Проблемът на ЕС е политическата култура

Философът Стилиян Йотов пред "Капитал"

"Европейският идеал не съсъществуа, сега се създава", твърди философа
"Европейският идеал не съсъществуа, сега се създава", твърди философа
"Европейският идеал не съсъществуа, сега се създава", твърди философа    ©  Цветелина Белутова
"Европейският идеал не съсъществуа, сега се създава", твърди философа    ©  Цветелина Белутова

Визитка

Стилиян Йотов е професор по история на философията и по философия на правото в СУ "Св. Климент Охридски". Основните му публикации разискват проблеми на справедливостта. Специализирал е във Франкфурт при легендарния Юрген Хабермас, преводач е на български на 5 книги и множество статии на немския учен.

Дойде ли краят на европейския идеал?

- Когато става въпрос за края на европейския идеал, е хубаво да уточним кога и как се ражда. Защото имаме възможност да преоткриваме възникването на някаква мечта в далечното минало и да свързваме европейското развитие било с Римската империя, било с християнския проект на Карл Велики, не дай боже с Наполеон или с някой от големите завоеватели. Освен това за социалната наука водещи са не само идеалите, а и интересите; те също могат да доведат до интегриране на общности. И в този смисъл е добре да направим трезва равносметка, че навярно европейското обединение, за което говорим, започва по-скоро като обединение на интереси и в много по-малка степен като някакъв лелеян идеал. Травмата от Втората световна война е такава, че стимулира консенсусна нагласа и желание никога да не се повтори преживеният срив на цивилизацията. Известно е, че европейската интеграция започва като подчинена на икономически цели – разбира се, в област (въглищата и стоманата), която обаче има много пряко политическо значение. В този смисъл идеалът, за който навярно става дума, се изгражда бавно, на фона на все по-задълбочаващата се системна икономическа интеграция. Едва след промените през 1989 г., когато отпадна смисълът на блоковото противопоставяне, европейското обединение направи крачка в посока на своето радикално ново развитие. Смятам, че именно тогава се роди този идеал: да се проектира политическа общност, която договорите по-късно институционализират. Ето защо съм по-склонен да говоря за модел, отколкото за идеал. Индикацията на това ново начало е не само паролата "Маастрихт", а решението на необвързаните държави – Австрия, Финландия, Швеция – да се откажат от идеала за необвързаност и да предпочетат този на политическата взаимосвързаност. Вече на този фон възниква и проблемът: дали решението съюзът от общност в икономическата сфера да се трансформира в полето на политическата не го претовари. Това е въпросът, с който трябва да се занимаваме, като същевременно си даваме сметка за огромните глобализационни процеси, които настъпиха в целия свят.

Тоест дали да не си останем по-скоро при Европа на парите, отколкото на ценностите? Ценностите и без това винаги са оставали на заден план, защо сега да излизат напред?

- Да, може спокойно да се каже, че след 1992 г. Европа заяви съвсем нови претенции и според мнозина, грубо казано, те са на път да преобърнат каруцата. За тях след двадесет години мечтаене е време да изтрезнеем.

Ако идеализмът е нещо разрушително, не е ли по-добре да чуем гласа на прагматиците?

- Навярно има прагматици, които благоразумно биха казали: "Дайте да си останем на нивото, където бяхме. То функционираше добре." Но това не е единственото прагматично решение. Прагматично може да бъде и разширяването с оглед придобиването на някаква по-голяма мощ, увеличаване на пазара. Друг е въпросът дали е само прагматично решението. Ако се опиташ да създадеш такива институции, които няма просто да напасват отделните държави, а ще ги принуждават да имат общи позиции, при това в много деликатни области - било на вътрешното законодателство, не дай Боже в полето на външната политика или – какъвто е проблемът, пред който са изправени днес - да се създаде общо икономическо министерство на ЕС. Все области, в които желанието за силна политическа интеграция налага институционализиране, което отнема от националния суверенитет или го прекроява. Така неусетно благоразумието на прагматиците се оказва вплетено в общия хор на евроскептиците. Естествено те не се чувстват уютно в тази компания, но всеки опит да се разграничат води до това да ги вземат за идеалисти. Струва ми се, че позицията на прагматиците е изправена пред не по-малка дилема от тази на идеалистите. Те не искат да отидат твърде далече по пътя на политическата интеграция, но не могат да пренебрегват правилата, налагани от глобализацията и от новите глобални актьори. Достатъчно е да погледнат списъка на страните - членки на Г-20, за да видят какво значение биха имали, ако просто се откажат от модела ЕС. Следователно, няма мотиви да слязат от каруцата. И за да не се обърне, им се налага да участват в търсенето на по-добро управление. При това за 20 години вече всички се увериха, че пазарът не е (само)достатъчно надежден регулировчик или кочияш. Проблемът е, че допълването му изисква зряла и общовалидна политическа култура. Ето как темата за парите неусетно ни довежда до темата за ценностите и правилата на демокрацията. Тя за съжаление се оказа дефицитна не само при новите членки, но и при много от старите.

Значи ли, че обединението е било изкуствено? Че щом кризата е не само икономическа, но и ценностна, то и разпадът е близка възможност?

- ЕС е излизал от тежки кризи и е ставал по-силен. Смятам, че тази криза е от това естество. Тя може да покаже, че не политическата прекомерност, а обратното – политическата нерешителност е в основата й. Затова не става въпрос просто за икономиката. Много по-обезпокоителен е фактът, че ЕС не е в състояние да бъде идентифициран с някаква обща външнополитическа позиция. Да си спомним приключилата война в Ирак и разделянето на Европа на "стара" и "нова". Също така липсата на обща бюджетна политика е не толкова въпрос на икономическа ефективност, колкото на страх от по-радикално споделяне на суверенитета. На практика кризата може да ни накара както да се откажем от намеренията, така и да станем по-решителни. Затова, вместо да гасят пожари, гражданите и политиците на Европа трябва да проявят смелост. Да приемат, че обединението на Европа ще върви в посока на някаква конфедеративна или федеративна държава, или – по-евристично – ще се опита да създаде някакъв нов модел на междудържавно сътрудничество, който, ако е успешен, би могъл да се превърне в образец за подобно обединение на други държави на други места по света.

Колко бързо трябва да си отговорят? Няма много време за бавене и за мислене.

- Въпросът изобщо не е лесен. Но от известно време се лансира идеята за ускорителен механизъм – "Европа на две скорости". За едни това ще доведе до дискриминация, до декласиране на определени членове, до превръщане на догонването в участ. За други това е шанс движещите се на първа скорост да увлекат след себе си и изоставащите. За мен проблемът е, че това предложение изобщо не е точка от дневния ред на обсъжданията. Някаква криворазбрана политическа коректност прави темата табу. Но можем ли с ръка на сърцето да кажем: няма изоставащи. Ако признаем, че има изоставащи, какво трябва да направим? Да накараме бързащите да изчакват? Да накараме бавните да направят нещо, което не могат? Ако искаме да бъдем прагматици, струва ми се, следва да дадем шанс на механизми, които да влеят свежи струи в интеграцията. Разбира се, следва и да приемем оценката на другите към коя група принадлежим. Изглежда ми обаче някак перверзно някой да знае, че изостава, но да не позволява на първенците дори да го теглят и да ги дърпа той.

Не крие ли асиметрията на ускорението някакви опасност? Съвсем наскоро Юрген Хабермас обвини Европейския съвет (т.е. лидерите на 27-те страни членки) в узурпиране на властта, падаща се на други орани на управление на съюза. Особено на фона на възможността съставът му да се стесни до премиерите на страните във валутния съюз.

- Има нещо поразително във факта, че на такава възраст – на 82 г. – Хабермас се е посветил на задълбочено изследване на институционални промени и на теории за развитието на европейското обединение и в този смисъл е не само мъдрец, гледащ от дистанция, но и дискутиращ конкретни проблеми и механизми. Той е най-вече загрижен за демокрацията интелектуалец и гражданин на Европа, който обръща внимание, че някои от ръководните органи на ЕС са си присвоили задачи, които не следват текста на Лисабонския договор. Когато става дума за Европейския съвет, например в Wikipedia, този орган стои начело. Така стоят нещата на практика. От което следва страхотният дефицит на демокрацията, за който предупреждава Хабермас; тук наистина става дума за узурпиране. За разлика от него движението на две скорости не води до дисбаланс или до преобръщане на властите.

Но не са ли членовете на Европейския съвет единствените реално избрани ръководители на ЕС?

- Напротив. Има и други реално избрани органи като Европейския парламент и в този смисъл може би е крайно време да разберем, че проблемът не е в това, че ни управлява Брюксел, а в това, че Брюксел пречи да видим, че ние трябва да бъдем управлявани от Страсбург. Премиерите са избрани на национално ниво, а на наднационално се вживяват в роли, с които колективно и сякаш отгоре диктуват на парламентите, на които иначе дължат отчет. В това измерение Европейският съвет копира със завист поведението на Съвета за сигурност на ООН.

Асиметриите не спират дотук. Тези дни в Европа се говори не само за фалит, но и за справедливост. Може ли справедливостта да бъде асиметрична?

- Вярно е, че една от най-големите заслуги на либерализма е, че превърна равенството пред закона в политическо равенство изобщо. Преките последици от това в икономическата и социалната сфера са свързани с отговорността. Който е безотговорен, трябва да си понесе последиците. Наши задължения могат да са, от една страна, санкционирането на виновници и, от друга страна, спасяването на онези, които страдат от независещо от тях бреме. Но колкото и разумен да е този модел на справедливост, той ни поставя в неловки ситуации. Да вземем мотоциклетист, карал без каска и претърпял инцидент. Да го оставим да си понесе отговорността, така ли? Или Видинска община, за която ни съобщиха, че фалирала заради лошо управление и затова ГЕРБ свалили доверие от ръководството на тамошната местна власт – да оставим населението да понесе отговорността, че им се е доверило преди няколко години? Ясно е, че спрямо засегнати близки чистият модел на либерална справедливост ни изпълва с горчивина. Което ни кара да вкараме някаква солидарност в играта. А защо това да не е валидно на наднационално ниво, в рамките на ЕС? Без да претоварваме модела с по-претенциозна концепция за справедливост, можем да приемем нуждата от солидарност.

Солидарността, вярно, може да се управлява не само като безусловно задължение – съгласно приети правила, но и по смисъла на благотворителността – препоръчително. В този смисъл САЩ отказват да плащат вноски в международни структури – опасявайки се, че това храни бюрокрация, но в същото време акумулират много повече средства от другите страни в случай на нужда, например бедствие. Оставам с впечатлението, че днес Великобритания – по примера на САЩ – отказва да участва в новия европейски фискален съюз, но сякаш е готова да оказва финансова помощ. Как обаче да си обясня поведението на страната България, която влиза във фискалния съюз, а отказа да направи вноска? При това не като обяснява, че няма възможност, а че не иска да толерира двойкаджии, т.е. иска да ги накаже. Впрочем какво да се чудя, току-що премиерът ни заяви, че грижите за извеждането на изоставени деца от домове в приемни семейства е на цената на една магистрала. Дори на децата ни в беда, за която те самите не носят отговорност, напомняме, че се лишаваме от нещо, вместо, че им го дължим.

Интервюто взе: Весислава АНТОНОВА

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivohammer avatar :-|
    Postmodern Reality
    • - 8
    • + 6

    Не му е това силата на г-н професора! Малко общи приказки за раздумка... Жалко за иначе един нелош философ!

    Нередност?
  • 2
    cheta avatar :-|
    cheta
    • - 3
    • + 3

    Браво, този текст на професора ще го изпратя на сина и на моите студенти!

    Нередност?
  • 3
    mark_os avatar :-P
    marc_Us
    • - 6
    • + 4

    бау-бау !ха-ха-ха!Господин Професор философ,
    "проблема на UE e политическата култура"Най-малко политическа култура е това което и липсва./на българите да!ама те не са темата/
    Проблема на ЕС е, че Европа е една старческа резиденция,а за старите е типично страческия егоизъм,дегенерацията,деградацията,немощ,липса на флексибност.........Та европейските старци нямат силите за алтернатива пред един друг континент-млад,мощен,игнорнтен и арогантен.
    Но и от музеи има нужда.Там точно могат да се видят културните,литературните,философските,научните.......... ценности на отминалите славни времена.
    поздрави и бау бау!

    Нередност?
  • 4
    mastylo avatar :-|
    mastylo
    • - 1
    • + 2

    Общи приказки по общи въпроси ... малко обидно като за Капитал...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал