Над 70% от пазаруващите онлайн сравняват цените преди покупка
Преобладаващата част от купувачите са лоялни към интернет магазина, от който са доволни - 70% от тях се завръщат за следващ избор
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Потребителите в България, които ползват интернет всеки ден, са 4.8 милиона. А около 70% от тях - или 3.3 милиона, са пазарували онлайн през втората половина на 2023 г. Това показва национално представително проучване на "Маркет линкс" по поръчка на списание Enterprise, проведено в края на миналата година сред 1300 анкетирани.
Най-активни в пазаруването в интернет са хората от поколението Y (известно още като "милениъл" - родените между 1980-1995) и поколението Z (родените между 1996-2009) - 82% и 81% от ползващите интернет в съответните възрастови групи. Онлайн стоки купуват най-вече хора от София и големите градове (съответно 83% и 80%).
Предварителна подготовка
Пазаруването по интернет включва предварително проучване. За 71% от запитаните това означава сравнение на цените. Съпоставка на сходни продукти, както и на цени в различните магазини са други предпочитани начини за подготовка при избора.
Нагласа да четат ревюта за продуктите имат 60% от анкетираните, а останалите проверяват марката в профила й в социалните мрежи.
Планирането на онлайн покупката е характерно за 42% от пазаруващите, а 19% от запитаните правят това изцяло спонтанно. Основното устройство за осъществяване на онлайн покупки вече е смартфонът.
- Онлайн търговецът eBag инвестира 5 млн. евро в автоматизация на склада
- Българите са похарчили 2 млрд. евро онлайн през 2023 г. Пазарът се е удвоил за 4 години
- Над половината българи пазаруват нехранителни стоки онлайн
Какво и как се купува
Факторите с най-голяма тежест, които влияят при избора, са цената и доверието в онлайн магазина, но рекламата и промоциите също имат силно влияние върху окончателното решение за покупка. Над половината (52%) от анкетираните посочват, че са видели промоция на последния закупен от тях продукт/услуга и (независимо дали това е била причината за неговата покупка, или не) са осъществили сделка. Рекламата е повлияла покупката при 29% от запитаните.
Алтернативните канали чрез персонализирани съобщения са повлияли решението на много малък дял от купувачите - 8% по имейл и 3% чрез социални мрежи.
Преобладаващата част от купувачите са лоялни към интернет магазина, от който са доволни - 70% от тях се завръщат за следваща покупка.
Няма изненада кои са топ 5 на категориите продукти, които се купуват най-често онлайн: дрехи, обувки, аксесоари; козметика; книги; електроуреди; потребителска електроника. Няма промяна и в начините на плащане - наложеният платеж е най-предпочитан, следван от пазаруване с карта. Само 2% от запитаните плащат с банков превод.
Един продукт при едно онлайн пазаруване купуват 56% от клиентите, три и повече изделия наведнъж купуват 12% от участниците в проучването.
Предпочитаните начини на доставка са до офис на куриер (49%), както и с куриер до адрес (41%), а "до кутия" се използва само от 5% от анкетираните.
EMAG е безспорен лидер при спонтанното посочване на онлайн магазин. Следват technopolis.bg, ozone.bg, obuvki.bg, technomarket.bg, отчита изследването на "Маркет линкс".
"Като цяло онлайн пазарът в България е в крак с повечето световни тенденции, сред които са търсенето на вдъхновение в социалните медии, предпочитанието на потребителите към интерактивно съдържание, автоматизацията на маркетинга. Най-новите технологични достижения при плащанията и доставките обаче са все още екзотика за местния потребител, а сигурността на плащанията и предоставянето на лични данни - сред основните бариери пред онлайн пазаруването", обобщи Галя Гогова, мениджър "Бизнес развитие" в "Маркет линкс".
3 коментара
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.