🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дизелът - следващата цел на санкциите на Запада срещу Русия

Забраната за внос на горивото влeзе в сила, но тя може да има негативен ефект върху цените на горивата на Стария континент

Страните от Г-7 обсъждат налагането и на таван на цените на руските горива
Страните от Г-7 обсъждат налагането и на таван на цените на руските горива
Страните от Г-7 обсъждат налагането и на таван на цените на руските горива    ©  Reuters
Страните от Г-7 обсъждат налагането и на таван на цените на руските горива    ©  Reuters
Темата накратко
  • Това е поредният опит за ограничаване на руските доходи от продажбата на енергийни източници.
  • Страните от ЕС се договориха за таван на цените на руските горива по примера на този за петрола.
  • Европа увеличи драстично доставките от алтернативни източници през януари, за да натрупа запаси.

Малко преди да се навърши една година от началото на войната в Украйна, Европейският съюз (ЕС) предприема още една стъпка, която да го отдалечи от Русия. От неделя в сила влиза забрана за внос на руски петролни продукти. По този начин Брюксел се стреми да лиши Москва от средства, които биха могли да бъдат използвани за продължаване на военните действия в Украйна, но ембаргото може и да има негативен ефект върху цените на горивата на Стария континент.

Дизелът и бензинът са гръбнакът на транспортната индустрия, като те задвижват огромна част от европейската верига на доставки. Повечето стоки, които хората купуват или ядат, се транспортират в даден момент с камиони, които работят предимно с дизел. Той също така захранва селскостопанското оборудване, градски автобуси и машините. По-високата му цена е вградена в цената на почти всичко, което пък допълнително би повишило и без това високата инфлация.

Запасяване

Има възможност и ударът да не бъде толкова тежък. Европа и без това е в процес на намаляване на доставките на руски горива, като за 2022 г. те са били 27% от общия внос при 50% през 2021 г. Опцията да бъде намерен алтернативен доставчик също не трябва да бъде изключвана. Подобни възможни доставчици са Индия, страните от Арабския полуостров и САЩ. Компаниите от САЩ вече са увеличили доставките до рекордни нива до 237 хил. барела дневно от началото на годината. Това е сериозно нарастване от изпращаните 34 хил. барела на ден в началото на 2022 г., сочат данни на S&P Global.

Освен това в последните няколко седмици Европа драстично увеличи доставките, като целта беше изграждане на по-голям запас, който да предотврати рязкото покачване на цените. ЕС е получил около 146 хил. тона на ден от неруски източници през седмицата до 29 януари, спрямо средногодишните около 88 хил. през 2022 г., според данни на Vortexa. Около 44 хил. тона на ден от неруските доставки миналата седмица са пристигнали от Саудитска Арабия, което е с около 80% повече от средното за 2022 г. 19 хил. тона дневно пък са пристигали от Обединените арабски емирства и 15 хил. от Кувейт, което е увеличение от над 900%. Пренареждането на пазара, особено в Европа, е гарантирано.

Потенциален таван

Има един усложняващ фактор: страните от Г-7 и ЕС обсъждат налагането на таван на цените на руския дизел, който се насочва към други страни, точно както направиха за руския суров петрол. Както при петрола, идеята е да се запази потокът на руски дизел към световните пазари, но да се намалят приходите на Москва.

В петък вечерта страните от ЕС се договориха за налагането и на ценови таван на горивата - 100 долара за барел за висококачествени петролни продукти като дизел и 45 долара за барел за продукти с отстъпка като мазут. За разлика от петролното ембарго, което е в сила в ЕС от 5 декември, таванът на цената не засяга вноса в ЕС, а сделки, сключвани от трети страни. Той забранява на европейски застрахователни компании да гарантират такива сделки и да предоставят други услуги по осъществяването им, а на транспортни фирми да пренасят горивата по море, ако продажната цена, при която е сключен договорът, надвишава определения лимит.

Ако таванът работи, както се очаква, глобалните дизелови потоци трябва да се пренастроят, като Европа ще намери нови доставчици, а руският дизел ще намери нови клиенти. Това би позволило запазването на нивото на доставки, но в същия момент и ограничаването на паричните потоци към Русия.

"Когато руският износ е ограничен по каквато и да е причина, това, разбира се, би създало известни проблеми в целия този процес на пренареждане", казва Хеди Грати, ръководител на изследванията за горива и рафиниране за Европа в S&P Global Commodity Insights. "Европа ще се конкурира с други големи вносители и това ще предизвика възходящ натиск върху цените", добавя той пред AP.

Ако таванът не блокира големи количества руски дизел, може да има "краткотраен скок на цените", докато пазарът се адаптира. От една страна, танкерите биха пътували по-дълго до Европа от САЩ, Близкия изток или Индия, отколкото от руските пристанища в Балтийско море. Но големи рафиниращи мощности в момента се изграждат в Кувейт и Саудитска Арабия, както и в Оман през 2024 г. Това "може допълнително да облекчи всички точки на натиск от този развод с Русия", смята Грати.

Друг потенциален фактор върху цените може да бъде несъответствието на горивата. Руските рафинерии може да се опитат да продават дизел, произведен за Европа, на места, където е разрешена по-висока концентрация на замърсители, като Западна Африка, смятат анализатори. В този момент пък европейските енергийни компании ще трябва да търсят по-усилено достатъчно горива с високи спецификации, които местните разпоредби изискват.

Европейските доставки на дизел могат да бъдат намалени по други начини. Тъй като китайската икономика вероятно ще започне да се възстановява благодарение на облекчаването на ограниченията срещу разпространението на COVID-19, рафинериите там и в други страни в Азия може да се пренасочат към производство на реактивно гориво за сметка на дизел. Това би довело до ситуация, в която наличното количество дизелово гориво, което е предназначено за Европа, да не бъде достатъчно, и това да покачи цените допълнително.

Пречките за Русия може да означават, че тя не е в състояние да продаде цялата си продукция. Това може да означава по-малко дизелово гориво на световния пазар, което допълнително ограничава доставките, които и без това са намалени от месеци. "Цените на всички продукти ще трябва да се повишат", каза Ричард Бронз, ръководител на геополитиката в Energy Aspects, изследователска фирма. "Европа ще почувства това особено силно", добавя той пред The New York Times.

България не е ценови остров

България се превърна във врата за руския петрол и петролни продукти, получавайки две годишна дерогация, за да се адаптира. Нещо повече - тя получи официално разрешение от Брюксел да изнася дизел за Украйна с обяснението, че така ще се помогне на украинските фермери. Износът на горива за Украйна към края на ноември миналата година достигна 1.5 млрд. лв., като експортът основно е на дизел, а износители са около десет големи търговци складодържатели. Това се очаква да продължи, въпреки че в зимните месеци производството в страната не отговаря на нуждите на украинския пазар за зимен дизел и предпочитан ще бъде този, идващ от северните страни.

Хлопването и на последната врата - вносът на готови продукти от 5 февруари, се очаква поне първоначално да повиши цените в международен план. Оттам може да се очаква и лека корекция нагоре и на българския пазар, тъй като при определяне на цената на готовите продукти, които продава на едро "Лукойл", компанията не се ръководи от цената на суровия петрол, а от борсовата цена на готовите продукти. През последната година тя остана висока, въпреки че рафинерията в Бургас работи с руския сорт Urals именно по тази причина. Едновременно с това тя беше малко под тази на останалите пазари, правейки вноса неизгоден за останалите играчи. Така "Лукойл" допълнително затвърди силната си позиция. Очакването е ценовата политика да продължи да се ръководи от същите принципи - или на местния пазар цената да е малко под ценовите нива в другите държави.

Едновременно с това се появиха и някои притеснения, че е възможен недостиг на дизел в страната и съответно ръст на цената, ако по-голяма част от количествата отиват за експорт за Украйна. Това обаче зависи от маржовете, които ще могат да постигнат българските компании на украинския и на българския пазар, като в Украйна те ще трябва да се конкурират и с големи вносители от Турция и Гърция. Не на последно място във факторите, определящи цената, се нарежда и политиката на Украйна по линия на петрола с руски произход, както и на Москва.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikvalchev avatar :-|
    Nikolai Todorov Valchev
    • - 8
    • + 1

    Ще накривят шапката на Москва!? Руската икономика работи с Рубли! Доларите се използват за търговия със Запада, каквато практически няма!? Санкциите са претекст за Надуване на цените в ЕС и САЩ??? Войната на НАТО с Русия, струва пара!

    Нередност?
  • 2
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#1] от "Nikolai Todorov Valchev":

    Що не видиш колите, самолетите, машинното оборудване, бялата техника и какво ли не друго, те от космоса ли идват? Търговията си върви само, че с огромен минус за руснаците - продават много евтино, купуват много скъпо. И си прав войната излиза скъпо на всички. За това никой не вярваше, че ще започне. Но за едните цената е поносима, а за другите ще е финансово опустошителна. Става въпрос за изгубени десетилетия. Никой не знае до къде ще стигне всичко, но стратегията е ясна - бавно затягане на примката. Идеята за мир трябва да дойде от Русия, там трябва да преценят че не си струва и че сегашната политика е от отминали времена... Едва ли ще стане преди да ударят дъното...

    Нередност?
Нов коментар