🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Доц. д-р Антон Тонев: Един лекар и една сестра не могат да получават три пъти по-малко от сервитьорка в мола

Всяка година 300 млн. лева изтичат от обществените поръчки на болниците

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Доц. д-р Антон Тонев, дм, е народен представител от Варна от "Продължаваме промяната" и председател на парламентарната здравна комисия. Той е практикуващ коремен хирург, специализирал роботизирана хирургия, лапароскопски, ендоскопски и миниинвазивни процедури. Завършил е Медицинския университет във Варна, където започва да преподава, а на 35 години защитава поредна научна степен, превръщайки се в най-младия доцент по хирургия в България. Специализирал е в САЩ, Германия, Холандия, Франция, Южна Корея и др.

Опитахте се да внесете съгласие между две враждуващи за поредна година страни - лекарския съюз и здравната каса, успяхте ли?

- От позицията на председател на здравната комисия и представител на "Продължаваме промяната" изказах становище, че всъщност всяка година изпадаме в една и съща ситуация - пресмятане до стотинка на парите в здравната каса. Двете много често взаимно изключващи се позиции на лекарския съюз и здравната каса от птичи поглед показват, че нещо в системата изначално е сбъркано, липсва диалог къде са грешките и на преден план изпъкват караниците за пари. Това обаче не води до промени в правилната посока. Защо смятаме така? Последно през март тази година Българският лекарски съюз изнесе данни за устойчивите и много неблагоприятни фактори в развитието на здравната ни система - през последните 10 години намалява броят на лекарите в България, намалява броят на медицинските сестри в България, а средната възраст на работещите в сектор "Здравеопазване" се увеличава. А пациентите не остават удовлетворени от качеството на медицинските услуги, които се предлагат. Мисля, че е време обществото да започне да чува ясно тези проблеми и да обсъжда възможните им решения, защото те засягат пряко живота и здравето на всички. В нито едно наше действие не сме заели непогрешимата позиция да твърдим, че можем да решим всички проблеми на здравната система веднага, но първата стъпка е всички те да бъдат обществено достъпни и да чуем първо експертите, а след това и гласоподавателите в каква посока те да бъдат решавани и каква здравна система трябва да имаме.

Според вас обществото дава ли си сметка, че при толкова ниска здравна вноска получава повече от достатъчно качествена медицинска помощ?

- В съзнанието на обществото все още е вкопана успокоителната мантра за безплатното здравеопазване, която дълги години му внушаваха политическите партии, и то не разбира, че икономическата логика на предлаганите услуги е една и съща навсякъде - и в магазина, и в ресторанта, и в болницата, без да искам да омаловажавам труда на нито един от работещите в тях. Винаги при правилно управление за повече отделени за здраве пари би трябвало да получаваме повече качество, а ние всяка година плащаме за здравеопазване все повече и повече. Затова увеличаването на здравната вноска не е на дневен ред. Нито една политическа сила не е заложила такова увеличение в своята предизборна програма. "Продължаваме промяната" също не смята, че трябва да се вдига здравната вноска, но за разлика от останалите политически партии ние имаме идея как при сегашния ресурс, с който разполага здравната система, при едно по-добре менажиране на разходите може да се получи тази рязка промяна, която да преобърне неблагоприятните тенденции. Ние имаме предложение за всяка от тях и те са публично известни.

Къде виждате луфта, възможността за по-добро управление, в 3-те милиарда лева обществени поръчки на държавните болници всяка година ли?

- Три милиарда лева, отделени за обществени поръчки на година само от държавните болници, е една много значителна сума. Ако я диференцираме - в нея намираме множество ремонти, множество покупки на нова апаратура, нова техника, лекарства, консумативи, храна, така че част от тези средства са били изхарчени в полза на българските пациенти и в това няма нищо лошо. В същото време, когато хората имат нужда от изследвания, от преглед, от терапия, от лечение в болница, те трябва да доплащат от джоба си толкова, колкото отделят за здраве. Това са 5 млрд. лв. Това е не само личен проблем на бедни и болни хора, това е проблем на техните семейства и оттам - на цялото общество, което не е изградило солидарна система, която да помага безрезервно на всеки, който се е разболял и си е плащал редовно здравните осигуровки.

Да се върнем в болниците, в които пациенти се лекуват, а лекари работят при мизерни условия, храната често е ужасна и трябва да се носи от вкъщи, няма лекарства и те трябва да се купуват от пациента, няма и чаршафи, а имплантите се доплащат от пациента, ако е имал нещастието да си счупи крака например. И изглежда, че всеки се възмущава тихичко, когато се случи на неговото семейство, и примирително плаща още и още, и си го изкарва върху лекарите, медицинските сестри и санитарите, които получават мизерно заплащане и с нищо незаслужено лошо отношение за висококвалифицирания си труд, без да смята, че това трябва да се промени изцяло и то зависи от всички нас. Смятате ли, че един лекар, учил 11 години за специалност, и една сестра, която учи четири години за бакалавърска степен, заслужават заплати от 800 лева, три пъти по-малко от сервитьорка в мола? Че е нормално един преглед при лекар да струва по-малко от един маникюр или че е нормално като общество да отделяме по-малко за болнично лечение, отколкото за цигари? Аз не.

Отново да се върна при управлението на парите в болниците. Неофициално, без да мога да го докажа, но до всеки от нас е достигнала подобна информация, се говори за едни около 10% корупционен натиск при всяка обществена поръчка. Обемът на обществените поръчки в публичното здравеопазване е лесно да се изчисли - 3 милиарда годишно. Ако е запазен същият обем на корупция, това означава, че всяка година 300 милиона лева изтичат в нерегламентирани плащания, които следват от неправилното провеждане на тези обществени поръчки, и въпросът е в чий интерес изтичат и какво влияние се купува с тях.

Имате ли вашите подозрения, неотдавна излезе и проучване на Българския институт за правни инициативи (БИПИ) за пороците на обществените поръчки в болниците?

- Разбира се, имам, но когато човек има подозрение, той трябва да може да го докаже. Като председател на парламентарната здравна комисия ще се опитам да събера максимално много обективна информация и при всеки такъв сигнал ще алармирам органите, които отговарят за въздаване на справедливост в България. Докладът на БИПИ е един такъв документ, има много изследвания, които насочват мисленето в тази посока, и ние предлагаме да направим всичко възможно обществените поръчки в болниците да бъдат по-строго контролирани.

Казахте, че имате рецепта за всеки от сегментите на здравния сектор, вашата формулировка от пролетта за обръщането на пирамидата в системата и преориентирането й от болниците към извънболничната помощ стана популярна сред всички политически сили, тези дни дори ДПС решиха да предлагат временна комисия за здравна реформа.

- Съществените и добри идеи имат много бащи, ние в "Продължаваме промяната" сме генератор на множество предложения за промени и те са резултат от това, че ние слушаме внимателно какво преживяват и искат хората, в нашия случай - пациентите и лекарите, и медиците като цяло. Така че аз нямам претенциите да съм изнамерил лично в кабинета си вълшебната рецепта за панацея, която да излекува системата, нито пък користта да искам да спечеля от парите за здраве на хората, както това се случва често в сектора, аз просто съм гласът на тези хора. Но смятам, че чрез пренареждане на стимулите в системата пирамидата ще застане върху своята основа. Основата на пирамидата в здравния сектор са личните лекари. Те са най-достъпната част от медицинското съсловие и най-многобройната гилдия. Давам пример - ако в България работят 300 - 400 гастроентеролози, личните лекари са 4000, тоест много по-лесно може да идем на личен лекар, отколкото на гастроентеролог. Проблемът е, че сегашната система ограничава възможностите на личните лекари да работят истинска медицина. Те владеят медицината, имат познанието, имат опита, имат една, две или три специалности, но регулацията на тяхната работа им забранява да лекуват пълноценно, тъй като, когато системата е създавана, е било по-изгодно стимулите да сочат към болнична помощ. Така в момента ние не можем да получим качествена медицинска услуга, диагностична или терапевтична, ако не преминем през някоя от 400-те болници.

Да, но диагностиката в извънболничната помощ е почти невъзможна и 30% от клиничните пътеки са диагностични.

- Така сочи статистиката на Националната здравноосигурителна каса. Какво значи да преминем за диагностика в болница? Това означава да платим 5 пъти за едно и също нещо! Пет пъти! Веднъж отиваме на личен лекар, плащаме потребителска такса, след това минаваме през специалист, втори път плащаме, за да се установи за втори път, че имаме нужда от изследване със скенер или ядрено-магнитен резонанс, а след това заплащаме със здравните си осигуровки и третия път - цената на клиничната пътека в болницата. В болница се постъпва, когато трябва да излекуваме сериозно заболяване, но всички тези 30%, които цитираме в момента, обикновено са влизания в болница за извършване на една или две диагностични процедури, след което пациентът започва да се чуди защо трябва да стои още два или три дни в болницата при средна цена на клиничната пътека 1350 лв. След това всяко преминаване през болница гарантира болничен лист от минимум три, пет или седем дни, които се плащат от бюджета на НОИ, но все с публични средства. И накрая, когато ние получим с едно или две влизания в болница на година допълнителни 10 дни платен отпуск, защото само по себе си това представлява свободно и платено от държавата време за нас, ние 5 пъти заплащаме цената на продукта "здраве". Това е причината всяка година да попадаме в недостиг на средства. Връщам се в началото на интервюто - всяка година се караме за стотинки, за малки проценти увеличение на медицинските услуги и няма съгласие, защото ние разбираме здравната каса, която иска парите да стигнат до последния работен ден на годината. Разбираме и съсловието на лекари, медицински сестри, фармацевти и зъболекари, които искат техните услуги да бъдат справедливо заплатени. Но при тази система това няма как да стане, стъпвайки на резултатите на последните 10 години.

Затова говоря неуморно за обръщането на пирамидата - трябва да започнем отначало и да можем да се лекуваме и да получаваме диагностика там, където е най-бързо и достъпно и, разбира се, струва най-малко на всички ни - в извънболничната помощ. Личният ви лекар не е принтер за направления, който да ви изпрати в болница, той е специалист, който може много добре да диагностицира и лекува вашите състояния и трябва да получи и тази възможност, и тази апаратура, и заплащането за познанията и усилията си.

Споменахте няколко пъти заплащането на медиците. Вашето правителство постави началото на значимото увеличаване на заплатите на медиците и това е една от вашите 16 точки, по които сте готови да постигнете консенсус с всички политически сили. Вече 150 болници го направиха. На конференцията на "Капитал" в презентацията си споменахте, че увеличаването се случва толкова трудно, защото има нулев корупционен натиск за него. По какъв начин според вас и останалите болници биха могли да го направят и искам да ви питам защо държавата като най-голям собственик на болници не може да им въздейства в тази посока?

- Истината е, че след определението на Върховния административен съд, което замрази временно текстовете в подписания през април между НЗОК и БЛС анекс към Националния рамков договор, увеличението на заплатите до нивата в подписания национален колективен трудов договор остана пожелателно. 150 болници се довериха на нашето желание за промяна и за инвестиция основно в кадрите. Но виждаме как продължават да се генерират дългове в болниците. Със сигурност една част от лечебните заведения няма да могат да успеят да увеличат заплатите и затова подготвихме допълнителна методика за малка част - малките общински болници, болниците в отдалечени райони, които теоретично няма как да постигнат много по-високи доходи. За тях има решение, но за всички останали е въпрос на добро менажиране на разходите и опира и до съзнанието на администрациите на болниците, че те са могли да увеличат заплатите и през последните години, но особено през 2022 г. През април ние увеличихме цените на клиничните пътеки с 25%, без да има инфлация, защото самото предложение беше подготвено през февруари, преди войната и инфлацията. При липсваща инфлация ние намерихме начин да увеличим цените на клиничните пътеки с 25%, което не беше правено от поне десет години. Същите тези възможности най-вероятно са съществували и преди нас, но са вземани други решения. Единственото ни условие беше те да стигнат до всеки медик.

Наистина ли е толкова безпомощен министърът на здравеопазването да се разпореди на директорите на държавни болници да увеличат заплатите? Драстично е как в областната болница в Добрич протестират вече един месец.

- Решението за заплатите до голяма степен зависи от качествата на въпросния администратор като политик и от подкрепата, която има. В случая няма да погледна остро към служебния министър, който няма партия, която е парламентарно представена, няма мнозинство, което да застане за него, и който е поел ангажимент да управлява едно министерство в рамките на времената между две редовни правителства. Вече тук той трябва да отговори защо в рамките на тези обществено договорени правомощия имаше толкова резки смени в ръководствата на няколко стратегически болници, на стратегически здравни институции. Но този въпрос трябва да отправим към него. Ние сме в диалог с Министерството на здравеопазването. Ще предложим нашата подкрепа, за да постигнем една от предварително обявените политики, а именно постигане на по-справедливо заплащане - сега, днес и веднага. Аз често изтъквам, че има крещяща нужда от промяна в начина на назначението на директорите, в контрола върху управлението им, в начина, по който се определят заплатите, защото всички виждаме по места брутално Средновековие, при което всички лостове за кариерното развитие и определянето на възнагражденията на всички медици са у един или двама души и всеки член на екипа получава не толкова, колкото е изработил, не толкова, колкото заслужават уменията и отдадеността му, не толкова, колкото е нормално за средните нива в България, да не говорим за средноевропейско, а колкото е преценил някой по лична симпатия или липса на такава. Защо? Защото може да си го позволи, защото всички ние му позволяваме да си го позволи.

Като споменахте позволение, не мислите ли, че служебното правителство, служебното здравно министерство в този случай, си позволи да реставрира кадри на предишни управления, предимно на ГЕРБ?

- В Евангелието на Матея е казано "По делата ще ги познаете", а не по думите. В българската политика имаме възможност да говорим много, но какво наистина мислим става ясно, когато започнем да действаме. Министерството на здравеопазването направи някои дискутабилни смени със спорни аргументи, при които наглед чисти нови директори или директори със съмнителни качества започнаха да реставрират апарат от хора, работили през последните 10 години и сменени през последната година. Апарат, който се е погрижил за постоянното нарастване на дълговете на болници, който е потискал медиците и в някои случаи е довел до пълно обезверяване и постоянно търсене на работа в чужбина. Според Айнщайн е лудост да правиш едно и също нещо и да очакваш различни резултати. Тези хора вероятно ще задълбочат проблемите в тези държавни болници най-малкото защото са били част от проблема до преди една или две години.

Една от смените беше на председателя на Националния съвет по цените заради негов доклад за това на какви цени болниците са купували неразрешените за употреба лекарства. Реагираха не директорите, а ваши колеги педиатри, които лекуват с тези лекарства. Ще попитате ли министерството как ще реши въпроса с редовните доставки на тези медикаменти?

- В момента съм в процес на събиране на информация по тази тема, която беше осветена след публикация на вестник "Капитал", с която се запознах. Трябва да прочетем внимателно какво пише в този доклад, какви са фактите, защото този доклад идва от институцията, която регулира цените на лекарствата в България. До мен достигна и мнението по казуса на няколко колеги педиатри, у които аз не намирам никаква вина, защото те единствено могат да коментират с какво лекарство да лекуват едни много чувствителни и тежки пациенти. И аз изцяло съм на тяхна страна, че трябва да се решат тези въпроси. Но като политици и общественици ние трябва да можем да коментираме всяко действие, свързано с разходване на публични средства. И там, където има намерен порок, той да бъде коментиран и след това решаван, защото зариването на проблемите под пясъка с лозунги "Не пипайте, не питайте, това не е ваша работа" в никакъв случай случай не води до подобряване на условията за лечение на пациентите с неразрешени лекарства.

Интервюто взе Десислава Николова

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wisedoc avatar :-|
    wisedoc
    • - 1
    • + 3

    1. Когато здравеопазването изцяло е подчинено на пазарната логика един лекар и една сестра могат да получават три пъти по-малко от сервитьорка в мола, а също могат да получават и 50 пъти повече от нея. Съответно ги получават. Има ги и двата варианта в момента
    2. Управлението на обществените поръчки за държавните болници въобще не е най-големия проблем за здравеопазването. Много по-голям проблем са огромния брой болници, продължаващия натиск за тяхното увеличаване и последващото неизбежно „пазарно“ точене на здравната каса
    3. Пропуска се лобисткото освобождаване на частните болници от задължението им по евродиректива да правят обществени поръчки, когато работят с публични средства. По този начин те имат възможността да фактурират лекарства и изделия на максимална цена, заплащани от НЗОК, като доставчици са фирми на собствениците на самите болници. Избягването от ЗОП и ползването на собствени фирми в същност има много по-голям негативен финансов ефект от колкото пороци в обществените поръчки на държавните болници
    4. 10% корупционен натиск при всяка обществена поръчка и последващите калкулации отнесени към общата сума са приказки тип „една жена ми каза“ . Има високорискови поръчки, такива, при които с ясно око може да се види корупцията в нереално завишени цени и изисквания. По правило точно те и извършителите им не стават обект на проверки.
    5. Заплащането на медиците е резултат от цялото функциониране на системата. Текстът в НРД за заплатите е повърхностен опит за решаване на сериозен проблем, без да се стигне до корените му. Освен това е незаконен. За това резултатите са толкова скромни или липсващи.
    6. Заявяването на добри намерения е едно, реалните действия са друго. ПП „Продължаваме промяната“ имаше министър на здравеопазването и всички видяха какво направи и къде бяха насочени интересите.

    Нередност?
  • 2
    djb95 avatar :-|
    djb95

    До коментар [#1] от "wisedoc":

    Имам натрапчивото чуство , че описвате Аджи Бадем Сити Клиник кардиология с уплавител Андрей Марков.

    Нередност?
  • 3
    hqx321087006 avatar :-|
    Не е лесно да си жив

    До коментар [#1] от "wisedoc":

    Подкрепям написаното, придавате дълбочина на темата. Единствено няма как да не се сетя за здравеопазването в САЩ, което също е до голяма степен на пазарен принцип и заплатите на лекарите специалисти са най-високите в света. Така, че проблема със заплащането едва ли може да се сведе само до там, че в България здравеопазването е на пазарен принцип. Аз съм лекар-специализант в момента и радикалната ми мисъл от известно време е, че частните болници изобщо не трябва да оперират с държавен ресурс, сиреч да се финансират от НЗОК за дейността им. Който иска да се лекува в частна болница може би е редно да си плаща от джоба или чрез здравна застраховка. По този начин ще се освободи огромен ресурс, който да се насочи към държавните и да заприличат на нещо от 21 век.

    Нередност?
  • 4
    BBB avatar :-|
    D.r D
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#3] от "Не е лесно да си жив":

    Сеграгирате здравеопазването, не го ли разбирате?

    Задължение на държавата е да осигурява здравни грижи за гражданите си. Затова в абсолютен размер задължителните здравни вноски са различни според дохода, но гарантираните здравни услуги срещу тях са еднакви. Това е прочутият солидарен принцип на осигуряването. Прилага се повсеместно.
    Всяка регистрирана болница в БГ е длъжна да има спешно отделение. Останалото е бизнес.

    Колегата в #1 е удивително точен. Всъщност той е направил материала на Д.Ник.

    Нередност?
Нов коментар