🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Tesla ще произвежда евтин модел за 25 хил. евро в гигазавода си в Берлин

Това е заявил собственикът на компанията Илън Мъск пред работници в производствения център

Американският производител не иска да изостава в борбата за завземане на пазарен дял в по-ниския ценови клас.
Американският производител не иска да изостава в борбата за завземане на пазарен дял в по-ниския ценови клас.
Американският производител не иска да изостава в борбата за завземане на пазарен дял в по-ниския ценови клас.    ©  Reuters
Американският производител не иска да изостава в борбата за завземане на пазарен дял в по-ниския ценови клас.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Tesla планира започването на производство на по-евтин модел в завода си в Берлин, твърди вътрешен източник от компанията. Електрическият автомобил (EV) ще бъде продаван на цена от 25 хил. евро, което би го превърнало в първия наистина достъпен автомобил на производителя.

Решението е било оповестено от собственика Илън Мъск по време на неговото посещение на "гигазавода" в германската столица. Начална дата на производството на новия модел не е била обявена, добавя източникът, цитиран от Reuters.

Навлизането в по-ниския ценови сегмент изглежда като логична стъпка за американския лидер при EV. Компанията си е поставила за цел да продава по 20 млн. автомобила годишно до 2030 г., като предлагането на достъпен модел със сигурност ще увеличи пазарния дял.

Макар все още да няма конкретни подробности за новото превозно средство, очакванията са, че иновативно инженерство и напредък в технологията на батериите ще позволят постигането на толкова ниска цена. Източникът добавя, че хора в компанията са убедени, че производителят е близко до постигането на голям напредък в използваните технологии, което е и причината за обявяването на плановете пред работниците в завода. Очаква се фабриката в Берлин, която разполага с най-съвременните съоръжения и близост до ключови европейски пазари, да играе решаваща роля в производството и разпространението на този по-достъпен модел.

Мъск неведнъж е говорил за желанието си Tesla да предлага модел, чиято цена е до 30 хил. долара. Въпреки това до момента той винаги заявяваше, че технологията не е достатъчно напреднала, за да може да се достигне подобен ценови клас.

Инициативата на Tesla е в съответствие с глобалното преминаване към устойчив транспорт и нарастващото търсене на електрически превозни средства. Достъпността на електрическите автомобили ще става все по-важен въпрос, като очакванията са търсеното да нараства значително през следващите години. Освен това правителствата по целия свят все повече насърчават екологичното съзнание и въвеждат по-строги разпоредби за емисиите, което прави достъпността още по-важен фактор за реализирането на по-широките цели.

Макар очевидната увереност, че предлагането на подобен модел е въпрос на време, евентуално забавяне би могло да има огромно влияние върху облика на пазара на EV. По-рано тази година Volkswagen представи концептуални проекти за струващия 25 хил. евро електрически автомобил ID.2all. Очаква се предлагането на модела да започне през 2025 г. От друга страна, Dacia Spring EV на френския производител на автомобили Renault вече се рекламира като най-евтиното EV в Европейския съюз (ЕС) с цени от 20 800 евро. Миналия месец Stellantis обяви пускането на пазара на своя Citroen e-C3 на цена от 23 хил. евро и обеща да предложи модел под 20 хил. през 2025 г.

Разрешаване на въпроса със заплащането

Въпреки че обявяването на плановете за производство на евтин електрически автомобил е голям момент за Tesla, причината за посещението на изпълнителния директор е друга - разрешаване на въпроса относно заплащането на работниците в завода в Германия.

Мъск е информирал работниците в петък, че целият персонал ще получи 4% увеличение на заплатите от ноември, като производствените работници ще получават допълнителни 2500 евро на година от февруари 2024 г. По този начин реалното покачване на заплащането за период от година и половина е 18%. Германският синдикат IG Metall заяви през 2022 г., че заплатите на Tesla са с около 20% под тези, предлагани в колективните трудови договори на други производители на автомобили. По този начин актуализираната заплата ще бъде в стандарт с тези, които дават конкурентите на американската компания.

Net Zero Economy Forum 2023

Повече по тази и други, свързани със зеления преход и трансформацията на бизнеса теми, можете да научите на конференцията на Капитал Net Zero Economy Forum.

Събитието ще се проведе на 22 и 23 ноември в Гранд Хотел Милениум София и ще срещне изпълнителни директори на водещи компании от българския пазар, представители на европейските институции, правителството, регулаторите и общините.

Големите теми в третото издание на годишния форум са: Политическа рамка на зеления преход, Недостигът на вода в контекста на климатичните промени, Критични и стратегически суровини за прехода, Декарбонизация на индустрията, Бизнес партньорства за устойчиво развитие, Климатична неутралност на градовете, Ускоряване на кръговата икономика, ESG регулации, Иновации и решения за устойчиво земеделие, Cleantech и нови бизнес модели.

Информация за събитието и билетите вижте тук