Офисът ми е по-добър от офиса ти

За да предложат по-привлекателни условия за служителите си, IT компаниите се фокусират върху дизайна на работните пространства

В офиса на Skyscanner освен стаи за релакс и почивка, има и голяма кухня и пространство за игри.
В офиса на Skyscanner освен стаи за релакс и почивка, има и голяма кухня и пространство за игри.
В офиса на Skyscanner освен стаи за релакс и почивка, има и голяма кухня и пространство за игри.    ©  Юлия Лазарова
В офиса на Skyscanner освен стаи за релакс и почивка, има и голяма кухня и пространство за игри.    ©  Юлия Лазарова
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Лудата надпревара в IT сектора за привличането на добре подготвени кадри има потенциал да промени изоснови офис средата, каквато я познаваме до момента. За да предложат по-привлекателни условия, фирмите вече не просто наемат работно пространство, а отделят специално внимание на интериора и дизайна.

В началото на януари българският офис на компанията за електронни разплащания Paysafe зае седма позиция сред 25-те най-популярни в света за 2016 г. Класацията е на един от водещите сайтове за дизайн Office Snapshots. Подборът е на публиката – подреждането е на база най-разглежданите в сайта и споделяни в социалните мрежи работни пространства през последните 12 месеца.

"Офисът е коренно различен от това, което се влагаше в идеята за работно пространство преди години", категорична е Мила Иванова от Cachè Atelier – студиото, което прави дизайна на офиса на Paysafe. Според експертите работният процес отдавна не се ограничава във формулата "бюро+стол+компютър" или поне този, който се стреми да стимулира креативното мислене. Новите пространства предлагат разнообразие от работни места, стимулират активната и непринудена комуникация, дори движението на хората. "Смятаме, че новите офиси все повече ще бъдат лесно трансформируеми. Най-хубавото е, че тези пространства можем да видим и у нас", коментира Цветомир Павлов от Cachè Atelier.

За да бъде атрактивно работното място обаче, са нужни не само средства, но и инвестиция във време – за избор на сградата, за планиране на интериора. Изборът на компаниите също е свързан с дълъг процес на анализ – как офисът да е хем удобен, хем да може да приюти още хора, когато бизнесът порасне. За да споделят повече именно за този избор, "Капитал" се обърна към директорите на три компании с открояващи се офис пространства – Paysafe, Skyscanner и SiteGround.

Paysafe: Растем в няколко фази

"Развитието на нашия офис в София се случи в момент, в който бизнесът ни в сферата на дигиталните разплащания се разрасна глобално."

Мирослав Божилов, генерален директор на Paysafe за България

За повечето фирми с технологичен фокус растежът е просто въпрос на време, което прави предизвикателството да избереш подходящ офис още по-голямо. "В края на 2014 г., когато започнахме процеса по търсене и избор на новия офис, нямаше много възможности, които да отговарят на изискванията ни. Търсехме сграда, която да предлага възможността да увеличим пространството, ако има нужда от това в бъдеще, и чиято локация е благоприятна", разказва генералният директор на Paysafe за България Мирослав Божилов. Небостъргачът Capital Fort е мястото, отговорило и на двете изисквания, като освен това е предложило и надеждно управление на сградата и добра поддръжка на общите части.

"Развитието на нашия офис в София се случи в момент, в който бизнесът ни в сферата на дигиталните разплащания се разрасна глобално. Ребрандирахме се с името Paysafe през ноември 2015 г., точно когато беше завършена и първата фаза от развитието на нашия офис – от три етажа", споделя Божилов. В момента компанията заема около 7 хил. кв.м на шест етажа, които се намират в ниското и високото тяло на Capital Fort. Работното пространство включва различни работни пространства, 16 зали за срещи, зали за обучения и интервюта, зони за почивка и хранене.

Skyscanner: Служителите избраха локацията

"Офис мястото като всяко нещо се нуждае от постоянно развитие."

Филип Филипов, директор на международния b2b екип на Skyscanner и ръководител на българския офис

Един от ярките примери за разчупена работна атмосфера е тази в офиса на Skyscanner. Базираната в Единбург компания за търсене на полети е част от засега малкия клуб на британските стартъпи "еднорози", т.е. с оценка от инвеститорите за над 1 млрд. долара. Бързо растящата фирма работи в България от октомври 2014 г., а през декември 2015 г. отвори офис от около 800 кв.м площ с програмисти в сърцето на София - в Perform Business Center, където вече работят 35 души.

В избора на офис сграда са надделели не само плановете за растеж, но и предпочитанията на служителите да работят на комуникативно място в центъра. По принцип за бързо растящите фирми е важно да има накъде да се разширяват, а в сградата целият етаж е около 3000 кв.м. "Когато направиш такова сериозно вложение в custom-build офис, след това ти се иска той да продължи да се разраства в същата сграда, което несъмнено беше доста важно за нас при избора на мястото", разказва специалистът по управление на човешките ресурси Мирослава Колева. Фирмата назначава нови служители постоянно.

"Офис мястото като всяко нещо се нуждае от постоянно развитие", коментира и Филип Филипов, директор на международния b2b екип на Skyscanner и ръководител на българския офис.

SiteGround: Инвестираме 25 млн. лв. в нова сграда

"По-голямата част от инвестицията отива в интериора – около 80%".

Тенко Николов, управляващ партньор в SiteGround

Основана от група приятели от университета, днес в българската уеб хостинг компания SiteGround работят близо 400 души в четири офиса: в София, Пловдив, Стара Загора и един в Мадрид, Испания. Компанията откри офиса си от 2500 кв.м в Пловдив само преди два месеца, а инвестицията в него възлиза на 800 хил. лв. Още на етап планиране на новата сграда инвеститорите от Galaxy Investment Group договарят условията с предстоящия наемател и така SiteGround наема последните два етажа от сградата и ги планира според изискванията си. В Стара Загора изборът на подходяща локация е предизвикателство и компанията се разполага в единствената бизнес сграда, част от местен мол.

Историята на софийския офис обаче е най-интересна. До 2012 г. компанията се е помещавала в помещение в жк "Борово", което далече не е било така луксозно като днешното. "В стаята ни с Иво Ценов (управляващият партньор в компанията – бел. ред.) имахме кофа, която да събира течовете от тавана", разказва с усмивка другият управляващ партньор Тенко Николов. Освен заради неблагоприятните условия офисът на компанията отеснява и екипът решава да търси нова локация, за която обаче не прави компромиси. Сред изискванията е, освен да бъде от клас А, сградата да има и собствен генератор, тъй като наличието на електроенергия 24 часа в денонощието е ключово за компанията. Единствената сграда, която тогава отговаря на тези условия, е Adora Business Center. В началото екипът преговаря за половината етаж, но решава, че при предстоящо разрастване на компанията останалата част от него може да не е свободна, и инвестира в цял етаж. Времето доказва, че решението е правилно, тъй като днес SiteGround постоянно прави преустройства на офиса и приобщава помещения, за да побере новите служители, а отделно наема още 500 кв.м в съседна сграда.

Така преди година и половина се стига до решението за инвестиция в собствена високотехнологична сграда. Компанията, в съдружие със собственика на Adora Business Center – Продромос Мавропулос, купува терена от 3000 кв. м, който граничи на запад с магазин за спортни стоки Decathlon и с бъдещата офис сграда на "Ричхил". Офисната част ще е около 13 хил. кв.м, а цялата площ на сградата е 19 600 кв.м. SiteGround ще използва около 5000 кв.м, а останалите площи ще отдава под наем. Очаква се сградата да е готова през март 2018 г. Сред предимствата на локацията според Николов са, че служителите вече са свикнали с нея и има удобен транспорт. Той посочва, че по-голямата част от инвестицията отива в интериора – около 80%.

Статията е редактирана на 27.01.2017 г. в 14:09 ч.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kiro1234 avatar :-|
    Kiril Kirilov
    • - 6
    • + 4

    От снимките не виждам нещо супер, както твърдят от ръководството.

    Нередност?
  • 2
    gwl1485090968515356 avatar :-|
    Hannibal
    • - 1
    • + 5

    Дори това на снимките да е само... Има къде, къде по-окаяни офиси, които и до днешен ден се използват на макс дето се вика.

    Нередност?
Нов коментар