Историята на "АДМ Разград": От половин завод до царевични продукти за милиард

Белгийската Amylum прави първата голяма приватизационна сделка в България, като купува незавършеното предприятие, което днес е част от гиганта ADM

"АДМ Разград" е единственият производител на нишестета и подсладители в страната
"АДМ Разград" е единственият производител на нишестета и подсладители в страната
"АДМ Разград" е единственият производител на нишестета и подсладители в страната    ©  Цветелина Белутова
"АДМ Разград" е единственият производител на нишестета и подсладители в страната    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Основите на завода са поставени по соцвреме, но той започва да работи, след като е приватизиран в началото на 90-те години.
  • След няколко трансформации на собственика днес компанията е част от американската ADM с 94 млрд. долара оборот.
  • Предприятието в Разград произвежда нишестета, подсладители и етанол, а приложенията на продуктите се разширяват.

През 2023 г. "Капитал" навърши 30 години. Използваме повода да разкажем успешни истории за бизнеси, които растяха през години на предизвикателства. Избрахме компании, които са с добра репутация, от различни сектори и разнообразни като собственост, за да обрисуваме техните постижения и бизнес средата у нас. Следващата история е последна от серията.

Поредицата "12 бизнес истории" може да откриете тук.

Началото на 90-те години на миналия век. Любен Беров е оглавил правителство с мандат на ДПС с ангажимент да проведе приватизация. Макар че управлението му ще остане в историята най-вече с корупция, разцвет на групировките и хаос, той все пак успява да изпълни една част от декларацията си и през 1993 г. е направена първата голяма приватизационна сделка в страната. Директор на Агенцията за приватизация по това време е Александър Божков. Тогава срещу 20 млн. долара, които се равняват на 529 млн. стари лева, белгийската компания Amylum купува завода за преработка на царевица в Разград, чието строителство е започнало още преди промените, но е останало незавършено. След още два пъти по толкова инвестиции година по-късно новият собственик пуска завода и започва производство на нишестета и подсладители.

След няколко промени в собствеността днес компанията е част от американския гигант Archer Daniels Midland (ADM), който има 94 млрд. долара продажби през 2023 г., и работи под името "АДМ Разград". Тя е най-големият единичен потребител на царевица в България и втората по големина компания в сектор "Храни и напитки" с 1.2 млрд. лв. оборот за 2022 г. Клиенти на продуктите са практически всички големи производители на храни и напитки, а основните ѝ пазари са в Европа. С направените преди няколко години инвестиции капацитетът на завода е удвоен и в производство е въведен още един продукт - етанол.

От соца до днес

Изграждането на завода за преработка на царевица в Разград започва през 1985 г., когато е създадено държавното предприятие "Царевични продукти". След промените в края на 80-те години строителството му е спряно и заводът остава недовършен. През 1993 г. предприятието е приватизирано от белгийската компания Amylum срещу 20 млн. долара, като новият собственик инвестира още 45 млн. долара, за да довърши строителството. Производството започва през следващата година, а заводът е преименуван на "Царамил". През 1996 г. името се променя на "Амилум България".

През 2000 г. Amylum става част от британската група Tate&Lyle, а българската компания преминава към нидерландското Eaststarch - смесено дружество между Tate&Lyle и американската Archer Daniels Midland (ADM). През 2015 г. ADM придобива изцяло Eaststarch и така става едноличен собственик на "Амилум". Международната сделка включва също активи в Турция и Унгария. От 2020 г. българското дружество е преименувано на "АДМ Разград".

Заводът в Разград е най-големият консуматор на царевица в България, като купува 100% от суровината си от местни производители. Основната дейност на компанията е извличането на първични продукти за хранителната промишленост чрез дълбочинна преработка на царевица. В завода се произвеждат две основни групи продукти - подсладители (глюкоза, фруктоза, декстроза, малтодекстрин), които се използват в хранително-вкусовата индустрия като заместители на захарта в безалкохолни напитки, в сладкарската индустрия, в хранителни добавки и т.н., и нишестета, които освен в хранителната се използват и в други индустрии. Сред продуктите на компанията са също фуражи за животни. От две години компанията произвежда и етанол, след като изгради инсталация като част от мащабен проект за разширение на капацитета. Продуктите се продават основно в страните от Югоизточна и Централна Европа (България, Турция, Румъния, Германия, Чехия и Полша).

Заетите са 380 души, като от тях 55% са с висше образование. На площадката на завода работят и още 90 служители на фирми подизпълнители.

Групата

Американската Archer Daniels Midland (ADM) е един от най-големите производители в света на хранителни съставки. Групата има 324 преработвателни предприятия за царевица, жито и маслодайни култури, над 440 търговски центрове за изкупуване на реколти, 64 иновационни центъра и най-развитата транспортна мрежа за зърнени храни. За компанията работят 41.8 хил. служители по целия свят, а приходите й за 2023 г. са 93.9 млрд. долара.

В България групата има и търговец - "АДМ България трейдинг", както и пристанище на Дунав.

Американци в Разград

Мениджърът на завода Стийв Матусак, който е в страната от есента на 2022 г., определя влизането на американския гигант ADM в България като стратегическо по две причини - добро местоположение и кадри. "Заводът се намира в земеделски район. Имаме пряк достъп до земеделците, познаваме ги и работим с тях. Освен това сме близо до река Дунав и до Варна, така че лесно можем да изнасяме нашата продукция", казва той. До завода стига жп линия, която се използва за доставки в Европа, а всичко останало, което се транспортира с камион, може да се прехвърли в пристанищата и да се превозва навсякъде по света. "Практически имаме глобален достъп до всякакви видове транспорт от тази локация", добави Матусак.

Другото предимство на Разград е наличието на кадри - машинни инженери, инженер-химици и биоинженери, както и други специалисти, което превръща завода в нещо като регионален хъб по отношение на веригата за доставки, контрола на качеството, науката за храните и оперативното управление. "Имаме някои инженери, които са базирани тук, но отговарят за няколко от заводите ни в региона. Имаме също и ключов екип по доставките, защото продуктите ни се транспортират по различни канали, така че веригата ни за доставки е доста сложна. Също и отделът ни за качество, нашата лаборатория - тук разполагаме с много специализирана апаратура и други заводи от региона на EMEA (Европа, Близкия изток и Африка) могат да изпращат проби за изпитване. Така че това е хъб в много различни аспекти", посочи Матусак.

Не всички специалисти са от Разград, тъй като на местния пазар не е лесно, уточнява мениджърът "Производство" и председател на управителния съвет Найден Цветков. "Но имаме колеги и от близките градове, както и от Шумен, Варна, Търговище и Русе." Поради естеството на производството, което изисква специализирани познания, над половината от служителите в компанията са с бакалавърска или магистърска степен.

За средните кадри "АДМ Разград" си сътрудничи с местни професионални училища, което ѝ помага да си осигури работници по поддръжката, механици, електротехници и др. Матусак признава, че пазарът на труда става малко по-труден. Предимството на компанията обаче по думите му е, че има много ниско текучество на персонал.

Интересна практика е програмата за обучение на специалисти в различни заводи на групата - не само за преработка на царевица, но и за маслодайни култури и хранителни добавки. "През последните две години сме имали инженери, търговски и маркетинг специалисти от Румъния, Гърция, Италия и Германия. Те идват тук за една година, след това отиват в друг завод, след това в трети. Така общуват с различни хора, изграждат мрежата си, развиват уменията и възможностите си", обяснява Матусак.

Удвояване и нов продукт

Голямата промяна след влизането на ADM в страната беше проектът за разширяване на производството, който на практика удвои капацитета за съществуващите продукти, а освен това беше изграден и завод за етанол. Изпълнението му започна през 2018 г. и пандемията малко го забави, но в края на 2021 г. беше приключен.

На стойност над 240 млн. лв., това беше най-големият проект за органичен растеж в рамките на групата по това време. По-големият капацитет доведе и до увеличаване на персонала с около 50 души.

С добавянето на етанол към листата си компанията навлезе и в нова ниша - зелените горива. Основната част от продукта се доставя на рафинерии в България, Румъния, Гърция и дори Западна Европа, където се използва като добавка към бензина. Етанолът има също индустриални и домакински приложения - за почистващи препарати, течност за чистачки, дезинфектанти и др.

Успоредно с изграждането на нови съоръжения компанията използва проекта и за да оптимизира системите за автоматизация - процес, който тече постоянно. "Опитваме се да избегнем ръчната работа колкото е възможно повече. Със сигурност винаги ще има някакъв вид ръчен труд, някакъв контрол и наблюдение. Но се опитваме да добавим колкото се може повече сензори, софтуер, системи за блокиране, анализ на производствени данни, табла и др.", каза Матусак.

Увеличаването на капацитета се чете и в по-високите резултати на компанията през първата година след приключване на проекта, макар че инфлацията също оказва известно влияние. През 2022 г. приходите нарастват почти двойно - до 1.2 млрд. лв. от 658 млн. лв. предходната година, и дружеството излиза на печалба от 74.5 млн. лв. (10.4 млн. лв. загуба за 2021 г.). За миналата година резултати все още няма.

Фокусът сега е върху проекти за намаляване на енергийните разходи и въглеродния отпечатък. "Генерираме само отпадъчна топлина и работим по улавянето ѝ и използването ѝ като енергия в производствения процес, вместо да използваме само първична пара или електричество, както и вода за охлаждане", обясни Матусак и добави, че инвестициите в мерки за намаляване на енергийната консумация са на стойност милиони долари. В ход в момента са три такива проекта, още два се подготвят.

В по-дългосрочен план компанията обмисля и различни зелени инициативи като соларни панели и термопомпи. "Така че работим по две направления - първо, опитваме се да намалим общата консумация и, второ, стремим се да я направим по-зелена", каза той.

Да преодолееш трудностите

Мащабният инвестиционен проект се оказва и най-голямото предизвикателство за компанията заради избухналата пандемия. "Тук е имало хиляди подизпълнители, които са работели по него. Голяма част от оборудването е вносно, а с всички ограничения за работа и пътуване е било доста сложно да дойдат доставчиците и сервизните инженери", разказва Матусак, който по това време все още не е бил в България, но е чувал доста от колегите си. "Екипът обаче е бил доста гъвкав и е успял да продължи работа, без хората да се излагат на излишни рискове", добавя той. Така въпреки главоболията и лекото забавяне проектът е завършен успешно.

Нов удар идва от поскъпването на енергоизточниците, а скоро след войната в Украйна и на всичко останало. "Това определено засегна оперативните ни бюджети, но не ни попречи да продължим да работим и да останем рентабилни", казва Матусак. Компанията започва да работи по проекти за намаляване на енергийните разходи, както и да преговаря с клиентите за преразглеждане на цените - усилия, които са посрещнати с разбиране, тъй като всички малко или много са засегнати. "Цялата верига на доставки в Европа - доставчици, наши клиенти, хора в нашия бизнес, хора извън нашия бизнес - всички, изглежда, разбраха, че това е лоша ситуация, цените на газа бяха високи, но всички работеха заедно, за да се опитат да минимизират ефектите", добавя той.

Цялата верига на доставки в Европа - доставчици, наши клиенти, хора в нашия бизнес, хора извън нашия бизнес - всички, изглежда, разбраха, че това е лоша ситуация, цените на газа бяха високи, но всички работеха заедно, за да се опитат да минимизират ефектите.

Стийв Матусак

Мениджър завод

Войната в Украйна става причина и за друго развитие в Разград. Тъй като групата ADM има голям завод в Одеса, след руската инвазия българската компания прави всичко възможно да помогне на украинските си колеги и техните семейства. "Приехме много бежанци, настанихме ги в хотел или покривахме част от наема им, предлагахме им работа в завода, ако имаше свободни позиции", разказва Матусак.

Повишаването на цените на зърното преди две години и опитите на много български земеделци да натрупат спекулативни печалби, като задържат продукцията си, също се оказва предизвикателство за компанията, която използва царевица за производството си. "Това беше сложна, безпрецедентна ситуация. Работехме както със земеделците, така и с вносителите, за да се опитаме да намерим начини за закупуване на царевица на цена, която е изгодна за всички", казва Матусак.

Същите продукти с нови приложения

Въпреки трудностите обаче компанията има и успешните си моменти. За мениджъра на завода най-голямото постижение е напредъкът по отношение на здраве и безопасност. През миналата година "АДМ Разград" получи и двете награди на секторната асоциация Starch Europe, която обединява 73 завода за нишесте в Европа - Годишната награда, която се дава за нула загубени работни дни през годината заради инциденти, свързани с безопасността, и наградата "Милион часа" за 1 млн. последователни часа без такива загуби. "Също така положихме усилия и намалихме т.нар. почти инциденти (near misses) два или три пъти спрямо миналите години само чрез по-добро разбиране на нашето оборудване, добавянето на сензори и автоматизация и обучението на служителите", обяснява Матусак. По думите му компанията има и много програми, насочени към местната общност, които включват дарения за Фондация "SOS деца", за сърдечно-съдовия център в местната болница, подпомагане на приюта за кучета и различни спортни и културни инициативи.

Дружеството работи директно със земеделците, от които купува суровина, като им съдейства за изготвянето на докладите за въглеродните емисии, с които се удостоверява, че етанолът, произведен от "АДМ Разград", е наистина екологосъобразен заместител на изкопаемите горива. "Това е много бюрократична и трудна дейност за тях, затова им помагаме", казва Матусак. Компанията се готви също да въведе програмата "Регенеративно земеделие" на групата ADM, която е насочена към устойчиви земеделски практики като предотвратяване на ерозията, смяна на културите за подобряване на хранителните вещества в почвата и т.н.

Компанията се готви да въведе програмата "Регенеративно земеделие" на групата ADM, която е насочена към устойчиви земеделски практики като предотвратяване на ерозията и смяна на културите за подобряване на хранителните вещества в почвата.

По отношение на бизнеса компанията отчита напредък в резултат на новите бизнес стратегии, въведени на групово ниво. "Работим да защитим маржовете си в региона на ЕМЕА и това доведе до известни увеличения. Но също така работим по диверсификация на нашите продукти по отношение на приложенията им", казва той. Такива продукти са включени в групата "Биорешения", като целта е те да заместват невъзобновяеми продукти. Модифицирани нишестета например могат да се използват за производството на покрития и лепила, а кристалната декстроза - за гипсокартон и гипсфазер в строителството. Кристалната декстроза, нишестето и етанолът намират приложение във фармацевтични продукти, а модифицираните течни подсладители - във фитосанитарната защита и земеделието. Нишестето е суровина и за производството на възобновяема хартия и опаковки. Освен всички тези продукти заводът в Разград произвежда също и почвена добавка, отново на базата на съществуващ продукт, която помага за по-пълното усвояване на хранителни вещества от растенията и увеличаване на добивите.

Друго интересно приложение, по което се работи в Северна Америка, е производството на полилактична киселина от царевичен сироп. По същество тя представлява биоразградима възобновяема пластмаса, която може да замени пластмасите на нефтена основа. "Продължаваме да произвеждаме традиционните си продукти, но работим с клиенти, стартиращи фирми и други съвместни предприятия, за да измислим възобновяеми приложения", обяснява Матусак.

На местна почва целта е предприятието в Разград да стане най-ефективният завод за преработка на царевица в Европа. "Смятам, че сме на прав път. Работим по всички тези проекти за автоматизация и намаляване на енергийните разходи. Постоянно търсим начини да подобряваме процеса си. Наскоро предприехме пътешествие, както обичаме да го наричаме, към постигане на оперативно съвършенство. Целта е да постигнем много стабилен, систематичен подход към нашия бизнес, както при управлението на завода, така и при управлението на веригата за доставки", казва Матусак. "Всеки ден критично оценяваме всичко, което правим, и си задаваме въпроса дали няма по-добър начин за изпълнение."

Q&A



Стийв Матусак, мениджър завод и член на управителния съвет на "АДМ Разград"

Кой беше най-трудният период за "АДМ Разград"?

Пандемията от ковид беше труден период, но колегите успяха да мислят нестандартно, да намират решения на уникални проблеми и да работят като екип, за да се справят с предизвикателствата.

А кой беше най-успешният ви период?

Последните две години бяха успешни по отношение на безопасността на работа и процесите в завода. Работим по програма за оперативно съвършенство, така че да постигнем стабилно управление на нашия бизнес.

Как виждате компанията в бъдеще?

Трудно е да предвидим бъдещето, но бих казал, че сме позиционирани добре, със силен бизнес модел и добра стратегия. "АДМ Разград" е важна част от плановете на групата за региона на ЕМЕА и за развитието на бизнес звеното "Въглехидратни решения". Заводът е модерно съоръжение, което произвежда уникални продукти и ще остане ключов актив в дългосрочната стратегия на ADM.

Историята на "АДМ Разград"

1985 г.: Създадено е държавното предприятие "Царевични продукти" и започва строителството на завода в Разград.

1993 г.: Компанията е приватизирана от белгийската Amylum срещу 20 млн. долара.

1994 г.: След допълнителни инвестиции заводът е завършен и започва производство под името "Царамил".

1996 г.: Името на компанията става "Амилум България".

2000 г.: Белгийската Amylum става част от британската Tate & Lyle; българският завод преминава към Eaststarch - смесено дружество на Tate & Lyle и американската Archer Daniels Midland (ADM).

2015 г.: ADM придобива изцяло Eaststarch и става едноличен собственик на "Амилум България".

2018 г.: Започва проект за увеличаване на капацитета и изграждане на завод за етанол на стойност над 240 млн. лв.

2020 г.: Компанията е преименувана на "АДМ Разград".

2021 г.: Към края на годината инвестиционният проект е завършен и капацитетът на завода е удвоен.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    obri71 avatar :-(
    Огнян Обрешков
    • - 2

    И заустват отпадните води в градската пречиствателна на Разград,Защо ли?

    Нередност?
  • 3
    ivaylo_ivan0v avatar :-|
    ivaylo_ivan0v
    • + 2

    До коментар [#2] от "Огнян Обрешков":

    И къде да ги заустват не разбрах?! Нали са отпадни и трябва да се пречистят.

    Нередност?
Нов коментар