КЗК приема без особен ентусиазъм закона за търговските вериги

Петко Николов, председател на КЗК
Петко Николов, председател на КЗК
Петко Николов, председател на КЗК    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Петко Николов, председател на КЗК    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От антимонополното ведомство имат забележки по някои от предложенията

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) смята част от предложенията по закона за търговските вериги за излишни, а по други има сериозни забележки. Въпреки това цялостното мнение на комисията не е отрицателно, става ясно от нейно решение, публикувано на сайта й. В него се съдържат коментари по основните текстове на проекта за промени в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), които бяха внесени от депутати от БСП през ноември миналата година. Проектът е трети опит да бъдат приети промени, които според левицата ще защитават малките производители от големите търговски вериги. Предишните текстове, приети при правителството "Орешарски", бяха върнати от президента Росен Плевнелиев, който им наложи вето. Смяната на правителствата попречи законът да бъде прегласуван. Първите опити за регулация на отношенията между магазини и производители датират от предишното правителство на ГЕРБ.

С БСП напред

Сегашните внесени от БСП текстове са в основата си същите като върнатите от президента – с тях се въвежда спорното понятие "значителна пазарна сила". С него би трябвало КЗК да има правомощията да следи отношенията между търговски вериги и производители, както и да се намесва при нужда. Зад намерението да се защитят малките производители обаче има опасения, че въвеждането на новото понятие ще позволи натиск над компании, без изобщо това да е свързано със защита на интереса на малките производители. Освен това се предвиждат и други спорни поправки, като например търговците с оборот над 50 млн. лв. да изпратят в КЗК общите условия по договори с доставчици.

Последното обсъждане на промените в икономическата комисия в парламента беше миналата сряда, но като цяло настроението не беше положително. Проектът получи подкрепа от левицата, "Атака" и Патриотичния фронт, а ГЕРБ и Реформаторският блок се въздържаха при гласуването. Промените предстои да се обсъждат и в пленарната зала, но с отрицателно становище от икономическата комисия.

Съгласни, ама по принцип

КЗК е публикувала своето решение-становище за промените ден преди заседанието – във вторник, 20 януари. В него тя посочва, че за ефективно прилагане на законодателството трябва да се направи "точна и недвусмислена дефиниция на понятието "значителна пазарна сила". Според КЗК е удачно това понятие да бъде свързано с икономическа зависимост – при наличие на такава доставчици и купувачи са в по-слаба позиция от търговския си партньор и това създава дисбаланс при договарянето на условия по договори. От антимонополното ведомство препоръчват в закона да се въведе и прилага едновременно концепция за "господстващо положение" и такава за "значителна пазарна сила".

От комисията са забелязали и повторение с вече действащи регламенти – проектът предвижда забрана за "необосновано пряко или косвено въздействие върху конкурент с цел отстраняването му от съответния пазар". Забраната за злоупотреба с господстващо положение съществува и сега, се посочва в решението. Без особен смисъл е и предложението за анонимни сигнали, се подразбира от мнението на КЗК – и в момента има задължение да се опазва в тайна самоличността на лицата, които съдействат при разкриването на законови нарушения.

16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kolisti avatar :-|
    бай кольо
    • + 10

    Лафкаджии!

    Нередност?
  • 2
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801
    • - 5
    • + 7

    Търговските вериги за мен имат много положителни страни. Именно те удържат спекулативните нагласи у българските търгаши. Друг е въпросът, че се стига до производството на неистински храни, което ни принудждава да търсим варианти за самозадоволяване на нуждите от мляко, месо и производните им.

    Нередност?
  • 3
    gogotod avatar :-|
    gogotod
    • - 6
    • + 6

    истината е , че търговсите вериги придобили много мощ от сериозната търговска оборотност и от там и печалби на запад , дойдоха тук и казаха - какво да ви правим като сте били в комунизъм - парите са всичко на този сят , и от вас които нямате защита ще ви вземем. Нямаи сте време да натрупате пари и да се защитите, ами да сте имали. Това е нагло. БСП този път за пръв път от години, а може би и за пръв път са прави. Търговските вериги обезкръвяват хората обвързани в производството на стоките в страната. И убиват конкуренцията. Ако не се приеме КЗК премат че скоро следва да имаме 10-15 търговеца в страната, което е противоречие на самите техни попълзновения за конкуренция

    Нередност?
  • 8
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51
    • + 7

    Аз не знам дали ли някой от четящите или пишещите тук може да си престави страната без търговските вериги. Така че тяхното присъствие няма как да бъде дискутирано.
    Те така или иначе са регистрирани у нас и работят по нашите закони и е въпрос как ние ще определим условията при които ще работят и най-вече дали и как ще ги контролираме.
    Що се отнася до нашите местни производители, за да могат да издържат на конкуренцията е крайно време да започнат да се обединяват. Няма как една верига, през която дневно преминават тонове, да се договаря поотделно за всеки 100-200 или 500 кг с различни и пръснати из страната производители. Защо във веригите има толкова много продукти на български производители на качествени сирена, млека, кашкавали месни и прочее продукти, а не е така например с доматите или плодовете. Ясно е, че става дума за цени, количества и надеждност на доставките като график и качество.

    Нередност?
  • 9
    nickygg avatar :-|
    Nick Grigorov
    • - 2

    Ало, Капитал! "Новото" понятие 'значителна пазарна сила' е основна част от регулаторното законодателство на телекомуникационния пазар в България и ЕС от маса време. Защо в този сектор да може да се прилага, а в други не? Големите телекоми имат одобрени от КРС общи договорни условия. Защо за големите телекоми да може, а за големите търговски вериги - които по оборот са еднакви - не може?

    Нередност?
  • 10
    andthensome avatar :-|
    andthensome

    До коментар [#7] от "georgi7chinkov5":

    Какви са тия несвързани простотии дето си наредил ?

    Нередност?
Нов коментар