НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Хазартната реклама в медиите беше забранена. Защо?

ГЕРБ и ДПС спряха масовото облъчване, но удариха неочаквано телевизии, сайтове и бетинг компании

През последните години рекламата на хазарт се увеличава многократно, но това не правеше впечатление нито на контролния орган в лицето на НАП, нито на държавата
През последните години рекламата на хазарт се увеличава многократно, но това не правеше впечатление нито на контролния орган в лицето на НАП, нито на държавата
През последните години рекламата на хазарт се увеличава многократно, но това не правеше впечатление нито на контролния орган в лицето на НАП, нито на държавата    ©  Надежда Чипева
През последните години рекламата на хазарт се увеличава многократно, но това не правеше впечатление нито на контролния орган в лицето на НАП, нито на държавата    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Статията е публикувана на 30 април в 6:01 ч. и обновена в 17:35 след окончателното гласуване на промените в Закона за хазарта.
Темата накратко
  • Макар ограничаването на хазартната реклама да е необходимо, остава въпросът защо промените се случиха толкова бързо и защо преди изборите се предизвиква сътресение на медийния и рекламния пазар.
  • Сред възможните причини е намаляване на пазарната оценка на "Нова броудкастинг груп", която в момента е в процедура на продажба.
  • Забраната ще направи услуга на големите хазартни оператори, като затруднява влизането на нови компании и намалява конкуренцията от страна на по-малките.

Една седмица беше необходима на ГЕРБ и ДПС да забранят хазартната реклама в медиите, докато преди това години наред си затваряха очите за стотиците милиони, които хазартните оператори похарчиха за популяризирането си на ръба на закона. С абсолютно мнозинство в рамките на извънредно заседание днес (30 април) депутатите подкрепиха предложенията на ГЕРБ и ДПС, които включват забрана на хазартната реклама в телевизия, радио, печатни и онлайн медии и електронни сайтове. Изключение се прави за излъчването на тиражите на тотото и билбордовете, както и в спортните зали и върху спортна екипировка, непредназначена за малолетни и непълнолетни лица.

Облъчването с реклама доказано носи клиенти на хазартните оператори, а законът досега даваше широко поле за интерпретации и заобикаляне. Затова промени за ограничаването й са необходими. Ключов въпрос обаче е защо те се случиха толкова припряно, точно в този момент и защо преди изборите се предизвиква внезапно и много сериозно сътресение на медийния и рекламния пазар. ("Икономедиа" - компанията, която издава "Капитал" и "Дневник", не публикува реклами на хазартни компании, така че не е засегната от тази забрана.)

От хазартния бизнес най-засегнати от забраната ще бъдат малките оператори или тези, които тепърва искат да навлязат на пазара. Големите играчи, които през годините целенасочено облъчваха хората с реклама през всички медии, вече са добре познати на пазара. Някои от тях са и спонсори на спорта, където хазартната реклама остава разрешена.

Какви са истинските мотиви на ГЕРБ и ДПС за внасяне на приетата забрана е трудно да се каже, но те лесно може да се видят през ефектите от нея:

  • Промените показват на хазартните оператори кой владее положението в държавата; Борисов и Пеевски могат да дават, но могат и да взимат
  • Промените ще намалят пазарната оценка на "Нова броудкастинг груп", която в момента се намира в процедура на продажба като част от процеса по смяна на собствеността в United Group
  • Забраната ще направи услуга на големите хазартни оператори, като "затваря" пазара - затруднява влизането на нови компании и намалява конкуренцията от страна на по-малките.

Какво забранява и позволява законът

Със закон вече се забранява хазартната реклама в телевизии, радиа, онлайн и печатни медии, на обществени места, както и върху фасадите на обществени сгради. Изключение прави излъчването на тиражите и анонсирането им на държавния Български спортен тотализатор.

Разрешава се само рекламата върху билбордове, които са на поне 300 метра от учебни заведения, както и върху фасадите на игрални зали и казина. Реклама може да има в спортните зали и върху спортна екипировка, която не е предназначена за малолетни и непълнолетни лица. Допълнително условие е 10% от площта на всяка разрешена реклама да бъде заета от надпис "Хазартът носи риск от развиване на зависимост". Рекламите не могат да съдържат цифри, а само наименованията, вида и разновидността на хазартните игри, тегления на тиражи и обявяването на печалбите в тях.

За спазването на закона ще следи Съветът за електронни медии (СЕМ), който при констатиране на нарушение ще сезира контролния орган в лицето на НАП. Ако хазартни оператори рекламират в нарушение на закона, са предвидени имуществени санкции от 30 хил. лв. до 50 хил. лв. Лица, които публикуват, излъчват или разпространяват хазартна реклама в нарушение на закона, ще бъдат наказани с имуществена санкция от 30 хил. лв. до 50 хил. лв. или глоба в размер от 5 хил. лв. до 10 хил. лв.

Още изисквания към хазартния бизнес

Депутатите приеха и няколко промени, които ще увеличат разходите на хазартния бизнес за поддръжка на лицензите. И вероятно малките играчи на пазара ще са по-уязвими, тъй като те по-трудно могат да си позволят да извадят стотици хиляди, а в някои случаи и милиони, за да отговорят на новите изисквания.

Първо, в срок до 3 години ще трябва да затворят 131 игрални зали, които се намират в населени места с население под 10 хил. души. Общо игралните зали в страната са около 1110, т.е. това решение ще доведе до принудително затваряне на над 10% от съществуващите зали.

Предлага да се вдигне с 250 хил. лв. прагът за внесен капитал, който трябва да имат дружествата, които имат лиценз за игрална зала. Така той става 700 хил. лв. Като мярката също ще ограничи малките на пазара, които не разполагат с достатъчно финансов ресурс.

Изисква се инвестициите да бъдат поддържани в размер, не по-малък от установения минимален размер през целия период на издадения лиценз. А изискването по закон варира от 250 хил. лв. за лиценз за томболи, бинго, моментна лотария и игрални автомати до 2.5 млн. лв. за спортни залози.

Увеличават се и вноските, които организаторите на хазартни игри са длъжни да правят всяка година за социално отговорно поведение за всеки издаден лиценз. За онлайн игрите с 10 хил. лв., а за всички останали хазартни игри - двойно. Така за казината вноската става 20 хил. лв., а за останалите - 10 хил. лв.

Преди това законът забраняваше единствено пряката реклама на хазарт, без да дефинира какво точно означава това. Позволено беше навсякъде в медиите обявяването на наименования и условия на игрите, бонуси, коефициенти и тегления на тиражи.

Решаване на медийни сделки

Доверието в държавата е толкова подкопано, че подобни бързи промени създават единствено съмнения за задкулисни игри, но не и грижа за гражданите по отношение на хазартната зависимост.

Дори и целта на промените да не е намеса в сделката за "Нова", те сега със сигурност ще повлияят на цената на медийната група. През февруари тази година гръцки медии съобщиха, че мажоритарният собственик в United Group - британският инвестиционен фонд BC Partners - е започнал процедура по продажба на гръцкия си бизнес, като това вероятно е част от процедурата по излизане на фонда от цялата компания, включително и в България. Според източници на "Капитал" този процес е напреднал и се очаква след малко повече от месец да се получат индикативни оферти, за да се реши дали компанията ще бъде продадена на един купувач, или ще се сключват отделни сделки за активите в различните държави.

За България хазартната реклама има много голямо отношение към цената, която ще се предложи за медийната група. Според различни източници на "Капитал" те формират около 20% от приходите на групата и за миналата година са над 40 млн. лв. Това означава, че спиране на хазартното кранче може да намали оценката на компанията със сума над 100 млн. лв.

Хазартните приходи на "Нова" винаги са били голяма част от приходите ѝ. По тази причина преди няколко години интерес към компанията имаше Васил Божков, който тогава беше основна фигура на хазартния пазар в България. Той беше най-големият рекламодател в телевизията и искаше да я купи, когато шведската компания MTG реши да се оттегли от България. В крайна сметка обаче MTG реши да продаде на чешкия фонд PPF, който тогава току-що беше купил българския бизнес на Telenor. В скандално решение обаче, под видим политически натиск, КЗК забрани сделката. Комисията по принцип се намира под очевидния контрол на тогавашния премиер Бойко Борисов и сегашния колидер на ДПС Делян Пеевски. След отстраняването на PPF шведската компания се видя принудена да продаде на също близкия до властта Кирил Домусчиев.

Като доказателство за значението на хазартните приходи за бизнес плана на "Нова" беше историята, която Васил Божков разказа, след като беше низвергнат от Борисов и Пеевски и избяга в Дубай, за да не бъде арестуван. Божков тогава публикува "паметна записка" от среща между него и Кирил Домусчиев, с която се съгласява да подпише десетгодишен договор за реклама в "Нова" за общо 240 млн. лв. В замяна Домусчиев обещава "пълен съпорт" в Комисията по хазарта "с цел урегулиране на бизнеса". Според Божков паметната записка е "от среща в кабинета на г-н Кирил Домусчиев, проведена на 10.7.2019 г. Тя бе осъществена под натиска на г-н Борисов и Влади Горанов". Впоследствие участниците в тази "сделка" (без Домусчиев и Борисов) бяха санкционирани от американското правителство за корупция по закона "Магнитски".

Всичко това е доказателство за две неща:

  • Голямото значение на приходите от хазартна реклама за двете големи медийни групи.
  • Голямото значение за Борисов и Пеевски кой е собственик на двете големи медийни групи.

В тази ситуация забраната на хазартната реклама има отношение към сделката за "Нова", но няма директно към bTV, която, поне към момента, не се продава. Заплахата от забрана обаче също може да бъде силен инструмент.

Ако истинските мотиви за забраната на хазартната реклама са контролът над двете големи медийни групи (които общо държат над 90% от аудиторията и рекламния пазар), то ГЕРБ и ДПС имат и друг ход - сега приетата забрана да бъде отменена след месеци. Така цената на "Нова" ще падне, а телевизиите ще знаят от кого зависят бъдещите им приходи.

На рекламно ниво забраната изглежда, че ще засегне по-силно bTV. През 2023 г. каналът е привлякъл най-много пари за тв реклама на хазартни брандове - 74.4 млн. лв. бруто, или над 40% от общите бюджети на операторите, изразходвани в телевизия. За сравнение - за същия период "Нова тв" има почти двойно по-малко хазартни рекламни приходи - 41.8 млн. лв. бруто, показват данните на ГАРБ, предоставени от "Publicis Groupe България".

Реакцията на медиите

Между двете гласувания в зала няколко асоциации разкритикуваха прибързаните реакции на парламента и липсата на дискусия с представители на медийния и рекламния пазар. Това не е изненада, тъй като хазартните оператори са едни от най-големите рекламодатели на пазара и съответно са важна част от приходите на медиите. "Конкретно при телевизионния пазар комуникацията на хазарт във времето е представлявала между 4% и 6% от брутните инвестиции през първото тримесечие за периода 2021 - 2024. За сравнение - тежестта на телекомуникационната индустрия не надвишава 5% от брутните инвестиции в тв реклама за същия период", коментира пред "Капитал" Светлана Тачева, ръководител отдел Data Intelligence в "Publicis Groupe България".

И един подарък за компаниите

Ако големите в хазартния бизнес имаха проблем в последните месеци, то той беше свързан с регистъра на хазартно зависимите, който се поддържа от НАП. По последни данни на агенцията те са над 36 хил., а според хазартните оператори веднъж като се впишат като зависими, хората стоят в този регистър в продължение на две години, а премахването им преди този срок става трудно. Което според хазартния бизнес води до избуяване на нелегалния хазарт. Но, от друга страна, това са най-зависимите и лоялни клиенти.

Сега депутатите решиха този проблем. По предложение на Теменужка Петкова и Йордан Цонев изискването вписването в регистъра да е за минимум две години отпада. А заличаването на зависимите ще става много по-лесно и бързо от преди - само с подаване на искане от тяхна страна. А единственото условие е това да стане 30 дни след като са били вписани като хазартно зависими. Така най-залагащите бързо ще могат да се върнат към старите си навици.

Според представители на медиите липсата на хазартна реклама би застрашила "свободата и качеството на медийните услуги". Сред опасенията също е, че забраната ще намали възможностите за закупуване на права за излъчване на спортни събития. Те обикновено са скъпи, а медиите покриват разходите си и през увеличеното хазартно рекламно присъствие в рамките на спортното съдържание. Всички официални становища на медии и агенции може да прочетете в сайта на парламента тук.

Реакцията на агенциите

Забраната на хазартна реклама ще се отрази и на маркетинг агенциите на пазара. От Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) излязоха с позиция, че подкрепят необходимостта от адекватни рестрикции и следването на ясни правила в комуникацията на хазарт, но призоваваха за дискусии преди предприемането на промените.

От дигиталната асоциация "IAB България" определят промените като недомислени. "Те не целят и нямат потенциала да защитят аудиторията от рисковете от хазартна зависимост и няма да подобрят обществената среда, а напротив - крият повече рискове, отколкото ползи", категорични са те.

Мнението, че проектозаконът е внесен прибързано и без необходимите дискусии, се потвърждава и от друга голяма комуникационна група на пазара - Ogilvy Group. "В последните години имаше възможност да се въведат смислени и работещи изменения, базирани на данни - каквито липсват в обосновката; на диалог със заинтересованите страни, включително медии, и не на последно място на базата на добри практики, каквито има по света. Смятаме, че регулация трябва да има, както има за цигарите и алкохола, но тя трябва да бъде смислена, работеща и поетапна", обясняват от Ogilvy Group пред "Капитал".

Възможни заобиколки

Както в предишния вариант на закона за хазарт в частта за реклама, така и при приетите промени са възможни различни интерпретации, заобикаляне на закона и измисляне на нови формати. "Някои от най-иновативните и видими формати в медиите в последните години са именно на реклами на хазарт. Може да се предположи, че усилията им ще се насочат към намиране на нови пътища за достигане до потенциалните потребители на такива услуги", допълват от Ogilvy Group.

От промените в закона също не става ясно как ще се разглеждат станалите популярни през последните години нейтив рекламни формати, които наподобяват редакционно съдържание, но трябва да са обозначени като платено такова. Те могат да представляват алтернативна възможност за реклама.

Според "IAB България" забраната ще насочи бюджетите на хазартните оператори към инфлуенсъри в социалните мрежи, където голяма част от аудиторията е от младежи. "Ефектът ще е обратен - допуска се пълно облъчване на младите хора", пишат още от браншовата организация.

Има и международни примери. От 2019 г. в Италия има забрана на рекламата на хазарт в медиите. Но компаниите за залози успяват да я заобиколят, най-често през създаването на сайтове за спортни новини, близки до името на бранда им, които от своя страна нямат забрана за реклама.

Колко голям е пазарът

През първото тримесечие на 2024 г. най-големите хазартни оператори са вложили в тв реклама общо 29.7 млн. лв., показват данните на ГАРБ, предоставени от "Publicis Groupe България". Тази сума е брутна според официалните тарифи на медиите. В действителност бюджетите са по-малки заради отстъпките, които могат да надминат 50%.

Публична информация за похарчените средства за реклама по сайтове и билбордове няма, но някои представители на сектора казват, че инвестират поравно в тв и онлайн. Близо 25% от всички рекламни тв инвестиции за периода са на Betano. През първото тримесечие на 2024 г. от телевизионния рекламен блок напълно отсъства досегашният лидер Efbet.

След рекордната 2022 г. и достигането на границата на търпимост у хората хазартният бранш за първи път отчете спад в рекламните инвестиции в телевизия през 2023 г. Секторът тогава вложи общо 168.3 млн. лв., или с 13% по-малко на годишна база.

Още преди забраната на хазартната реклама някои от най-големите оператори прогнозираха и тази година обемът на рекламата да остане свит въпреки олимпийските игри и европейското първенство по футбол. Този път в резултат на изненадващото увеличение на държавните такси за хазартния бизнес, които правителството прие без много въпроси в края на 2023 г. Тогава нито ГЕРБ, нито ДПС повдигнаха темата за ограничение на хазартната реклама.

По темата работи и Вера Денизова.

16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 8
    • + 8

    Аз по-голяма разрастване на хазарта от последните 3 години по времето на така наречената Промяна не съм виждал у нас. Спомням си добре когато по предложение на Велери Симеонов искаха да ограничат пандемията търкане на билети и да дадат този вид хазарт само на Българският спортен тотализатор каква атака имаше по медиите. Изгониха Черепа и започнаха оргранизирани протести по улиците. Дойде Промяната и хазарта разцъфна така както никога до сега. Сега няма спиране вече, а и никой не иска да отваря нов фронт преди избори срещу този бизнес. А вие както винаги елементарно манипулирате полезните идиоти и основни читатели, че видите ли ГЕРБ и ДПС са причина за пандемията хазарт от която те първа ще бъдем потърпевщи и свидетели на безброй битови трагедии и престъпност. За 3 години такава бърза съсипия на държавата във всички сфери аз не помня целия преход!

    Нередност?
  • 3
    tct19646882 avatar :-|
    tct19646882
    • - 2
    • + 4

    Като идея да се ограничи рекламата на хазарт и съответно разпространението му сред обществото е добре. Но като конкретни мерки е поредната недомислица на тоталните некадърници от Сглобката и този парламент изобщо.
    Щели да оставят точно рекламата по билбордове, която най-лесно се контролира, но ще забраняваме например реклами по екипите на отборите и около терена, при положение, че така или иначе на чуждите мачове, излъчвани по наши ТВ (тоест, по-голямата част от спортното съдържание), те ще присъстват.
    Ще забраняваме и рекламата в интернет, след като за 10 минути можеш да създадеш сайт със скрити контакти, хостван в чужбина, и да рекламираш каквото щеш. Както и по соц. мрежите. Тоест, един чужденец със сайт ще рекламира хазарт и ще печели от българския пазар, а един българин не може? Огромни глупости.
    Нека рекламата се ограничи там, където е възможно забраната да се контролира на практика, а не където ни се иска. От голи пожелания и нескопосани закони се постига обратен ефект.
    Онлайн рекламата, особено в специализирани сайтове за хазарт, лога и надписи по екипите на отборите и пр. не може да се спре. Забранявай билбордове, реклама по ТВ и т.н.

    Нередност?
  • 5
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 4
    • + 4

    Щом идва сега това предложение след разглобката, то вероятно някой от вътре до сега е лобирал за хазарта и вероятно ултимативно. С оглед на вносителите остава само една страна заподозряна...

    Нередност?
  • 6
    storm avatar :-P
    Storm Of Change
    • - 1
    • + 4

    Защо точно сега ли? Щото винаги няма да е подходящо времето, ако питаме медиите. Винаги ще е твърде рано, твърде бързо, твърде необмислено и твърде неподходящо. Затова - най-добре да е от днес за утре. В нашата държава само така се случват сериозните неща :)

    Нередност?
  • 7
    gimi avatar :-|
    Мавродинов
    • - 1
    • + 2

    Да се забрани самия Хазарт!!!

    Нередност?
  • 8
    storm avatar :-P
    Storm Of Change
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#7] от "Мавродинов":

    Ицо най-вече :)

    Нередност?
  • 9
    citoyen avatar :-|
    citoyen
    • - 1
    • + 6

    Защото хазартните босове с помоща на бТВ и Нова се бяха самозабравили и неуморно заливаха зрителите с покани за бързо забогатяване. Крайно досадно и фалшиво.

    Нередност?
  • 10
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 6

    1.Хазартът създава психически зависимости по идентична схема като го правят наркотиците, алкохола;
    2. "Общуването" на Черепа с Шехерезада, Горанката и баце, на което станахме свидетели преди време, разбули мръсотията на "държавно-частното партньорство" за няколко стотин милиони, разиграни в групата;
    3. Играчите от политическата страна на далаверата се смениха и ограниченията спрямо хазарта взеха да намаляват. Допускам - под натиска на милиони. Дадени, където трябва...

    Някой от писалите тая политкоректна (за ПП-ДБ) статийка да не би да твърди, че след като забраната на хазарта не е ОК по изредените причини, то по логика следва да освободим от забрани и рекламата на останалите, създаващи зависимости субсидии, като кокаин, хероин, джойнт и разни високоалкохолни напитки с шарени етикети?!

    Все си мисля, че авторите на този откровено антиобществен пасквил познават някой, който е затънал в зависимост. За един общ познат се сещам и аз...
    Е, нека да си представят образа му навсякъде:на спортни фланелки, на банери в интернет, до Ицата и Рачков в TV рекламите, на билбордове, убеждаващи обществото, че изграждането на зависимости е благо.
    Естествено, не за зависимте, а на едни други, които делкат с политически корупционери.

    Не ви ли е срам, Пенкова и Лазаров?

    Нередност?
Нов коментар