Искра Михайлова

Евродепутат

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Върховенството на закона е една от общите ценности, на които се основава Европейският съюз и която е възприета от всички държави членки. То се базира на член 2 от Договора за Европейския съюз и е от основно значение за функционирането на ЕС като цяло. Зачитането на принципите на правовата държава е важно за защитата на другите основни ценности, на които се основава съюзът, като свобода, демокрация, равенство и зачитане на правата на човека. Европейската комисия заедно с другите институции и държавите членки гарантира зачитането на върховенството на закона като основна ценност на съюза и следи за съблюдаването на законодателството, ценностите и принципите на ЕС.

През последните години върховенството на закона в Европа е подложено на все по-голям натиск. Стана ясно, че са необходими повече усилия, за да се гарантира, че върховенството на закона се пази, укрепва и отстоява навсякъде в съюза.

В този контекст предложението на ЕК за регламент за защита на бюджета на съюза в случаите на широко разпространено незачитане на принципите на правовата държава в държавите членки има за цел да определи "правилата, необходими за защита на бюджета на съюза в случаите на широко разпространено незачитане на принципите на правовата държава в държавите членки".

Ако ЕК установи в една от държавите членки незачитане по отношение на върховенството на закона, тя може да прибегне до защитни мерки, включително преустановяване или намаляване на плащанията от бюджета на ЕС, включително по линия на фондовете на ЕС.

Аз бях докладчик по становището на Комисията по регионално развитие по предложението за този регламент. На 4 април 2019 г. с мнозинство Европейският парламент (ЕП) прие своята резолюция на първо четене.

С резолюцията на ЕП, която аз подкрепих, бе въведена детайлна дефиниция относно понятието незачитане на принципите на правовата държава, като това са следните случаи: застрашаването независимостта на съдебната система; непредотвратяването, некоригирането и несанкционирането на произволни или незаконосъобразни решения на органите на публичната власт, включително на правоприлагащите органи; ограничаването на достъпността и ефективността на средствата за правна защита; невъзможността на дадена държава членка да спазва задълженията, произтичащи от членството в съюза и мерки, които отслабват защитата на поверителността на комуникацията между адвоката и клиента.

Когато нарушаването на принципите на правовата държава води до злоупотреби с европейски средства, са предвидени наказателни мерки за съответната държава – или намаляване на евросредствата, или тяхното спиране.

Аз подкрепям позицията, че незаконосъобразните и произволни решения на органите на публичната власт, отговарящи за управлението на средствата от Европейските фондове и за съдебния контрол, може както, от една страна, да накърнят финансовите интереси на ЕС, така и, от друга страна, да възпрепятстват успешното изпълнение на съответните програми/проекти и да не бъдат постигнати очакваните резултати, въздействие и добавена стойност от инвестициите.

Следователно обвързването на еврофондовете с върховенството на закона е логично и справедливо. Европейският съюз не може и не следва да продължава да финансира държави членки, чиито правителства не желаят да са част от този съюз, при условие че нарушават неговите ценности.

В същото време ЕП предвиди защити за крайните бенефициенти на средствата. Всички дължими суми на крайните получатели следва да бъдат платени от държавите членки, дори и в ситуация на спрени еврофондове. Следователно тежестта на плащането ще бъде прехвърлена от бюджета на ЕС на бюджета на държавата членка, която нарушава правилото на закон, но бенефициентите ще останат незасегнати.

В допълнение, ЕП предложи създаване на група от независими експерти по конституционно право и финанси, които да подпомагат комисията. Групата ще има консултативни функции и когато комисията взема решение за приемане на евентуални мерки, тя взима под внимание становищата, изразени от групата. Ако действително бъде установено нарушение, ЕК предлага на съвета и ЕП средствата, които следва да бъдат намалени или спрени, да бъдат прехвърлени в резерв, докато нарушението бъде преустановено, т.е. крайното решение относно мерките към държавата се взема от ЕП и съвета.

В заключение бих искала да изтъкна, че зачитането на принципите на правовата държава е от съществено значение и за предприемачеството, инвестициите, конкурентоспособността и доброто функциониране на вътрешния пазар, които се нуждаят от стабилна правна и институционална рамка.

Прилагането на ефективни и пропорционални мерки в случаите, когато е установено широко разпространено незачитане на върховенството на закона, са логични и необходими не само за обезпечаване на финансовите интереси на съюза, но също така и за гражданите, за гарантиране на общественото доверие в съюза и неговите институции.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал