Спадът на германския износ за Китай създава нови проблеми на бизнеса

В същия момент Siemens иска да увеличи присъствието си на местния пазар

Volkswagen, който продава повече автомобили в Китай от всеки друг голям автомобилен производител, обяви, че доставките в страната са спаднали с 15% през първото тримесечие
Volkswagen, който продава повече автомобили в Китай от всеки друг голям автомобилен производител, обяви, че доставките в страната са спаднали с 15% през първото тримесечие
Volkswagen, който продава повече автомобили в Китай от всеки друг голям автомобилен производител, обяви, че доставките в страната са спаднали с 15% през първото тримесечие    ©  Reuters
Volkswagen, който продава повече автомобили в Китай от всеки друг голям автомобилен производител, обяви, че доставките в страната са спаднали с 15% през първото тримесечие    ©  Reuters
Темата накратко
  • Износът е намалял с 11.3% през първите четири месеца.
  • Германската икономика изпадна в рецесия.
  • Берлин все повече е виждан като партньор на САЩ, което има допълнително негативно влияние.

Двуцифрен спад на германския износ за Китай разтърси най-голямата икономика в Европа, предизвиквайки дебати за това защо огромният й производствен сектор изостава от съперниците, които се възползват от оживлението в китайското търсене. Спадът от 11.3 % на германския експорт за Китай през първите четири месеца на годината в сравнение със същия период на предходната година подчертава предизвикателствата пред индустриалната сила на Европа, твърдят икономисти. Производителите на автомобили губят пазарен дял в Китай, химическите компании и други енергоемки фирми се влияят от високите цени на електроенергията, а поскъпването на еврото спрямо долара прави германските стоки по-малко конкурентоспособни.

Най-голямата икономика на Европейския съюз (ЕС) не съумява да се възползва от очаквания икономически бум в Китай през тази година, а в края на миналата седмица стана ясно, че е изпаднала в рецесия, след като данните за БВП бяха ревизирани. Правителството в Пекин в края на годината премахна политиката на нулев ковид, а проблемите по веригите на доставки също намаляват.

Признаците за това, че германският производствен сектор спада значително в началото на тази година не се изчерпват с отношенията с Китай. По-малкото фабрично производство, рязко спадащото търсене и свиване на заявените поръчки, най-вероятно ще забави растежа на Берлин през тази година.

"Основно услугите се възстановиха, но все още не и производството", казва пред Financial Times Карстен Бжески, глобален ръководител на макроизследванията в нидерландската банка ING. Той добавя, че производителите на автомобили са били засегнати от липсата на по-малки електрически превозни средства и китайската тенденция да се купуват модели от местни производители. Моторните превозни средства и частите съставляват повече от 15% от общия износ на Германия миналата година, добави Бжески.

"Производството на химикали е намаляло рязко поради енергийната криза", смята Оливър Ракау, главен икономист за Германия в изследователската група Oxford Economics.

BASF, която съкращава дейността си в Германия, докато изгражда завод за 10 млрд. евро в Китай, отчете продажби от 2.3 млрд. евро в Китай през първото тримесечие на тази година. Това е спад от 29% спрямо същото тримесечие на предходната година. Според компанията това се дължи на намаленото търсене, което също е допринесло за по-ниските цени на нейните химикали.

Volkswagen, който продава повече автомобили в Китай от всеки друг голям автомобилен производител, каза, че доставките в страната са спаднали с 15% през първото тримесечие. Това е директно отражение на скока на продажбите в края на 2022 г., когато китайските потребители се възползваха от субсидиите за електромобили, както и от освобождаването от данък върху превозните средства с вътрешно горене, които приключиха през декември. VW произвежда по-голямата част от своите автомобили, които продава в Китай, в страната.

Влияние върху по-слабите резултати относно бизнеса с Китай има и увеличеното геополитическо напрежение между двете страни. Германия иска да намали зависимостта си от Пекин, макар и той да е един от най-големите й търговски партньори. Според Бжески Берлин вече се смята за партньор на САЩ, което допълнително намалява интереса към германски стоки.

Комбинацията от тези фактори не вещае добри неща за китайската икономика. Индустриалното производство претърпя най-големия си спад в последните 12 месеца през март, като беше с 3.4% по-ниско спрямо февруари. Новите данни накараха Федералната статистическа агенция да преразгледа прогнозата си от ръст от 0% до спад от 0.3%. Това означава, че германската икономика се намира в рецесия, след като и последното тримесечие беше отчетено свиване с 0.4%.

Siemens обаче иска да увеличи присъствието си на местния пазар

Изпълнителният директор на една от най-големите компании в страната обаче има желание да увеличи дела си на пазара в Китай, вместо да го намалява. Става въпрос за Роланд Буш от Siemens.

"Ще защитим своя пазарен дял и ако можем, ще го разширим", заяви за Financial Times Буш, който пое кормилото на Siemens в края на 2021 г. "Къде мога да намеря клиентите, които ме дърпат към следващото ниво на иновация, които са взискателни и които търсят следващата технология? В много случаи това е Китай", добавя той.

Фокусът върху иновация е разбираем, след като компанията пое по различна посока в последните няколко години. Тя се отказа от производството на домакински и други уреди, като вече е концентрирана върху разработване на цифрови инструменти за индустриална употреба. Това е и причината редица от поделенията, които се занимаваха с производство, да бъдат отделени в собствени компании, като германският гигант продължава да държи дялове в някои от тях. Те включват звеното за медицински технологии Siemens Healthineers и Siemens Energy, което от своя страна притежава бизнеса за възобновяема енергия Gamesa.

Заплатите и разходите за труд в азиатската страна постепенно нарастват през последните години, но Китай стана особено важен за дигиталната индустрия на Siemens, която се фокусира върху автоматизацията и прави приблизително една пета от приходите си в нея. Буш отбеляза, че намаляването на привлекателността на Китай като инвестиционна дестинация за задгранични производители е една от причините, поради които "високотехнологичното производство" е високо в дневния ред на Пекин. "Не казвам, че Китай се деиндустриализира. С все по-напредналите технологично фабрики индустрията на страната ще може да защити стойността си, но по различен начин", добавя той.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    srt16288685291070897 avatar :-|
    SN DV

    Санкциите работят.

    Нередност?
  • 2
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130

    До коментар [#1] от "SN DV":

    Китайската икономика не върви. Когато тя не расте не се внася германска продукция, което са основно машини използвани за произдоство. Вижте къде е цената на медта, която силно корелира с икономическата активност на Китай, понеже Китй използва много мед, когато икономиката им работи.

    Нередност?
  • 3
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130

    В друга новина от Капитал : "Производство на транспортни контейнери спада заради намалялото търсене на стоки". Отново да покаже, че при китайците не е добре и съответно не се поръчват машини при немците.
    До коментар [#1] от "SN DV":

    В друга новина от Капитал : "Производство на транспортни контейнери спада заради намалялото търсене на стоки". Отново да покаже, че при китайците не е добре и съответно не се поръчват машини при немците.

    Нередност?
Нов коментар