🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Първият тестов екоавтобус от Брезник е готов

Китайският партньор BYD може да отложи инвестицията си в нов технологичен парк

В българския завод се очаква да пристигнат пет шасита от Китай, с които да бъдат сглобени първите непробни автобуси
В българския завод се очаква да пристигнат пет шасита от Китай, с които да бъдат сглобени първите непробни автобуси
В българския завод се очаква да пристигнат пет шасита от Китай, с които да бъдат сглобени първите непробни автобуси    ©  Капитал
В българския завод се очаква да пристигнат пет шасита от Китай, с които да бъдат сглобени първите непробни автобуси    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Все още не е приключила регистрацията на смесеното дружество "Авто груп мотор", което ще произвежда електрическите автобуси.

По-малко от три месеца след като обяви плановете си за производство на електрически автобуси в Брезник, китайката BYD (Build Your Dreams), в която акционер с 10% е една от компаниите на Уорън Бъфет, е готова с първата тестова бройка. Превозното средство вече е изпратено за проверки в Холандия, където се намира европейският офис на базираната в Шънджън компания. В процес на промяна е и европейският сертификат М3, в който Брезник ще бъде включен като място на производство, научи "Капитал Daily" от българския партньор на BYD - варненската компания "Булминерал".

Предстоящо

След като приключат тестовете, се очаква да започне и редовно производство. "Предстои да пристигнат пет шасита от Китай и да бъдат сглобени първите пет автобуса", каза управителят на "Булминерал" Александър Усачов. По думите му е поръчано също оборудване за втория цех на завода, но доставката ще бъде от Германия и няма да отнеме много време. В момента в предприятието работят около 20 души, но ще бъдат наети още хора с помощта на консултанти от китайската фирма. Кога заводът ще започне нормална работа обаче, все още не е ясно.

Регистрацията на смесеното предприятие между BYD и "Булминерал" също не е приключила. През декември миналата година компаниите подписаха учредителен договор за създаване на "Авто груп моторс". Документът предвижда те да държат равен дял в предприятието. Самата сграда, в която е организирано производството, е собственост на варненската фирма. Усачов обясни, че процедурата за регистрация е дълга и че част от документите е трябвало да бъдат одобрени от външните министерства на двете страни. Той обаче добави, че представители на китайската фирма ще дойдат в България този месец и вероятно регистрацията ще бъде приключена.

Планове под въпрос

Намеренията на китайския концерн за изграждане на технологичен парк в страната обаче може да бъдат отложени заради неясната политическа обстановка след оставката на правителството. "Партньорите ни се притесняват какво ще стане и като че ли са склонни да изчакат", каза Усачов. Подобни опасения вече бяха изказани и от други компании, според които не е сигурно каква ще бъде политиката на следващото правителство и дали то ще запази финансовата стабилност. Така BYD вероятно ще се окаже поредната фирма, замразила плановете си за след изборите.

Иначе обявеният в края на миналата година проект е доста амбициозен. Според него в бъдещия технопарк ще се произвеждат три основни продукта - зарядни електростанции, акумулатори и LED осветление. Всички те ще се правят за европейския пазар, поради което компанията търси удобна локация, която е близо до Черно море или до границата с Гърция, откъдето доставките могат да минават през Бяло море. Общата инвестиция на смесеното дружество се очаква да е 135 млн. евро. В сумата влиза и заводът в Брезник, където вече са вложени около 30 млн. лв., но не се включва оборудването и ноу-хауто за производствата в технологичния парк.

Електрически приоритет

Разширяването на производството на електрически коли и автобуси все пак остава една от основните задачи на BYD. През тази година компанията планира да увеличи продажбите до 8000 превозни средства, включително 2000 автобуса, като по-голямата част от тях ще бъдат електрически таксита. За 2012 г. дружеството успя да пласира едва 1000 зелени коли и 700 автобуса, което осигури по-малко от 1% от общите му приходи от автомобилни продажби. Според BYD обаче по-масовото навлизане на електрическите превозни средства в обществения транспорт ще стимулира търсенето и затова фокусът на фирмата е насочен върху договорите за градски автобуси и таксита. Преди няколко седмици компанията направи и голяма доставка на електрически полицейски автомобили.

През януари от ръководството обявиха, че планират да продават не само коли, но и бизнес модели, като изграждат заводи в чужбина в партньорство с други компании или самостоятелно. В тези планове Брезник не е единствената дестинация. През тази година се очаква BYD да започне строителството на фабрика за електрически автобуси в Калифорния, но точното място все още не е уточнено.

Освен собствените си превозни средства китайската компания разработва и електрическа кола в партньорство с германската Daimler. Новият автомобил ще се казва Denza и ще бъде насочен към китайския пазар. В края на миналата седмица от BYD обявиха, че заедно с Daimler ще инвестират по 430 млн. юана (69 млн. долара) в увеличаване на капитала на смесеното им дружество Daimler New Energy Technology. Това ще позволи "агресивно" разработване на зелени превозни средства и максимално бързото пускане на пазара на конкурентни продукти.

17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nye avatar :-@
    nye
    • - 21
    • + 79

    Ай ся на ви революции! Дебилите ще опропастят и малкото дето можеше да се развие ...

    Нередност?
  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • - 21
    • + 110

    "Намеренията на китайския концерн за изграждане на технологичен парк в страната обаче може да бъдат отложени заради неясната политическа обстановка след оставката на правителството."

    честито. Първите ефекти от акцията на БСП вече са налице. Ще има още.

    Нередност?
  • 3
    bestbuy avatar :-P
    За да останат ХОРА в България.
    • - 4
    • + 80

    А, дано... по-добро решение за борба с бедността и високите сметки , от откриването на нови предприятия не е открито.....

    Нередност?
  • 4
    svoboda1 avatar :-|
    svoboda1
    • - 79
    • + 8

    Със заплати от 300 евро и данък 10 % направо ще цъфнем ! Поне данъците да вдигнем, за да остават някакви пари в държавата, ние сме като офшорна зона ! Иначе браво за инвестицията !

    Нередност?
  • 5
    solaar avatar :-|
    solaar
    • - 1
    • + 44

    Добре, е че някой инвестира у нас в нови технологии. Дано да има пазар за тях и след време да се окажем сред първите, които ще ги произвеждат все по-масово. Само дано не спрем инвестициите с корупцията и мутризацията ни.

    Нередност?
  • 6
    mrvip avatar :-|
    mrvip
    • - 3
    • + 80

    До коментар [#4] от "svoboda1":

    Като дойдат още 10 да дават по 300 евро и ще им се наложи да дават вече по 500, след още 10 по 700 и така нататък. А ако отсега им вдигнеш данъците и ги задължиш да дават по 500 никой няма да дойде. Просто като гъба.

    Нередност?
  • 7
    meir avatar :-|
    Meir
    • - 36
    • + 24

    От третия в света производител на електрокари. Сега се радвайте на добре забравеното старо.
    Между другото "скапаните" соц. електрокари още си работят!

    Нередност?
  • 8
    todor_belchev avatar :-|
    Тодор Красимиров Белчев
    • - 4
    • + 22

    От офшорна зона до друга такава има разлика. Ако сме като Люксембург ще се радвам да ни наричат офшорна зона.

    Нередност?
  • 9
    2mecheta avatar :-|
    2mecheta
    • - 30
    • + 3

    А какво точно ги притеснява китайците политическата обстановка?
    Че ще трябва да повишат работната заплата?
    Айде мислете малко поне.

    Нередност?
  • 10
    superbg avatar :-P
    superbg
    • - 1
    • + 15

    Хора - това е чудесна новина!
    Там е бъдещето.
    Още малко да се развият технологиите за батерии и да поевтинеят и постепенно автомобилите с ДВГ ще започнат бавно да отстъпват.

    Първите автомобили едно време са били много по-скъпи на фона на доходите тогава, отколкото електромобилите и доходите днес, но това не е попречило с времето всички да получат възможността да ги притежават и използват.

    Нередност?
Нов коментар