🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пълен напред към електромобилите

Nissan показаха прототип, който чете мислите на водача

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Капитал Авто.

Всяка пролет автомобилният салон в Женева очертава тенденциите пред индустрията и тази не прави изключение. Една разходка из щандовете на провелото се от 6 до 18 март изложение ми беше достатъчна да отбележа, че тази година визионерските модели преобладават. Повече от всякога концептуалните автомобили бяха тези, на които се обръщаше внимание по щандовете.

Луксозни и еко

Общото между почти всички тези студии е това, че залагат на електричеството като източник на енергия. Очертава се това да е бъдещето дори за марки, за които монтирането на големи бензинови двигатели винаги е било въпрос на престиж, като Aston Martin, да речем.

На салона британците обявиха, че ще имат дъщерна марка, под която ще пускат зелените си модели. Кръстена на легендарната лимузина Lagonda, за няколко години под нея ще бъдат пуснати лимузина, спортно купе и кросоувър. Aston Martin дори показа концептуален модел, от който до 2021 г. ще се появи първият сериен модел.

Намек за електрическото си бъдеще направиха и от Porsche, като ако се съди по прототипа Mission E Cross Turismo Concept, на първо време на ток ще преминат по-универсалните модели на концерна. Представеният в Женева прототип е нещо като вариант на лимузината Panamera, но с висока проходимост. Мощността е 600 конски сили, които стигат за ускорение до 100 км/ч за 3.5 секунди, а запасът от ход е 400 километра.

Преходен период

Докато чакат електромобила на Porsche, загрижените за екологията почитатели на високите скорости могат да заложат на плъгин хибридната версия на Panamera, която също дебютира на салона. При почти същата мощност и динамика, осигурявани от V8 бензинов двигател и електромотор, тя изминава на ток до 50 километра, а средният разход на гориво е фантастичните 3 л/100 км.

Същото техническо решение демонстрира и първото високопроходимо Bentley – Bentayga, като хибридната модификация серийно върви с най-високото възможно ниво на лукс и зарядна станция - произведение на изкуството.

Зареждащи се от контакта нови модели на салона показаха също Hyundai с Nexo и Land Rover с Range Rover P400е. Със сигурност предлагането на подобни автомобили ще продължи да расте, като те маркират прехода от колите с двигатели с вътрешно горене, към тези на ток. Предимството на плъгин хибридите е, че осигуряват преход на електричество, достатъчно голям за ежедневните градски пътувания, като в същото време не страдат от ограниченията на електричките.

Фокусирани върху електромобилите

Доколко фокусът тази година е върху електромобилите демонстрираха и от Volkswagen, чиито единствени премиери бяха концептуални и електрически модели. С дължината си от 5.16 метра ID Vizzion е лимузина от бъдещето, която е с 30 сантиметра по-дълга от сегашния флагман Arteon. Два електромотора с обща мощност над 300 конски сили гарантират нужната динамика, а батерии в целия под осигуряват изминаването на над 600 километра. Volkswagen SEDRIC School Bus пък показа как едно превозно средство на ток, за чието управление не е нужен човек, може да поеме транспорта от врата до врата.

При Nissan също премиерите бяха само концептуални електромобили. Компанията показа бъдещия си болид за електрическата Формула Е, както и кросоувъра IMx Kuro. Освен, че се движи на ток, той се отличава и с принципно новите системи за асистиране на водача, обединени под името Brain-to-Vehicle (B2V) technology. Идеята е колата да разчита сигналите от мозъка на шофьора, така че да предложи стил на шофиране, съобразен с неговото настроение при автономно придвижване, и в същото време да асистира максимално адекватно в режим на шофиране в ръчен режим.

Да се състезаваме без вредни емисии

Едни от най-забележителните електрически автомобили на изложението са готови за пазарен дебют, макар и в силно ограничени серии. Сред тях е хърватският суперелектромобил Rimac C Two, чиито четири електрически мотора генерират обща мощност от 1914 конски сили и максимален въртящ момент 2300 Нм. Автомобилът се ускорява до 100 км/ч за под 2 секунди, а максималната скорост е 412 км/ч. Запасът от ход е впечатляващите 650 км. От Rimac C Two ще бъдат произведени 150 бройки, като цената не е известна.

В още по-ограничена серия ще бъде пусната водородната фурия Pininfarina H2 Speed – само 12 бройки. Четирите електродвигателя на колата, хомологизирана както за пистови състезания, така и за шофиране по публичната пътна мрежа, дават 653 конски сили. Това е достатъчно ускорението от място до 100 км/ч да става за 3.4 секунди. Интересното при Pininfarina H2 Speed е, че енергията за моторите идва от горивни клетки. В тях след реакция между водорода от резервоарите и кислорода във въздуха се получава ток, като отпадният продукт са водни пари.

Новите играчи

В Женева електрически амбиции заявиха от Honda. Компанията показа три прототипа на електрически автомобили. От Honda посочиха, че още от следващата година ще започнат да приемат поръчки за градския модел, които ще се роди от концептуалната разработка Urban EV Concept. Това ще е първият масов електромобил, който компанията ще пусне на европейските пазари. Urban EV Concept е с 10 см по-къс от компактния Jazz, като в дългия 3.93 метра модел комфортно могат да пътуват четирима пасажери.

Корейците от SsangYong също намекнаха, че ще се включат в електрическата надпревара, като вероятно първият им модел ще е компактен SUV.

На ток още днес

Интересно преливане между бъдеще и настояще показаха от Renault. От една страна, компанията изложи поредния концептуален автомобил, който дава идея за бъдещето - EZ-GO Concept. От компанията смятат, че това ще е транспортът на бъдещето – споделен, електрически и автономен, подходящ за превози в града и кратки между градски пътувания. Идеята е всеки да може през апликация да си запази място в шатъла, като докато пътува, се наслаждава на всички удобства, които един офис може да даде.

От друга страна, от Renault показаха пълната си гама електромобили, които могат да се купят още днес – Twizy, Zoe и Kangoo Z.E. На салона в Женева електрическата алтернатива на Clio – Zoe, дебютира с 16 конски сили по-мощен мотор, като той предлага 107 к.с. От миналата година автомобилът може да се поръча и с батерия с по-голям капацитет, позволяваща с един заряд да се изминат до 400 километра.

Дебют в Женева направиха още няколко електрически модела, които съвсем скоро ще са при дилърите. От Hyundai представиха версия на ток на кросоувъра си Kona, като любопитното е, че той ще се предлага с две мощности на двигателя и батерии с различен капацитет. Топ изпълнението ще изминава до 470 километра с един заряд, а електромоторът генерира 204 к.с.

Компактно купе с четири врати пък е първото електрическо предложение от Jaguar. Моделът I-Pace има запас от ход до 400 километра и се задвижва от два електромотора с общо 400 конски сили мощност.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал