БДЖ пуска облигации за 30 млн. евро

Заемът ще е за шест години с номинал 1000 евро на облигация

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

БДЖ ще пусне облигационен заем на стойност 30 млн. евро, съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията през изминалата седмица. Първоначалните планове бяха държавната компания да емитира заема, деноминиран в левове, но след консултации с търговски банки решихме, че е по-добре той да е в евро, за да има по-силен интерес и от чужбина, обясни вицепремиерът Николай Василев.

До няколко дни ще бъде пусната обява за стартиране на конкурс за избор на инвестиционен посредник, който да пласира емисията, каза зам.-министърът на транспорта Никола Янков. Посредникът ще трябва да поеме ангажимента да изкупи облигации за три млн. евро, както и да издаде револвираща банкова гаранция за 1.5 млн. евро. Това всъщност е гаранцията за плащания по облигациите на всеки три месеца. Срокът на облигационния заем ще е шест години. По думите на Янков интерес се очаква от между 10 и 20 кандидат-посредника - както български, така и чуждестранни. Емисията ще е първоначално формирана като private placing - тоест продажба на първични клиенти (което означава, че посредникът вече ще има някакви предварителни договорки с клиенти), а след това облигациите ще се търгуват на „Българска фондова борса - София“. Номиналът на една облигация ще бъде или 500, или 1000 евро, като по-вероятно е да се избере вторият вариант, обясни Никола Янков. Изискването към купувачите при първичната продажба ще бъде да купят поне 500 облигации на стойност 500 000 евро, а след това книжата ще могат да се търгуват на фондовата борса без изисквания за минимална стойност на сделките.

Парите от облигационния заем се предвижда да бъдат използвани най-вече за ремонт на локомотиви и влакови композиции на БДЖ (около 2000 вагона), както и за покупка на два нови високоскоростни влака. Процедурата за избор на доставчик на влаковете е по реда на Закона за обществените поръчки. Първоначалният срок за подаване на оферти от кандидат-доставчиците изтече, без да бъде получен нито един пакет документи. Затова срокът беше удължен до 3 март.


Проектът на транспортното министерство за увеличаване на капитала на БДЖ с 50 млн. лв. най-вероятно няма да се реализира, поне тази година. Причината е, че парите не са предвидени в бюджета за 2004 г. и едва ли преди края на годината ще може да се разчита финансовият министър Милен Велчев да ги отпусне.Идеята на ведомството на Николай Василев от края на миналата година беше държавата да отпусне средствата за увеличението на капитала на БДЖ с цел превозвачът да плати задълженията си към Национална компания „Железопътна инфраструктура“, натрупани от неплатени такси за ползване на железния път през миналата година. Схемата предвиждаше веднага след това с тези пари инфраструктурното предприятие да се издължи на НЕК. Транспортното министерство дори подготви проекторешение за увеличението на капитала на БДЖ и го внесе в Министерския съвет. Процедурата обаче спря заради липса на положително становище от финансовото ведомство. Сега по всичко личи, че проекторешението по-скоро няма да бъде гласувано.
Междувременно председателят на комисията по транспорт и телекомуникации в парламента Йордан Мирчев настоя транспортното министерство да подготви проект за промени в Закона за железопътния транспорт, които да улеснят отдаването на жп трасета на частни компании на концесия. От транспортното ведомство обаче обявиха, че такъв проект няма да бъде подготвен. „Първо, и по сегашното законодателство няма пречка жп линии да се концесионират. И второ, дори и да направим поправки в закона, това няма да промени факта, че липсва интерес към концесиониране“, коментира зам.-министър Никола Янков.

Все още няма коментари
Нов коментар