на цял екран
630 000
„Нарастващото търсене на превоз по въздуха води до рекордно високо натоварване на производствените мощности в компаниите, които сглобяват самолети, двигатели и компоненти за авиационната индустрия. Ниските цени на петрола, както и склонността на авиокомпаниите да отделят спестените средства за поддръжка водят до отлагане на „пенсионирането“ на старите самолети. Това създава условия за повече бизнес в сферата на авиоремонтната индустрия, тъй като услугите на тези фирми стават все по-нужни и понякога дори са дефицитни“, отбелязва в своя доклад Oliver Wyman.
Според анализаторската компания прекомерно високият темп на работа в авиопроизводството и липсата на достатъчно капацитет кара авиокомпаниите да не бързат с бракуването на използваните в момента машини, тъй като не е ясно дали ще могат да ги заменят с по-модерни в срок.
Самата авиоремонтна индустрия също е на прага на революция през следващите няколко години благодарение на иновации като 3D принтирането. Технологията има потенциал генерално да трансформира ремонта и поддръжката на самолетите, тъй като позволява „отпечатването“ на някои компоненти, включително такива с комплексна архитектура, от разнообразни материали като пластмаса, керамика или метал.
„Все повече се опитваме да въвеждаме иновации – не само 3D принтирането, но и екзоскелети, използвани от механиците – направихме първите проби преди около 6 месеца. Започваме да инспектираме самолетите с дронове, за да не се налага колегите да се качват на височина толкова често. Изпробвахме и дистанционно инспектиране на двигатели. Колега от София използва дигитална връзка, за да извърши инспекция в Малта. До 1-2 години според мен това ще е съвсем нормална практика в нашия бизнес“, разказва Явор Конаров.
В началото на следващото десетилетие се очаква и голямото завръщане на свръхзвуковите пътнически самолети, които да наследят пенсионирания през 2003 г. легендарен „Конкорд“. За разлика от него те ще возят по-малко пасажери с цел да оптимизират разходите и постепенно да превърнат високоскоростния въздушен транспорт в по-достъпна услуга. Стартиращи компании като Aerion, Spike Aerospace и Boom Technology, както и отбранителният гигант Lockheed Martin в сътрудничество с космическата агенция NASA, усилено работят тази визия да стане реалност след около 5 години. И резултатите като че ли вече се виждат на хоризонта.
Така че, ако като малък сте залепвали частите на самолетчета и тайно сте се надявали един ден да създавате истински или поне да ги разглобявате и сглобявате, в момента мечтата ви е напълно осъществима. Дори и да не сте учили за инженер.
Глад за авиоспециалисти
Има ли механик в самолета...
Авиация за всеки
Голямото търсене на подобен тип специалисти най-вероятно все повече ще нараства през следващите месеци и години. Според анализа на Airbus все по-многочисленият парк на авиокомпаниите ще има нужда от над половин милион нови пилоти през следващите 20 години.
Това в още по-голяма степен важи и за авиационната поддръжка. Индустрията ще се нуждае от над 630 хил. нови механици в рамките на следващите две десетилетия.
Защото за разлика от автомобилите самолетите не могат да се ползват, без да са минали редовно и изключително детайлно техническо обслужване. Сигурността на екипажите и пасажерите винаги е на първо място и е без компромиси, а ако машината се повреди по време на полет, очевидно не можете просто да отбиете край пътя като при колите и да „вдигнете капака на двигателя“.
Така че в контекста на този като че ли почти имунизиран срещу стагнация бизнес авиационен специалист се очертава като една от перспективните професии на бъдещето. Смяната на поколенията в тази сфера се очаква да се случи скоро - някъде в периода между 2022 и 2027 г., когато е много вероятно да има около 9% недостиг на персонал, коментират анализаторите на Oliver Wyman. Този недостиг може да доведе до временни затруднения за авиационната индустрия в момент, когато въздушните флотилии стават все по-многочислени, а превозвачите започват да използват по-модерни и по-сложни самолети, базирани на последните дигитални технологии.
От гледна точка на персонала обаче това означава гарантирана работа и постоянно нарастващо заплащане, тъй като фирмите ще се борят за всеки авиомеханик. „Гладът за персонал е голям. Виждаме го и при нас – нашите специалисти, които се изградиха през последните 10 години - в момента, когато излязат от компанията, веднага биват открити и привлечени от друг“, казва и Явор Конаров от Lufthansa Technik.
Вижте как се ремонтират самолетите отблизо.
споделете във
Facebook
специален проект за
Как се
става авиомеханик
Изкуството да поправяш самолет
Криле на желанието
Как се става авиомеханик
И в авиоинженерството
има много талант
Изкуството да поправяш самолет
Вижте как се ремонтират самолетите отблизо
Търси се авиомеханик
Хората, които знаят всичко
за самолетите
ОЩЕ ИСТОРИИ
на прага на революция през следващите няколко години благодарение на иновации като 3D принтирането. Технологията има потенциал генерално да трансформира ремонта и поддръжката на самолетите, тъй като позволява „отпечатването“ на някои компоненти, включително такива с комплексна архитектура
И в АВИОИНЖЕНЕРСТВОТО
ИМА МНОГО ТАЛАНТ
„Гладът за персонал е голям. Виждаме го и при нас – нашите специалисти, които се изградиха през последните 10 години - в момента, когато излязат от компанията, веднага биват открити и привлечени от друг“, казва
Явор Конаров от
Lufthansa Technik.
Вижте
обявата за
работа за авиомеханци
Статистиката също подкрепя казаното. Например само от 2000 г. насам въздушният трафик се е увеличил 2.3 пъти и се очаква да се удвои през следващите 15 години, сочат данните от последния годишен доклад на Airbus – един от водещите производители на пътнически самолети в света. “Без съмнение лоукост бизнес моделът осигури допълнителен ръст чрез поевтиняването на цените на билетите и свързването на нови и нови градове по въздуха”, допълват от компанията.
Оценката се потвърждава и от другия авиационен гигант – американската Boeing. “Все повече хора се придвижват по въздух, като нашата индустрия отбелязва осма поредна година ръст над прогнозите. Все по-често стюардесите обявяват по микрофоните, че всички места в самолета са заети, като за последната година запълването е достигнало рекордните за индустрията 81%”, коментира в анализа на фирмата вицепрезидентът Ранди Тинсет. Той допълва, че средните цени на самолетните билети намаляват с 0.9% на годишна база през последното десетилетие, а освен лоукост авиокомпаниите вече се появяват и ултра лоукост оператори, както и нискобюджетни превозвачи за презокеански полети.
Тази тенденция не подминава и региона на Източна Европа, където базираният в Будапеща нискотарифен превозвач Wizz Air например планира да придобие почти 300 нови машини Airbus A320 до 2027 г., коментират от консултантската фирма Oliver Wyman.
Добрата новина за авиационната индустрия е, че тази тенденция най-вероятно ще се запази и през следващите две десетилетия, когато се очаква глобалната въздушна флотилия да нарасне над два пъти - от около 21 500 самолета, които летят днес, до почти 48 000 през 2037 г. (прогноза на Airbus).
Доминиращи и с нарастващ дял се очаква да са теснофюзелажните (средноголемите) самолети, предназначени в момента предимно за полети на разстояния от порядъка на до 5-6 хил. км. Те ще стават все повече, все по-пестеливи и ефективни, като постепенно ще започнат да завземат пазара на своите по-големи събратя, обслужващи по-дълги дистанции. „Ние сме фокусирани единствено и само върху теснофюзелажните самолети. Например всички машини от семейството на Airbus 320, както и всички Boeing 737. Това са най-масовите самолети, има бум при ползването им, съответно и тяхното поддържане, и това ще продължи поне през следващите 10 години“, разяснява Явор Конаров.
Според Boeing през следващите 20 години глобалният пазар на пътнически самолети и свързаните с тях услуги ще генерира огромни приходи - от порядъка на над 15 трилиона долара. И всички тези машини – както новопроизведените, така и „ветераните“, ще имат нужда от хора, които да ги управляват и да ги поддържат. Хора, които намират авиацията за вълнуващо и перспективно занимание.
прогнозата от колко нови механици
ще се нуждае авиоиндустрията в следващите 20 години
Добрата новина за авиационната индустрия е, че тази тенденция най-вероятно ще се запази и през следващите две десетилетия, когато се очаква глобалната въздушна флотилия да нарасне над два пъти - от около 21 500 самолета, които летят днес, до почти 48 000 през 2037 г.
Искало ли ви се е да разгадаете тайната на технологиите, които издигат самолетите в небето? Фантазирали ли сте си като дете, че в недалечно бъдеще и автомобилите ще могат да летят? Ако това е така, изглежда, сте се родили в правилното време. И за ваш късмет вече не е нужно да сте учили за инженер, за да бъдете “на ти” с авиацията.
Вероятно не знаете, но в момента авиационният бизнес е в траен подем. И то такъв, който най-вероятно ще продължи дълго. Навлизаме във време, когато самолетният превоз става почти толкова достъпен, колкото например автобусният.
„Пътникопотокът нараства, увеличава се и броят на самолетите, а те ще имат все повече нужда от обслужване. Когато стартирахме през 2008 г., нашата фирма започна с два хангара за поддръжка. Сега вече са осем“, разказва Явор Конаров, директор „Производство“ в българското подразделение на световния авиоремонтен гигант Lufthansa Technik. Според него работата в този бизнес се трансформира от елитна в общодостъпна, а трайният ръст мотивира компаниите сами да инвестират в обучение, развитие и задържане на персонала.
„Ако едно време знаехме, че на летище София работят определени хора, трудно се достига до такова ниво и ограничен кръг от избрани може да постъпят на тези позиции, в наши дни това отдавна не е така“, обяснява експертът на Lufthansa Technik.
идея & реализация:
Харесвате самолетите?
Това може да бъде и печеливша професия
автор Момчил Милев
Криле на
желанието
Повече за играта вижте тук.
ОЩЕ ИСТОРИИ
Вижте как се ремонтират самолетите отблизо. За да спечелите: Принтирайте и сгънете оригами самолета, след това го снимайте го качете през профила си в социалните мрежи (Facebook или Instagram) с хаштаг #lufthansatechniksofia . Достатъчно е да го качите само в една от социалните мрежи, но ако искате може и в повече. Може да качвате снимки със самолета-оригами в периода 12 април 2019 до 7 май 2019.
И в АВИОИНЖЕНЕРСТВОТО
ИМА МНОГО ТАЛАНТ
Как се
става авиомеханик
през следващите 20 години глобалният пазар на пътнически самолети и свързаните с тях услуги ще генерира огромни приходи - от порядъка на над 15 трилиона долара.
Изкуството да поправяш самолет
тук