🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Виетнамската VinFast за кратко беше по-скъпа от трите най-големи автопроизводителя в САЩ

Началото на търговията с акциите й доведе до оценка от 85 млрд. долара, но през последните два дни ръстът беше изтрит наполовина

Акциите на виетнамския производител увеличиха стойността си с над 270% след първия ден на търговията, но след това спадната с 50%.
Акциите на виетнамския производител увеличиха стойността си с над 270% след първия ден на търговията, но след това спадната с 50%.
Акциите на виетнамския производител увеличиха стойността си с над 270% след първия ден на търговията, но след това спадната с 50%.    ©  Reuters
Акциите на виетнамския производител увеличиха стойността си с над 270% след първия ден на търговията, но след това спадната с 50%.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Виетнамският производител на електрически автомобили (EV) VinFast приключи първия ден на публичното си предлагане с по-висока пазарна капитализация от тези на трите големи американски компании - Ford, GM и Fiat Chrysler, която е собственост на Stellantis. Стойността на азиатското дружество достигна 85 млрд. долара във вторник, което е с поне 27 млрд. повече от тези на трите най-големи американски производителя. След астрономическия ръст през първия ден на търговия книжата на VinFast Auto се върнаха на земята - изтривайки част от състоянието на своя основател милиардер. Акциите на виетнамския производител на електромобили спаднаха рязко в сряда и четвъртък в Ню Йорк, като елиминираха повече от половината от ръста от 255%, който отбеляза във вторник, когато се листна на Nasdaq Global Select Market. Пазарната капитализация на VinFast се понижи до 46.4 млрд. долара и все още е малко над тази на General Motors.

Председателят и основател Фам Нхат Вуонг, който контролира всички акции на компанията с изключение на няколко, е намалил нетното си състояние с около 40% до 26.2 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg.

Големите колебания в цените на акциите бяха очаквани. Вуонг контролира 99% от акциите на VinFast, най-вече чрез своя бизнес конгломерат Vingroup JSC. Така за другите инвеститори остава малка част, което означава, че дори относително малки сделки могат да окажат голямо влияние върху цената.

Във вторник акциите на VinFast затвориха с цена от 37.06 долара, доста над тази в началото на търговията от 10 долара. Листването се случи чрез сливане с компания за придобиване със специална цел (SPAC) - хонконгската Black Spade Acquisition.

И BMW, и Volkswagen струват около 69 млрд. долара според данни на Refinitiv. Ford е оценен на 48 млрд. долара, а GM на 46 млрд. Tesla все още е безспорен лидер по пазарна капитализация с оценка от 739 млрд. долара. Китайският лидер в сектора на EV - BYD, е на четвърто място с оценка от 93 млрд. долара.

"Бяхме готови да направим традиционно IPO. Преследвахме пътя в продължение на почти две години, но пазарите бяха предизвикателни, така че решихме да отделим обявата от набирането на средства. Получихме финансовата подкрепа от нашата компания-майка и продължихме листването чрез SPAC", каза изпълнителният директор на VinFast Ле Ти Ту Туи в интервю за CNBC.

Алтернативното финансиране от страна на компанията майка Vingroup възлиза на 2.5 млрд. долара. Именно това е и причината производителят да не се притеснява от предлагането чрез SPAC, като подкрепата е направила възможно търсенето на листване в САЩ.

Според експерти доброто представяне не е изненадващо на фона на нарастващото търсене на електрически автомобили. "Инвеститорите продължават да вярват, че бъдещето е в електричеството и че една евтина източноазиатска страна ще се появи като конкурент на САЩ", каза пред BBC Бил Русо, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай Automobility. "Пазарите вярват, че предвид геополитиката Виетнам, а не Китай, ще бъде тази страна", добавя той.

Проблемите не си отиват

Автомобилният производител се бори да спечели пазарен дял в САЩ, ключов пазар за международното му разширяване. Амбициите му обаче бяха възпрепятствани от проблеми, включително въпроси относно безопасността на превозните средства и способността за финансиране на мащабната експанзия. Първата доставка на автомобили на VinFast за САЩ през декември получи лоши отзиви за продукта и компанията направи голямо изтегляне. Причината за това беше, че Националната администрация за безопасност на движението по пътищата предупреди за софтуерна грешка, която може да увеличи риска от катастрофа.

Нетните загуби на VinFast през първото тримесечие бяха 588 млн. долара спрямо 407 хил. долара през същото тримесечие на предходната година. През първата половина на годината компанията достави над 11 хил. EV по данни на производителя. За сравнение, Tesla е доставила повече от 889 хил. автомобила през същия период.

Все още няма коментари
Нов коментар