Коментар | Светът на Alphabet и драмите на БГ-бет

Някои от по-важните теми в новия брой на седмичния "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Преди няколко дни пазарната капитализация на Alphabet - компанията, майка на Google, премина два трилиона долара. Само за ден оценката ѝ се увеличи с над 200 млрд. долара, което е едно от най-големите дневни увеличения в историята на борсовите пазари. Компанията се представя изключително добре в момента и въпреки че засега изглежда, че изостава в AI състезанието, очакванията са да навакса. Създава се стойност. Бъдещето изглежда ясно, светло и близко (вижте повече тук). Това по света. У нас е друго:

В България основната политическа тема тази седмица завършва също на "-бет", но общото с технологичната компания е само това. Парламентът на извънредно заседание гласува предложението на ГЕРБ и ДПС да се спре рекламата на хазартни игри. "Уинбет", "Ефбет", "Палмсбет" и всички други бетинг компании трябва да преустановят почти всякаква комуникационна дейност (без билбордове) вероятно още от следващата седмица. От една гледна точка това е добре - хазартът в България има нужда да бъде ограничен (или поне рекламата му), защото се превръща в проблем за много хора. Дали обаче Бойко Борисов и Делян Пеевски правят това, защото са загрижени за хората? Нека да видим какви ще са ефектите от това:

В момента хазартните компании са най-големите рекламодатели в двете основни медийни групи в България - "Нова броудкастинг груп" и "БТВ медия груп". В първата те формират малко над 20% от приходите, а във втората вероятно по-скоро над 30%. Внезапното спиране на хазартните бюджети ще бъде много болезнено. Въпреки че и двете компании са големи, непредвидено намаление на приходите от такъв порядък ще бъде шок. Не толкова сериозен, че да ги събори, но при всички случаи труден. Но това не е всичко.

Въпреки че хазартните бюджети са по-малък дял от приходите на "Нова", загубата за тях в момента ще бъде много по-голяма. През близките месеци компанията най-вероятно ще смени собствеността си - в момента BC Partners, мажоритарният акционер в компанията, която я притежава, е започнал процедура по продажба. Толкова сериозно намаление на приходите ще намали много сериозно и оценката на "Нова броудкастинг груп". Целта на Борисов и Пеевски едва ли е била директно да навредят на сегашните акционери. Възможно е да помагат на следващите. (Всичко по темата - тук)

Този политически дует има пряко отношение към смяната на собствеността в "Нова телевизия" още от 2018 г. когато блокира през КЗК опита на PPF да купи медийната група и директно каза на тогавашният собственик - шведската компания MTG, да я продадат на близкия до тях Кирил Домусчиев. След това, в началото на 2020 г., когато Кирил Домусчиев я продаваше на сегашните ѝ собственици, те трябваше да купят и медиите, притежавани от Пеевски - телевизии, радиостанции и вестници.

Сега намаляването на оценката на "Нова" идва точно преди парламентарните избори, след които Борисов и Пеевски вероятно ще искат да имат и друг вариант за мнозинство освен с ПП-ДБ и техните прекалено силни желания за реформа в прокуратурата. Контрол върху поне едната голяма медийна група (и натиск за продажба на другата през намаляване на приходите ѝ) може да помогне на новото мнозинство да управлява дълго и безнаказано. Както и в историята с Alphabet, бъдещето тук също може да бъде ясно. Дали обаче ще е светло?

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-@
    D-r D
    • - 1
    • + 2

    Смятам, че е извратено цената на сделката за една частна медия да се поставя като приоритет пред намеренията обществото да бъде отървано от обсебващата реклама на хазарт!

    Бившият гл.редактор на Капитал безсрамно признава, че медията му по се вълнува от корпоративни интереси, а не от освобождаването на обшеството от реклама на хазарт, която доказано предразполага към зависимост. Към проституиране, към лихварите, за да си осигурят пристрастените пари за залагане! Към деградация!

    Противоестествено звучи всичко това, Лазаров!
    И срамно!

    Замисляте ли се, Лазаров,защо навсякъде по света са забранени рекламата на вкарващите в зависимост наркотици, алкохол, проституция, лихварство? От тези реклами медиите биха могли да печелят стотици пъти повече, нали? Но рекламата им навсякъде по света – и в Колумбия дори! – е ЗАБРАНЕНА!

    ЗАРАДИ ОБЩЕСТВЕНИЯ ИНТЕРЕС!!

    Сам не бихте се сетил, така ли?

    Нередност?
Нов коментар