граница с Румъния - Видин - София, граница с Румъния - Русе -Каспичан, Карнобат - Синдел, София - Кулата - граница с Гърция.

В следващите години фокусът ще бъде доизграждането на автомагистралните връзки в Северна България, и осигуряването на условия за преминаването на трафика от/към Варна (АМ Хемус) и в посока север - юг по направленията Дунав мост 1 - Русе - Велико Търново - тунел под Шипка - Южна България и Дунав мост 2 - Видин - София - Южна България.

По "Околна среда" над 715 млн. евро ще бъдат разходвани за разширяване и модернизация на ВиК инфраструктурата за вече консолидираните райони Велико Търново, Габрово, Плевен, София-град, София-област, Търговище, Хасково и Добрич. С над 312 млн. евро ше се финансират системи за разделно събиране и рециклиране на биоразградимите отпадъци, центрове за разделно събиране и подготовка за повторна употреба и поправка, рекултивация на депа, информационни и разяснителни кампании и др. Над 395 млн. евро ще бъдат насочени към мерки за редуциране на вредните емисии от битово отопление и транспорт, за справяне с вторичното разпрашаване, подобряване на мониторинга на качеството на атмосферния въздух (КАВ), както и за създаване на Национална мрежа на експерти по КАВ.

Допълнителни средства на стойност 2.6 млрд. лв. ще бъдат осигурени и по фонда за справедлив преход, чието споразумение също трябва да бъде подписано до края на годината. Освен Стара Загора, Перник и Кюстендил въз основа на вътрешния анализ на ефектите от европейската Зелена сделка и съответния зелен преход България идентифицира допълнителни осем области, които са силно засегнати в социален аспект по отношение на въглеродната интензивност и енергоемкостта, както и в рамките на свързаните индустрии (вкл. Хасково, Сливен и Ямбол) - Варна, Бургас, Ловеч, Габрово и Търговище, които ще бъдат подкрепени.

Миналата седмица ЕК реши, че забавени кохезионни проекти на стойност над 1 млн. евро (например в строителния сектор) за периода 2014-2020 г. заради недостиг на работници и завишени разходи за суровини, ще могат да продължат да бъдат подпомагани и за периода 2021-2027 г. Така се дава по-голяма гъвкавост за държавите членки при приключването на програмите да постигнат максимално усвояване на средствата.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    grancharovl avatar :-P
    grancharovl

    За всеки непредубеден беше ясно, че това ще се случи - само Пожарникарят и Томчо Дончев отново не са в час: привиждат им се едни нули...

    Нередност?
Нов коментар