Ръжда в "Надин"

Заради спаднали пазари и големи заеми компанията за скрап има нов мениджмънт и вероятно нов собственик

Кризата измете от площадките на &bdquo;Надин&ldquo; огромните количества скрап и две трети от служителите й.<br />
Кризата измете от площадките на &bdquo;Надин&ldquo; огромните количества скрап и две трети от служителите й.<br />
Кризата измете от площадките на &bdquo;Надин&ldquo; огромните количества скрап и две трети от служителите й.<br />    ©  Надежда Чипева
Кризата измете от площадките на &bdquo;Надин&ldquo; огромните количества скрап и две трети от служителите й.<br />    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Строен парк от Audi A8, BMW i Mercedes красеше до неотдавна входа на сградата в Нови Искър на "Надин", дългогодишния национален лидер в изкупуването на скрап и вторични суровини с общо 60 хиляди фирми конкуренти. Рекламите на "Надин" бяха по първите страници на вестниците, а компанията финансираше футболния клуб "Локомотив Мездра" в А група. Площадките и построеният със социалистически размах завод за преработка на отпадъци бяха оборудвани с последния крясък на техниката, като капацитетът им стигаше за стари коли и скрап от целия Балкански полуостров. Фирмата беше сред топ 5 данъкоплатци на годината с впечатляващи консолидирани приходи от 333 млн. лв. през 2007 г.

През миналата година обаче собствениците обявиха, че ще се откажат от футболния клуб, защото "са загубили 50-60 млн. евро заради кризата". Дали световният срив на пазара на метали, неразумните инвестиции или комбинацията от двете са причина за залеза на един от големите в бизнеса със скрап е въпрос, който вълнува всички в сектора от края на 2008 г., когато единият от основателите - Здравко Минчев, се оттегли от управлението й, а слуховете приписваха изключително тежко финасово състояние на фирмите от групата. Според неконсолидирания отчет на най-голямата фирма в групата, "Надин-метал", към края на 2007 г. задълженията й са били 106 млн. лв. От няколко месеца в основните компании от групата вече има нови управители, а източник от фирмата потвърди пред "Капитал", че тече продажба на "Надин", без да посочи подробности за причината или за купувача.

Сделка или не

Новият управител на "Надин" е Георги Домусчиев, който пък е в борда на "Атоменергоремонт" на Христо Ковачки. Затова първоначалните слухове бяха, че Ковачки е придобил фирмата за скрап. От офиса му обаче категорично отрекоха да имат интерес към този сектор. Домусчиев работел в компанията им като специалист по металите, което вероятно го е направило подходящ избор за управител на фирмата. До редакционното приключване на броя обаче нито той, нито който и да било представител на компанията пожелаха да коментират как се е стигнало до продажбата на фирмите от групата "Надин" и каква част от бизнеса все още е в ръцете на досегашните й собственици - двамата братя Здравко и Тома Минчеви, чийто баща се оттегли от управлението преди няколко години. Според служители на компанията от пролетта бизнесът се ръководи от Домусчиев и от Галина Чернаева, която е в бордовете на "Екобултех" и "Автобултех" - фирми за преработка на излязла от употреба черна и бяла техника и стари автомобили, близка до групата "Надин", и персоналът е съкратен с близо две трети.

Двама независими един от друг източници от сектора обаче твърдят, че от пролетта "Надин" е собственост на фирма, близка до един от най-големите й кредитори - Първа инвестиционна банка, и че Домусчиев е неин пълномощник. В Търговския регистър обаче не са вписани залози на имуществото на компанията срещу заем, нито пък има информация кои са основните кредитори на компанията. Смяна на собствеността обаче би могло да има с всевъзможни договори.

Според източник, близък до "Надин", кризата е заварила компанията със задължения към бюджета и доставчици за над 10 млн. лв. и банкови кредити и лизингови договори за общо около 160 млн. лв. През 2008 г. компанията е имала затруднения да ги обслужва, а през пролетта те са били предоговорени. Дали има продажба или не обаче не е ясно. Според близък до компанията експерт в момента групата работи с около 30% от капацитета си. Конкурентите се оплакват, че за да си върне клиентите, напоследък фирмата работи на загуба - изкупува скрап на цени над пазарните и продава на основните клиенти - "Стомана" и "Кремиковци", на по-ниски цени.

Разцветът на "Надин"

"Надин" е един от ветераните в сектора - създадена е през 1991 г., изкупува всички видове отпадъци и години наред беше най-голямата група в сектора с огромни площадки в София, Пловдив, Девня и Мездра, които отговарят на всички съвременни екоизисквания. Базите, обрудването, строежът и разкомплектоващата техника за стари автомобили и скрап обаче е била купена на кредит или лизинг, твърдят работещи в "Надин".

Допреди година компанията притежаваше единствената лицензирана организация за оползотворяване на стари автомобили и излязла от употреба черна и бяла техника. На практика това задължаваше всички вносители да й плащат продуктова такса, а тогавашният екоминистър Джевдет Чакъров отказваше да издаде подобен лиценз на която и да било друга фирма. В крайна сметка след натиск от тогавашното правителство той допусна още една фирма до бизнеса, а новият министър Нона Караджова обяви, че ще разгледа всички забавени преписки за разрешения за оползотворяване на отпадъци. Междувременно последните две години "Надин" инвестира в огромен завод за преработка на стара бяла техника край София сума от порядъка на 40 млн. лв. Съоръжението обаче все още не е заработило.

Не само не работим, направо не мислим

Така коментира ефектът от икономическата криза върху сектора един от директорите на фирма за изкупуване на метали. По думите му спадът в производството, спрелите мощности в автомобилостроенето, сривът на пазара на метали и в минната индустрия логично се е отразил и върху компаниите, които събират използвани желязо, пластмаса и хартия. През миналата година цената на един тон от най-продавания скрап от желязо е паднала от 800 на 300 лв. Бизнесът, който през миналата година е бил за около 700 млн. евро, се е свил наполовина. Покупките в сектора се раздвижиха едва напоследък.

"В сектора работят около 20 хил. души. Само площадките за метален скрап са 2800 и 900 фирми се занимават само с тази дейност", сочи докладът на Борислав Малинов, основен акционер в "Норд холдинг" и председател на Българската асоциация по рециклиране, която обединява компаниите в сектора. Според него през миналата година "Стомана" е купила 750 хил. т, а "Кремиковци" около 110 хил. тона отпадъци за производствата си. Малки леярни за стомана и чугун са изкупили около 20 хил. т. Получен в страната скрап с тегло около 740 хил. т пък е бил изнасян основно към Турция, Македония и Гърция. Заради световната икономическа криза и срива на пазара на метали "Стомана" намали производството си, а "Кремиковци" е в процедура по несъстоятелност и работи с минимален капацитет, което допълнително затруднява доставчиците на скрап. В същото време клиентите на цветен скрап намаляват, търсене на отпадъци има само в Далечния изток, но цените за транспорт изяждат печалбата на фирмите. Фирмите от сектора са на мнение, че кризата ще продължи поне до следващата година, а дотогава те ще са по-малко.

Кои са големите в сектора?

Основните покупки на черен скрап в България се извършват на площадките на "Норд холдинг", която има приходи от 152.1 млн. лв. за 2008 г. Доскоро "Надин" са били лидери в изкупуването на отпадъци от цветни метали, напоследък пазарните им позиции се заемат от варненската фирма "Трансинс" (с приходи от 59.1 млн. лв. за 2008 г.) и "Норд холдинг". Сред големите в рециклиращия бизнес са "Макметал холдинг" (59.1 млн. оборот през 2008 г.), която се свързва с БСП, "Ровотел метал" на бившия министър на промишлеността Румен Биков с приходи от 67.1 млн. лв., "Данион" и други.
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    сръбско участие
    • - 3
    • + 3

    и тук май, като и в банката :)

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Пенсионер
    • - 3
    • + 13

    Предлагам да им помогнем малко: кметът на София да им дари всички ръждясали трошки на трупчета от улиците, които си оспорват титлата "символ на София" в конкуренция с бездомните кучета.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    56
    • - 4
    • + 21

    Когато карахте тунингови модели коли не ревяхте ,бяхте "Баш Бизнесмени" ! , сега този сектор е "ЕТАЛОН" за родния пишман бизнес модел респ. бизнесмени !!! лето 2001-2009

    Всяка прилика с лица и събития е .... основателна .

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Независим
    • - 3
    • + 19

    Прилича ми на опело. По скоро на леене на крокодилски сълзи. Иначе в статията става ясно от къде са парите - от еко таксите на джевдет. Освен това свършиха и крадените пари от завода в Елисейна, той отдавна спря и тези същите чакали го опоскаха до последно. Така, че да не плачкат толкова много. Да дръпнат по една кока, ако им е останала от доброто време докато бяха в трансфера и. Иначе през тези пунктове минаваше само крадено.
    Смятам, че така е по-добре за всички.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    WIP
    • - 2
    • + 33

    Всички Бг фирми се стремят към мнопол или картел просто защото собствениците знаят, че не биха могли да се справят в условия на конкуренция, особено с по-интелигнетна от тях конкуренция.

    Нередност?
  • 6
    joro01 avatar :-|
    joro01
    • + 13

    Напишете повече за домусчиев, за брат му, за биовет:)

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    7
    • - 1
    • + 13

    А на кого е Трансинс? на ТИМмммм! Скоро цялата държава ще е тяхна!

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    от бранша
    • + 13


    Всички горе са прави, като още много много щрихи могат да бъдат добавени. Най-тъжното е следното изречение, което подчертавам е ОТЧАСТИ ВЯРНО.
    "Иначе през тези пунктове минаваше само крадено"

    Най-тъжно е, защото в не чак толкова по развитите страни от ЦИЕ /а да не говорим зда Западна Европа/ съотношението амортизационен лом към естествен производствен отпадък, които са двата вида метален скрап по принцип, в България продължава да бъде някъде от порядъка на 90:10 или най-много 85:15. Което означава, за тези които не са в нещата, че скрапа все още продължава да се генерира в голямата си част от остаряло оборудване, което се реже, гори и т.н., /като част се краде/ вместо от работещи производители на метални съоръжения, инсталации, машини и т.н., които да генерират естествен производствен отпадък.
    Представете си само що за промишленост сме имали......
    Да бяхме само 20% запазили........

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    гост
    • + 4

    Трансинс не е част от ТИМ

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-(
    отворко
    • - 1
    • + 5

    За справка на не просветените,ако не беше НАДИН ,не знам кой щеше да спе на времето Талуил така ,че отрасъла сега щеше да бъде в чужди ръце!

    Нередност?
Нов коментар