🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Личните данни - златна мина за интернет гигантите

Компаниите често ги използват, без гражданите да подозират

Компаниите все по-трудно опазват личните данни на своите клиенти, които попадат в ръцете на хакери
Компаниите все по-трудно опазват личните данни на своите клиенти, които попадат в ръцете на хакери
Компаниите все по-трудно опазват личните данни на своите клиенти, които попадат в ръцете на хакери    ©  Hannibal Hanschke
Компаниите все по-трудно опазват личните данни на своите клиенти, които попадат в ръцете на хакери    ©  Hannibal Hanschke

Личните ни данни са златна мина за интернет компаниите, които често ги използват, без ние да подозираме. Застъпниците на личните свободи в Европейския съюз искат да регулират този процес.

"Личните данни са петролът на 21-и век", казва Стефан Грос-Селбек, собственикът на Xing - една от най-големите професионални социални мрежи - на DLD (Digital - Life - Design) конференцията в Мюнхен, на която се събра световният интернет елит.

"Властите не можаха да разберат, че личните данни пораждат тревога, защото трябва да бъдат защитавани", посочи Грос-Селбек. Хилядите цифрови следи, които постоянно оставяме след себе си, "са използвани навсякъде, те са двигател на иновациите в Силициевата долина и имат особено висока стойност", обяснява Андрю Кийн, създател и познавач на новите технологии. Специалисти от сектора прогнозират, че събирането на лични данни ще се разраства, пише Франс прес, цитирана от БТА.

Отдавна отмина епохата, когато социалните мрежи се задоволяваха да узнаят рождената дата, университета или приятелските връзки на своите членове. Многофункционалните телефони събират планини от данни за местата, посетени от техния собственик, както и за хората, с които общува.

Скоро информацията ще бъде "теглена" директно от телата ни

Nike представи гривна, която измерва показателите на физическата активност и ги архивира на сървъри на компанията, за да дава съвети за физическа подготовка, подходящи за всеки отделен човек.

Компанията Emotiv Lifesciences представи в Мюнхен каска, която следи мозъчната дейност и може да събира данни за мислите ни. Дори фирми, които не работят в сферата на интернет, се интересуват от личните ни данни. Събирането на такива данни дава възможност да се предлагат услуги, съобразени с отделната личност, казва Кристоф Франц, собственик на германската авиокомпания "Луфтханза".

В следващите години компаниите ще се стремят да обобщават личните ни данни, за да ни опознаят и да адресират рекламата си, казва Хайди Месер, собственичка на фирмата Collective[i], специализирана в обработка на лични данни. "Трябва да се откажем от убеждението, че нашите данни са наша лична собственост" и да дадем възможност за създаване на по-персонализирани услуги, смята тя.

Но масираното събиране поражда тревоги

Европейският комисар за правосъдието и основните права Вивиан Рединг в сряда внесе за обсъждане нов пакет от регулации за защита на личните данни в интернет. В прессъобщение на европейския парламент се съобщава, че реформата на първоначално заложените през 1995 г. правила ще предостави повече сигурност на потребителите, а едновременно с това и ще спести на интернет бизнесите около 2.3 млрд. евро годишно.

"Защитата на личните данни е основно право на всички европейци", заяви комисар Вивиан Рединг, която внесе предложението за разглеждане. "Новите регулации ще вдъхнат доверие у потребителите да ползват онлайн услуги по-сигурно, защото те ще бъдат по-добре информирани относно правата си и ще могат сами да контролират личната си информация в мрежата", допълни Рединг.

Освен това Рединг настоява и за "правото на забравяне" - потребителите да могат да изтриват някои от оставяните следи. Според Рединг компаниите трябва да гарантират защита на събираните лични данни, след серията скандали като пиратските атаки в сървърите на "Сони" с данни за милиони играчи на PlayStation.

Според Кийн обаче битката на властите е предварително загубена. Той смята, че през 2020 г. 15 млрд. комуникационни средства ще разменят информация за нас. "Марк Зукърбърг и Шерил Сандбърг, шефовете на Фейсбук, дърпат конците на танца, а властите в Европа и Съединените щати изостават от Силициевата долина", казва той. "Включваме се доброволно в мрежите - никой не ни е заставял да се разкриваме. Най-голямата опасност сме самите ние - Little Brothers, които заедно съставяме Big Brother на XXI век", смята Кийн.

17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    alex052 avatar :-|
    alex052
    • - 1
    • + 16

    Това е поредната бомба със закъснител заложена и чакаща да гръмне.Личните ни данни особенно в тази държава въобще не са зашитени и се изискват за щяло и нещяло.Каквото и да си говорим и както и да се защитават никой не може да гарантира,че дребния служител в някоя компания няма да реши да си докара нещо допълнително..............

    Нередност?
  • 2
    kalinsofia avatar :-?
    k@lcho
    • - 1
    • + 13

    това е по света, а тук в БГ кой ли не копира, сканира лични карти, ЕГН-то, адрес т.н. и защитата на личните данни е под всякаква критика!!!

    Нередност?
  • 3
    georgi1001 avatar :-|
    georgi1001
    • - 2
    • + 5

    Става въпрос за ползване на данни като пол, образование, възраст, интереси, посетени сайтове и препоръчване на подходящи продукти, оферти според тези характеристики като книги, апликации за смартфоон.
    мислите ли че това е лошо или добро за вас?

    Нередност?
  • 4
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard
    • - 1
    • + 11

    До коментар [#2] от "kalcho": Стига с тая дребнавост! В статията не става въпрос за административни данни от рода на ЕГН-та и тем подобни. Тук лични данни се разлеждат в много по-широк смисъл - примерно какви сайтове посещаващ, какви филми гледаш, от кои онлайн магазини пазаруваш, с кои авиокомпании летиш и по какви маршрути, с кои хора общуваш в интернет, как техните данни се отнасят към твоите (примерно ако някой приятел е препоръчал нещо, дали си го купил) и т.н.

    Нередност?
  • 5
    borislav_133 avatar :-|
    borislav_133
    • - 3

    не става въпрос за административни лични данни,не се косете толкова

    Нередност?
  • 6
    kalinsofia avatar :-|
    k@lcho
    • - 1
    • + 2

    [quote#4:"a_lizzard"]Стига с тая дребнавост![/quote]

    едно е лични данни (адрес, телефон) друго е интереси и любими филми, посещавани сайтове и т.н.

    ПС наскоро откраднаха от сайтовете на Виза, Сони доста лични данни на техните клиенти - ето това е по обезпокоително и то не е дребнавост!

    Нередност?
  • 7
    petar_333 avatar :-|
    petar_333
    • + 1

    по строги закони трябва да има ,които да защитават личните ни данни

    Нередност?
  • 8
    nikola_81 avatar :-|
    Nikola Atanasov
    • + 5

    Неправомерно събиране на лични данни и профилиране на потребители под предлога за "по-доброто обслужване на клиента"... или обслужване на частни корпоративни интереси?!
    georgi1001 - какво му е хубавото? Ако искам нещо сам ще си го намеря, няма нужда компаниите да ме "обгрижват" и заливат с реклами.

    Нередност?
  • 9
    georgi1000 avatar :-|
    georgi1000
    • - 5
    • + 1

    До коментар [#8] от "nikola_81":

    Имаш определени разходи да търсиш нещо , като време и някакви срества.
    От друга страна има определени математически алгоритми, които прилично точно показват какво може да ти хареса и компаниите могат да наемат такива хора да смятат. В повечето нормални компании днес клиента е техен център и те изследват неговите нужди много внимателно. Компанията разполага с повече информация понякога от клиента и може да му предложи подходящия за него продукт. Ако ти харесва купуваш, ако не ти харесва не. Не трябва и да се допуска и злоупотреба с информация, като например на теб само да ти искат по-висока цена, защото са пресметнали, че продукта ти трябва, което е незаконно. Има много добри изследвания, които показват, че това създава стойност.
    Разбира се трябва да има много добър контрол от компетентни власти за злоупотреби. Не казвам, че много компании в БГ мислят така, но в света изглежда това е бъдещето - анализ на данни, големи данни, за по-добро таргетиране на клиентите. Надявам се, че помага отговора :)

    Нередност?
  • 10
    nikola_81 avatar :-|
    Nikola Atanasov
    • + 4

    Аз все се заблуждавах, че печалбата е "техен център" и че в името на този център изследват и създават нужди в потребителите. А средствата и времето едва ли са чак толкова големи, особено ако са с цената на личните ми данни, интереси... Мисля, че оправданието "в името на клиента" е доста лицемерно и всъщност може да доведе до доста нежелани резултати.

    Нередност?
Нов коментар