Три са версиите за кадрила в БДЖ

Транспортната комисия поиска спешно обяснение за шамара по железниците

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Късно миналия петък министърът на транспорта и съобщенията Николай Василев уволни шефа на БДЖ Георги Нешев и назначи на негово място досегашния финансов директор на компанията Наско Цанев. Мотивът за освобождаването на издигнатия тази година шеф на железниците е, че, от една страна, показва неразбиране на начина на работа на БДЖ, а от друга - системно е опитвал да източва превозвача. Според съобщението от транспортното ведомство Георги Нешев е уволнен на базата на доклад от съвета на директорите на компанията, чийто председател е зам.-министър Анелия Крушкова. В доклада се посочва как той често е надвишавал правата си за разпореждане с имущество на БДЖ, опитвал е да извършва двойна покупка на едни и същи материали, както и да продава вагони, които не са извадени от активите на компанията.

Веднага след рокадата различни източници от транспортното министерство лансираха неофициално

Няколко разяснителни версии

за нея. Според първата Нешев е продавал без решение на съвета на директорите скрап на Софийската стокова борса (ССБ). Става въпрос за сделка за вагони, които са продадени по общия ред за търговия на борсата при цена от 110 лв. на тон без ДДС. Според изпълнителния директор на борсата Христо Миленков цената е добра, особено като се има предвид, че тя е за общото тегло на вагоните, част от които се връща на превозвача, а друга част е неизползваема дори и за скрап, тъй като не е метал. „За борсата това е просто сделка, ако има някакъв проблем, той си е в БДЖ“, коментира Миленков. Според зам.-министър Крушкова Георги Нешев е изтъргувал на ССБ въпросните вагони от общо 2610 тона без разрешение от съвета на директорите на БДЖ, въпреки че е трябвало да поиска такова. По думите на самия Нешев той просто не е знаел, че такова разрешение е необходимо, поискал го е след сделката и го е получил. Tова е най-официалната и публично лансирана версия за уволнението на Нешев. Най-очевидната причина това обвинение да изглежда съшито с бели конци е една - просто сделката е сключена преди месеци. И ако наистина тя е непростима грешка, странно е защо точно сега, няколко месеца след нея и след одобряването и от борда, тя се изтъква като причина за освобождаването на директора.

Елемент от „борсовата“ версия е, че според Нешев проблемът е, че не е искал да работи с определени брокери. „Може би просто трябваше да сменя брокерите, с които работя, и нямаше да имам проблем“, твърди бившият шеф на БДЖ. Според служители от ведомството на Василев обаче БДЖ работи с петима брокери на ССБ, от които Нешев почти винаги е ползвал един.

Втората, по-малко публична, но не и крита версия за показното изхвърляне на Нешев

Има връзка с „Рей холдинг“

Част от вагоните на БДЖ се ремонтират от специализираните заводи, купени от „Рей холдинг“. Основно ремонтите се изпълняват от завода в Левски, притежаван от същата група. Дългът на БДЖ към вагоноремонтния завод в Левски е малко над 1 млн. лв. Преди около година съветът на директорите на превозвача е взел решение сметката да не се плаща, тъй като има спор колко е тя, казаха източници от транспортното министерство. По думите на самия Нешев обаче преди няколко месеца в БДЖ било получено писмо от завода в Левски, че парите по дълга трябва да се превеждат по негова сметка в Първа инвестиционна банка. Пак според служители на Николай Василев всъщност „Рей холдинг“ е продал вземането си от БДЖ на банката. „Дори и да има цесия, аз не знам за нея. Дадена ни е сметка, по която да превеждаме задължението си, и ние го правим“, твърди Георги Нешев. По думите на близки до ръководството на транспортното ведомство обаче всъщност уволненият шеф на железниците сам е убеждавал „Рей холдинг“ да продаде вземането си на Първа инвестиционна банка и веднага щом това е станало, е превел цялото задължение на БДЖ на посочената сметка, нарушавайки решението на директорския борд. Поводът цялата история с финансовите взаимоотношения между БДЖ и „Рей холдинг“ да излезе наяве е, че от завода в Левски са се оплакали на зам.-министър Крушкова, че банката удържа 30% от превежданите от БДЖ пари. От самия „Рей холдинг“ отказаха коментар по случая. Логика в тази версия също до голяма степен липсва. Първо - историята с дълга също не е от вчера, а от месеци и ако Нешев е уволнен заради нея, не е ясно защо това става сега. И второ - обикновено длъжникът няма особено влияние върху държателя на вземането, за да му въздейства да го продава ли и на кого.

Третото обяснение за уволнението на Нешев е доста по-елементарно, но по-трудно оборимо - просто Николай Василев разчиства място за нова група пловдивски кадри в транспорта, приближена до негов зам.-министър, най-вероятно Никола Янков. Факт е, че Георги Нешев не е приближен на Николай Василев. В транспортния бранш се твърди, че наз­начението му беше благодарение на председателя на комисията по транспорт и телекомуникации в парламента Йордан Мирчев, макар самият Мирчев да твърди, че това не е вярно и Нешев е избран от бившия транспортен министър Пламен Петров.
Допълнителна версия, която се споменава от странични за БДЖ източници, е, че Нешев е бил уволнен заради нежеланието си да подкрепи обявената от Николай Василев предстояща покупка на два нови високоскоростни влака. Аргументите на бившия шеф на железниците били, че сделката ще натовари допълнително превозвача. За тази покупка са както Василев, така и Йордан Мирчев. Самият директор на БДЖ поне публично не се е обявявал против нея. Освен това, ако въпросното четвърто обяснение за рокадата в железниците е вярно, то яростната защита на Нешев от страна на Мирчев става необяснима.

„С показното уволнение на Георги Нешев Николай Василев удря

Шамар на цялата железница

То е недостойно и обидно за всички в този бранш. За мен истинската причина за освобождаването на директора на БДЖ е загадка. Изпратили сме писмо до Николай Василев, с което настояваме той да обясни пред транспортната комисия какви са реалните причини за смяната“, коментира Йордан Мирчев.

Каквото и да е по-нататъшното развитие на събитията около БДЖ, две неща са ясни.

Първо, ако акцията „железничарска чистка“ на Василев е солова и няма предварителна подкрепа за нея от премиера или ДПС, то вицепремиерът сериозно си навлича гнева на влиятелни депутати. А както е показала историята, за него това не остава безнаказано. Достатъчно е да се припомни случая, в който Василев по свой избор назначи шеф на Българския морски флот и скоропостижно го смени с друг след няколко обаждания от вбесени варненски депутати.

И второ, най-важното в казуса БДЖ е, че компанията продължава да е един от основните производители на дупки в бюджета. Тя продължава само да гълта субсидии, да трупа загуби, а преструктурирането и е далеч от приключване. При това положение въпросът е колкото и лош да е началникът на превозвача, само негова ли е вината за това?

Все още няма коментари
Нов коментар