Защо решението за спасяване на ТЕЦ "Марица-изток 2" е скъпо и опасно (допълнена)

България рискува да влезе в поредната наказателна процедура, одобрявайки държавна помощ за една от най-замърсяващите централи

Кабинетът не мисли за начина, по който да обезпечи заетите в ТЕЦ "Марица-изток 2" след поетапното спиране на централата, а се опитва да я поддържа с непазарни мерки
Кабинетът не мисли за начина, по който да обезпечи заетите в ТЕЦ "Марица-изток 2" след поетапното спиране на централата, а се опитва да я поддържа с непазарни мерки
Кабинетът не мисли за начина, по който да обезпечи заетите в ТЕЦ "Марица-изток 2" след поетапното спиране на централата, а се опитва да я поддържа с непазарни мерки    ©  Надежда Чипева
Кабинетът не мисли за начина, по който да обезпечи заетите в ТЕЦ "Марица-изток 2" след поетапното спиране на централата, а се опитва да я поддържа с непазарни мерки    ©  Надежда Чипева

В опит за печелене на краткосрочни политически дивиденти и управляващите, и опозицията в Народното събрание заложиха истинска бомба в енергетиката. С единодушно решение депутатите днес задължиха правителството до края на февруари да предприеме мерки за финансовото оздравяване на изпадналата в технически фалит ТЕЦ "Марица-изток 2", но не според правилата на ЕС, а "независимо от становището на Европейската комисия по този въпрос".

Това е безпрецедентното решение, което без съмнение ще предизвика наказателна процедура срещу България за неправомерна държавна помощ. Но тъй като не е взето от правителството, а от Народното събрание, отговорност за последващите щети няма да бъде търсена на никого. А санкциите от Брюксел може да достигнат стотици милиони евро - в зависимост от размера на предоставената държавна помощ.

Още от началото на миналата година България отправи официално искане до ЕК да разреши на БЕХ да приключи процедурата по увеличение на капитала на ТЕЦ "Марица-изток 2" чрез преобразуване на 600 млн. лв. дълг. От Европейската комисия коментираха, че са в контакт с българските власти от март миналата година относно възможната рекапитализция на ТЕЦ "Марица изток 2". "Тъй като мярката не е нотифицирана, ЕК не е приемала становище. ЕК продължава да води конструктивни разговори с българските власти, така че да се избегнат неоправдани изкривявания на конкуренцията на енергийния пазар в България".

Въпреки че няма официално становище на Европейската комисия, мнението й е очевидно. Българската държава трябва да може да докаже, че помощта няма да има само временен ефект, а собственикът (БЕХ) ще може да си възвърне инвестицията.

Държавната въглищна електроцентрала има общо натрупаната загуба от над 800 млн. лв., а дълговете й превишават 1.54 млрд. лева. В същото време няма никакви признаци за оптимизация - в централата работят около 2400 души, въпреки че натовареността на мощностите й през последните две години е само 30-40%.

Срещу ЕК

"Правителството стои зад въглищните централи и зад българските миньори", заяви министърът на енергетиката Теменужка Петкова в пленарната зала. Така тя отговори на питане от БСП, свързано с бъдещето на въглищните централи. По думите й без тях енергийната система не може да работи нормално.

В същото време представеният от нея в края на 2019 г. проект на Национален план за енергетиката и климата предвижда след 2025 г. страната да започне да затваря въглищните централи. В същото време Министерството на енергетиката се отказа да търси подкрепа за централите и след 2025 г.

Такава възможност имаше до края на миналата година, но правителството не подаде за одобрение от ЕК на механизъм за капацитети (чрез него централите можеха да се финансират да стоят в готовност). Голяма част от ТЕЦ-овете трябва да излязат от експлоатация след 2027 г., тъй като няма да изпълняват екологичните изисквания на ЕС.

"Ние сме заявили пред Европейската комисия, че до 2030 година те са основна базова мощност на страната", коментира още Петкова и допълни: "ТЕЦ "Марица-изток 2" е единствената в страната, която има връзка с трите нива на напрежение в страната. Тези въглищни централи дават 40 процента от енергията в страната и 60 процента през зимата." Последното обаче е спорно, тъй като по данни на Електроенергийния системен оператор тази зима делът на ТЕЦ-овете е между 30 и 40 на сто, тъй като има спад на общото потребление на ток с 5%, а България от износител се превърна във вносител на електроенергия. Поради това дейността на базовите централи е спаднала с над 15%.

Опасни ефекти

Дори сега да бъде капитализирана, ТЕЦ "Марица-изток 2" няма как да бъде оздравена, тъй като ще продължи да генерира загуба заради високата цена на въглеродните емисии - за тази година прогнозите са, че квотите CO2 ще струват близо 500 млн. лв., при малко над 600 млн. лв. общи приходи за дружеството. Казано иначе, наливане на милиони и свързаната с това наказателна процедура от ЕК само ще удължат агонията на ТЕЦ-а.

Опасенията в случая са, че с това решение управляващите не се опитват да намерят работещо решение, а си "купуват" година спокойствие до предстоящите парламентарни избори.

Друг проблем е, че по информация на "Капитал" министър Петкова е издала извънредна заповед, с която задължава НЕК да изкупи от ТЕЦ "Марица-изток 2" близо 2 млн. МВтч електроенергия за регулирания пазар до 30 юни 2020 г. Идеята е по този начин да се осигури работа за централата, като всички разходи за дейността й по тази заповед ще бъдат признати от КЕВР и възстановени. Цената на произвежданата от централата енергия е 135.3 лв./мВт, НЕК ще я изкупува по 98.08 лв./мВтч, а разликата, която кумулативно е над 70 млн. лв., ще се поеме фонда "Сигурност на енергийната система".

По принцип министърът на енергетиката има право да налага на енергийните предприятия допълнителни задължения за обслужване на обществото, свързани с непрекъснатост на доставките на енергия. В конкретния случай обаче няма никакви мотиви за решението, а така или иначе енергийната система въобще не е натоварена. Самата ТЕЦ "Марица-изток 2" работи само с около 500-700 мегавата от наличните си 1600 мегавата.

Подобна намеса също обаче може да се разглежда като неразрешена държавна помощ, тъй като за нея няма никаква обосновка, посочва се само, че в предишни години е имало проблеми с доставките. Тази година обаче няма такива.

Извънредното включване на държавната централа с квота за регулирания пазар ще е за сметка на т.нар. американски ТЕЦ-ове. Това допълнително ще натовари финансово енергийната система, тъй като на ТЕЦ "Ей И Ес Гълъбово" и ТЕЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3" се плаща за разполагаемост, когато не работят.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 1
    • + 3

    Това в така поради факта че в това правителство няма нито един кадърен мениджър. Във външна среда (извън БГ) те всички ще бъдат супер посредствени и неразличими. Да сте видяли някой от министрите да вади план за развитието на министерството му. Всичко е от днес за утре и гасене на пожари.

    Нередност?
  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 1
    • + 3

    Компания се спасява когато е налице вътрешна промяна която показва че има смисъл да се спасява. В този ТЕЦ нещата сигурно са толкова забатачени че няма човек който да може да го изкара от блатото. Още повече че се ползва и за партийна хранилка.

    Нередност?
  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 1
    • + 2

    Ей камък върхъ камък няма да оставите в тая държава със затихващи функции.

    Нередност?
  • 4
    rexdog2004 avatar :-|
    rexdog2004
    • + 2

    АЕЦ Белене ви е по мила г АДО ве не ъсни ти ски

    Нередност?
  • 5
    voda avatar :-|
    The investor
    • + 1

    ТЕЦ е много по-екологичен и безопасен от АЕЦ.
    На всичкото отгоре въглищата са български и не зависим от Русия за урана.

    Нередност?
Нов коментар