Първият тестов екоавтобус от Брезник е готов
Китайският партньор BYD може да отложи инвестицията си в нов технологичен парк
Иглика Филипова
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
По-малко от три месеца след като обяви плановете си за производство на електрически автобуси в Брезник, китайката BYD (Build Your Dreams), в която акционер с 10% е една от компаниите на Уорън Бъфет, е готова с първата тестова бройка. Превозното средство вече е изпратено за проверки в Холандия, където се намира европейският офис на базираната в Шънджън компания. В процес на промяна е и европейският сертификат М3, в който Брезник ще бъде включен като място на производство, научи "Капитал Daily" от българския партньор на BYD - варненската компания "Булминерал".
Предстоящо
След като приключат тестовете, се очаква да започне и редовно производство. "Предстои да пристигнат пет шасита от Китай и да бъдат сглобени първите пет автобуса", каза управителят на "Булминерал" Александър Усачов. По думите му е поръчано също оборудване за втория цех на завода, но доставката ще бъде от Германия и няма да отнеме много време. В момента в предприятието работят около 20 души, но ще бъдат наети още хора с помощта на консултанти от китайската фирма. Кога заводът ще започне нормална работа обаче, все още не е ясно.
Регистрацията на смесеното предприятие между BYD и "Булминерал" също не е приключила. През декември миналата година компаниите подписаха учредителен договор за създаване на "Авто груп моторс". Документът предвижда те да държат равен дял в предприятието. Самата сграда, в която е организирано производството, е собственост на варненската фирма. Усачов обясни, че процедурата за регистрация е дълга и че част от документите е трябвало да бъдат одобрени от външните министерства на двете страни. Той обаче добави, че представители на китайската фирма ще дойдат в България този месец и вероятно регистрацията ще бъде приключена.
Планове под въпрос
Намеренията на китайския концерн за изграждане на технологичен парк в страната обаче може да бъдат отложени заради неясната политическа обстановка след оставката на правителството. "Партньорите ни се притесняват какво ще стане и като че ли са склонни да изчакат", каза Усачов. Подобни опасения вече бяха изказани и от други компании, според които не е сигурно каква ще бъде политиката на следващото правителство и дали то ще запази финансовата стабилност. Така BYD вероятно ще се окаже поредната фирма, замразила плановете си за след изборите.
Иначе обявеният в края на миналата година проект е доста амбициозен. Според него в бъдещия технопарк ще се произвеждат три основни продукта - зарядни електростанции, акумулатори и LED осветление. Всички те ще се правят за европейския пазар, поради което компанията търси удобна локация, която е близо до Черно море или до границата с Гърция, откъдето доставките могат да минават през Бяло море. Общата инвестиция на смесеното дружество се очаква да е 135 млн. евро. В сумата влиза и заводът в Брезник, където вече са вложени около 30 млн. лв., но не се включва оборудването и ноу-хауто за производствата в технологичния парк.
Електрически приоритет
Разширяването на производството на електрически коли и автобуси все пак остава една от основните задачи на BYD. През тази година компанията планира да увеличи продажбите до 8000 превозни средства, включително 2000 автобуса, като по-голямата част от тях ще бъдат електрически таксита. За 2012 г. дружеството успя да пласира едва 1000 зелени коли и 700 автобуса, което осигури по-малко от 1% от общите му приходи от автомобилни продажби. Според BYD обаче по-масовото навлизане на електрическите превозни средства в обществения транспорт ще стимулира търсенето и затова фокусът на фирмата е насочен върху договорите за градски автобуси и таксита. Преди няколко седмици компанията направи и голяма доставка на електрически полицейски автомобили.
През януари от ръководството обявиха, че планират да продават не само коли, но и бизнес модели, като изграждат заводи в чужбина в партньорство с други компании или самостоятелно. В тези планове Брезник не е единствената дестинация. През тази година се очаква BYD да започне строителството на фабрика за електрически автобуси в Калифорния, но точното място все още не е уточнено.
Освен собствените си превозни средства китайската компания разработва и електрическа кола в партньорство с германската Daimler. Новият автомобил ще се казва Denza и ще бъде насочен към китайския пазар. В края на миналата седмица от BYD обявиха, че заедно с Daimler ще инвестират по 430 млн. юана (69 млн. долара) в увеличаване на капитала на смесеното им дружество Daimler New Energy Technology. Това ще позволи "агресивно" разработване на зелени превозни средства и максимално бързото пускане на пазара на конкурентни продукти.
17 коментара
Ай ся на ви революции! Дебилите ще опропастят и малкото дето можеше да се развие ...
"Намеренията на китайския концерн за изграждане на технологичен парк в страната обаче може да бъдат отложени заради неясната политическа обстановка след оставката на правителството."
честито. Първите ефекти от акцията на БСП вече са налице. Ще има още.
А, дано... по-добро решение за борба с бедността и високите сметки , от откриването на нови предприятия не е открито.....
Със заплати от 300 евро и данък 10 % направо ще цъфнем ! Поне данъците да вдигнем, за да остават някакви пари в държавата, ние сме като офшорна зона ! Иначе браво за инвестицията !
Добре, е че някой инвестира у нас в нови технологии. Дано да има пазар за тях и след време да се окажем сред първите, които ще ги произвеждат все по-масово. Само дано не спрем инвестициите с корупцията и мутризацията ни.
До коментар [#4] от "svoboda1":
Като дойдат още 10 да дават по 300 евро и ще им се наложи да дават вече по 500, след още 10 по 700 и така нататък. А ако отсега им вдигнеш данъците и ги задължиш да дават по 500 никой няма да дойде. Просто като гъба.
От третия в света производител на електрокари. Сега се радвайте на добре забравеното старо.
Между другото "скапаните" соц. електрокари още си работят!
От офшорна зона до друга такава има разлика. Ако сме като Люксембург ще се радвам да ни наричат офшорна зона.
А какво точно ги притеснява китайците политическата обстановка?
Че ще трябва да повишат работната заплата?
Айде мислете малко поне.
Хора - това е чудесна новина!
Там е бъдещето.
Още малко да се развият технологиите за батерии и да поевтинеят и постепенно автомобилите с ДВГ ще започнат бавно да отстъпват.
Първите автомобили едно време са били много по-скъпи на фона на доходите тогава, отколкото електромобилите и доходите днес, но това не е попречило с времето всички да получат възможността да ги притежават и използват.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.