Приходите и печалбата на "Мобилтел" продължават да се свиват
Най-големият мобилен оператор в България отчита най-силния спад в постъпленията в цялата група на Telekom Austria
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Приходите и печалбата на "Мобилтел" продължават да се свиват и през третото тримесечие, в тон с понижаващите се постъпления в целия телеком пазар в България. Лошите времена за GSM операторите се дължат най-вече на намалялото потребление, високото проникване на мобилни услуги в страната и най-вече на засилената регулация на цените на едро и в роуминг от страна на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС).
През третото тримесечие "Мобилтел" отчита понижение от 12.2% на годишна база на приходите до 101.2 млн. евро, докато печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) се свива с 18.6% за периода спрямо юли-септември миналата година до 44.3 млн. евро. Ситуацията за телекома е още по-негативна за първите девет месеца на годината. За този период приходите на най-големия мобилен оператор в страната са били 300 млн. евро, което е с 16.1% по-малко спрямо същия период на предходната година. Същевременно EBITDA се свива с 23% до 126.7 млн. евро, показва докладът за резултатите на Telekom Austria (собственик на "Мобилтел"). В документа е описана цялата ситуация около българския телеком, който е с най-слаби резултати в цялата група на деветмесечна база. Например хърватското подразделение Vipnet отчита 297 млн. евро приходи, което е с три милиона евро по-малко спрямо "Мобилтел", но дружеството разполага с едва 1.95 млн. абонати, докато потребителите на българския оператор са над 5 млн. Хърватия обаче тепърва стана член на ЕС през юли тази година и все още не е приложила с пълна сила телеком регулациите, които КРС стриктно налага.
Ефектът на стриктните регулации
Българският регулатор няколко пъти свали таксите за терминиране (цени на едро) на разговори в национални мрежи, включително за обаждания от чуждестранни оператори (роуминг). Това удари значително по приходите и на трите телекома, но "Мобилтел" като лидер на GSM пазара пострада най-тежко. В доклада на Telekom Austria се посочва, че от началото на годината до септември регулациите са понижили приходите на българския оператор с 36.9 млн. евро. Другите фактори, натежаващи в същата посока, са намалелите доходи на населението, високото проникване на GSM услуги в страната, засилената конкуренция, водеща до все по-голям спад на тарифите на дребно.
Според последните данни, публикувани от Европейската комисия преди седмица, България е четвъртата най-евтина страна на мобилни разговори в ЕС. Тоест има голяма вероятност крайните потребителски цени да не падат повече от сегашните нива. Силната конкуренция пък води до стопяване на абонатите на компанията. През третото тримесечие те са спаднали с 4.9% до 5.26 млн. души на годишна база. Пазарният дял на "Мобилтел" се свива до 44.8% на базата на мобилни потребители, се посочва още в доклада на Telekom Austria.
Всички на една черга
Тези комплексни причини оказаха влияние не само на "Мобилтел", но и на останалите мобилни оператори. Преди две седмици "Глобул" обяви лек спад на приходите и печалбата през третото тримесечие. Постъпленията за периода са намалели с 2.8% на годишна база до 173.9 млн. евро, докато EBITDA се е свила с 6.4% до 63.8 млн. евро. От началото на годината до септември негативното изменение на втория по големина мобилен оператор е малко по-голямо – 9.4% на приходите на годишна база до 505.7 млн. евро и 12.3% на EBITDA, или 182.5 млн. евро. След отписването на БТК от фондовата борса компанията не е длъжна да предоставя тримесечни финансови отчети. Но до второто тримесечие, когато тя все още беше публична, третият по големина мобилен оператор отчиташе понижение на приходите и EBITDA.
Оптимизъм в дъното на тунела
Има няколко показателя, по които "Мобилтел" може да се похвали. Първият е, че компанията отчита ръст от 23% на абонатите на фиксирани услуги (телефон, телевизия и интернет) през третото тримесечие на годишна база. Вторият е, че потребителите на мобилен интернет продължават да се увеличават, като в интервала юли-септември е отчетен ръст от 26.4%. Тези данни дават надежда, че мобилният оператор ще започне да диверсифицира източниците си на постъпления и да не бъде прекалено зависим само от GSM разговорите. Последният е, че усилията на "Мобилтел" да намали разходите си имат своето изражение. Според доклада на компанията майка българският оператор е понижил с 10.7%, или с 21.3 млн. евро своите оперативни разходи от началото на годината. Това за момента не се оказва достатъчно да компенсира напълно по-малкото приходи вследствие на регулациите на КРС.
Приходи I-IX 2013 | Приходи I-IX 2012 | Изменение % | Печалба I-IX 2013 | Печалба I-IX 2012 | Изменение % | |
---|---|---|---|---|---|---|
Мобилтел | 300 | 358,3 | -16,3 | 126,7 | 164,5 | -23,0 |
Глобул | 258,1 | 284,9 | -9,4 | 93,1 | 106,2 | -12,3 |
Забележка: Печалбата е преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) | ||||||
* - БТК не е включена, защото вече не е публична компания и не публикува тримесечни отчети | ||||||
Източник: отчетите на компаниите |
21 коментара
Имат 5 млн.абонати,ама друг път.......
Много са радвам. Да фалират дано. Няма такива кожудери.
Хайде, чака ви синдик!
Публикувано през m.capital.bg
Наглото отношение към абонатите им и хаосът с инсталирането на последната билинг система им скрои лош номер. Все по-често, когато звъня на м-телски номер чувам сигнал, че номерът е прехвърлен към друг оператор. Компанията не предлага достатъчно атрактивни предложения, че да задържи колебаещите се и да привлече воми абонати.
Ментел, да знаете че прецакването на клиентите ви е еднократно действие и дори да спечелите в краткосрочен план, ние не сме забравили, че сте ни прецакали...сбогом Ментел...
Па то.. мухи се ловят с мед, не с оцет. Не може сал като си смениш логото и билинг системта да очакваш, че всичко ще е наред!
До коментар [#5] от "kukuband":
С уговорката, че ако статията беше за Глобул или Виваком (а май и за която и да било фирма, верига и т.н.), мненията отдолу щяха да бъдат същите...
...Което потвърждава еврейската поговорка, че най-добрата сделка е тази, от която двете страни остават с чувството, че са леко прецакани
С това нагло отношение към клиентите. Пожелавам им тенденцията да се запази дълги години.
Една добра новина!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.