Биохраните Harmonica отчетоха 2.5 млн. лева оборот за 2012
Производителите им очакват ръст от 20% през тази година
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Масло и млечни напитки с горски плодове ще бъдат следващите биопродукти на пазара с марката Harmonica. Сред най-новите предложения на българския бранд са рачел, кисели млека за пиене с различни вкусове, сиропи от рози, касис, ягоди и малини.
Това съобщиха Любомир Ноков и Методи Методиев - собственици на мандра "Мегал 2001" в с. Мало Бучино, в която се произвеждат част от продуктите. Мандрата организира специален Ден на отворените врати. "През 2012 г. имаме оборот от 2.5 млн. лв. През тази година очакваме около 20% ръст", уточни Любомир Ноков. "Мегал 2001" е втората мандра в страната, сертифицирана за биопроизводство, и първата, която предложи биопродукти на българския пазар, уточни зооинженерът и консултант Тенчо Христов.
Първото био кисело мляко
Harmonica се появява на 8 септември 2008 г. (през същата година е построена и мандрата). Днес с бранда се предлагат 25 - 30 вида биохрани. Суровото мляко се доставя от две сертифицирани биокравеферми в Троянския Балкан – на семействата Данчеви и Чернокожеви. Животните се отглеждат по естествен за тях начин: през пролетта и лятото - паша на открито, през зимата - чиста храна, произведена от самите фермери. Суровината пътува със специална цистерна до "Мегал 2001" в Мало Бучино, където екип от технолози, микробиолози и мандраджии я превръща в кисело мляко, айрян или пастьоризирано прясно мляко например при стриктно спазване на традиционните български технологии. Капацитетът на мандрата е преработка на два тона сурово мляко на ден. Останалите предложения с бранда Harmonica се работят по поръчка в различни други компании, например биобозата - в Радомир, биокашкавалът – в Елин Пелин, биосиренето - в Старо село, биорачел – в Пловдив. Произвежат се и тахан, мед, извара. А дистрибуторът на марката - "Био България" (също собственост на Любомир Ноков и Методи Методиев), внася биояйца.
Малко, но от класа
По екпертни оценки пазарът на биопродукти в страната се оценява на 10-15 млн. лв. годишно, но продажбите на биохрани растат. "Този пазар е толкова малък като относителен дял, че кризата не влияе съществено върху него", коментира Любомир Ноков.
"Био" предложенията са сравнително нови за страната, докато в други държави продажбите им са с традиции от десетилетия. "Започнахме от нулата. С годините трябваше да ставаме все по-добри професионалисти. В България има много производители на биосуровини, които обаче ги продават зад граница. Опитваме се да измисляме и да произвеждаме продукти, за да преработваме тези суровини", разказва Любомир Ноков. Това е пътят за промяна в съотношението вносни – български "био" в търговската мрежа, което според експерти сега е 70:30.
Предлагането се развива, еволюция отбелязват и търговските обекти, които започнаха да отделят специални щандове за продажба на "зелени храни". Според Ноков вече е отминало времето на ментетата и измамите с етикетирането на несертифицирани храни като "био". Това е резултат от работата на агенцията по храните и от активността на Асоциацията на биотърговците, както и от нарасналата осведоменост на потребителите.
През търговските вериги минават 85% от продажбите на Harmonicа. Компанията има и три собствени магазина - "Биомаг", в столицата. Според Любомир Ноков "био" са естествените за човека храни, а индустриалните са "мода". Очевидно мнението му е споделя от все повече хора, защото специализирани магазини за "зелени храни" вече има и извън столицата. "Имаме клиенти в Шумен, в Добрич, за пръв път тази година търговски борси на морето поискаха биопродукти от нас. Започнахме да доставяме и за кетъринг. Имаме нов тип клиенти - посолства и магазин ИКЕА например", уточнява Любомир Ноков.
Не всичко е пари
Изборът на биохрани не зависи от бюджета. Това показало проучване на "Био България", направено преди две години. "Тези, които си купуват биопродукти, са любопитни и образовани, не непременно разполагащи с високи доходи. Изборът на "био" е въпрос на информация и манталитет. Има хора, които биха си купили най-скъпото масло за автомобила, но не биха дали пет стотинки повече за биомляко например", обобщава резултатите от изследването Любомир Ноков. Методи Методиев също смята, че покупката е въпрос на отношение и философия. "И цигарите са по пет лева, но се купуват и от хора с ограничени средства", допълва Методиев.
3 коментара
"БИО"....да даааааааааааа.
Тиа био да са чували за естествената киселинност на почвите?
В кои райони в България каква е тя? Колко е БИО?
И други такива?
БИО-домати с 4-5 цикъла на даване на плод през цялата година?
БИО по стандарта за пр-ки и рекламисти тип "ние направихме новия клип за инвеститори в България, в който липсва част от територията на страната"
Аре ресто от книжки с картинки за градски юпита :)
До коментар [#1] от "NAPALM": само ми кажи за киселинността на почвите, че не разбрах, какво общо има с био-то?
До коментар [#1] от "NAPALM":
И за доматите, и за доматите - какви 4-5 цикъла на година!?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.