Станимир Николов: Добре е да растем с до 150 служители годишно

Директорът на софтуерната компания "EPAM системс България" пред "Капитал Daily"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"В България по-скоро търсим интересни проекти, които да са предизвикателни, отколкото масови."

Само за година и половина дейност в България американската софтуерна компания с беларуски корен EPAM увеличи няколко пъти екипа си. Приходите от дейността й през първата година са близо 5 млн. лв. Станимир Николов, директор на местното дружество, разказва пред "Капитал Daily" за амбициозните планове за развитие на разработчика и защо България е нещо като бутиков център за компанията.

Как се развива "EPAM системс България" от стъпването на компанията в страната?

- В България е един от центровете на "EPAM системс" за разработване на софтуерни системи и дигитални решения. Съществуваме от средата на 2014 г., но работим активно от 2015. EPAM позиционира такива стратегически центрове в много държави по света и ние като корпорация растем с около 30% на година, което изисква винаги да се търсят нови локации и възможности.

Този ръст от 30% отнася ли се и до България?

- Аналогично се отнася и за България.

Къде на други места има центрове като българския?

- Разпределени сме на няколко територии. В Централна и Източна Европа сме локализирани в Унгария и Полша, по на изток - в Украйна, Беларус, Русия, Азербайджан, Казахстан и т.н. Имаме локации и в Южна Америка, Китай и Индия от тази година.

Често ви определят като беларуска компания, но сте листвани на борса в САЩ. Какъв е коренът на компанията всъщност?

- Това, че корените на създателя на EPAM са в Беларус не определя компанията като такава. Естествено се използва опитът, който има на пазара там, но е регистрирана в САЩ, листвана е на борсата в Щатите и подлежи на всякакъв контрол там. Политиките на компанията са по американските стандарти. Разбира се, имаме и голям център в Беларус, който е и най-големият работодател в групата.

Какво е специфичното на българския център?

- Аз обичам да го оприличавам на бутиков център на EPAM, защото в България има много хора с богат опит, които успяваме да привлечем. Това се разпознава и на глобално ниво. И по-скоро търсим интересни проекти, които да са предизвикателни, отколкото масовите неща. Може би това е различното. В пазари, които позволяват по-бързо разрастване и по-голям брой служители, по-скоро компанията се фокусира върху обем, докато тук е върху по-специфичните отрасли и технологии.

За кои специфични отрасли и технологии говорим? Можете ли да дадете пример за интересни проекти?

- Що се отнася до секторите, един от основните на компанията са финансовите услуги. Нашите клиенти са по-големите финансови институции. Също както и големи технологични компании. За тях извършваме доста услуги, които са обвързани с техни продукти. Пример би била работата ни за Oracle. Други сектори са електронна търговия, туризъм. Мисля, че няма отрасъл, за които да не работим под една или друга форма.

Работата за големи финансови институции е свързана основнo с enterprise системи, под една или друга форма предизвикателни като трудност и технология. Имаме голям клиент от Великобритания в България.

Мислите ли, че по някакъв начин Brexit ще се отрази на вашия бизнес?

- Според мен ще се отрази на всеки бизнес, свързан с интернационални услуги. Дори и типичният аутсорсинг бизнес под някаква форма е засегнат от това. Дали ще е положително или отрицателно предстои да видим. Що се отнася до EPAM, знаете, че големите корпорации се подготвят за всякакви варианти и сътресенията за нас бяха много по-малки от очакваните. Засега всичко почти мина незабелязано.

Какво точно е присъствието ви във Великобритания?

- Имаме голяма клиентска база там, екип за продажби и доставки на услуги. За нас там работят няколкостотин души, но по-скоро са фокусирани върху личен контакт с клиентите.

А имате ли клиенти в България?

- Не, не е и цел. Клиентите на EPAM са доста мащабни корпорации, които имат нужда както от опита и уменията, които сме натрупали, така и от обема на нашите услуги. По тази причина българският пазар не е интересен за нас към момента.

Защо България беше интересна като локация?

- През последните години страната се разви много като място за предлагане на услуги от всякакъв вид - било от BPO (Business process outsourcing) или ITO (Information technology outsourcing). И естествено е попаднала в радара на EPAM. Компанията иска да върви в крак с времето. Тук има ценни опитни хора със знания и умения и не мисля, че някоя компания би изпуснала такава възможност.

Можете ли да разкажете малко повече за специалистите, конкретните екипи и технологии в местния клон?

- Работим с основните технологии, които съществуват тук на пазара - Java, JavaScript, .NET. В момента разглеждаме и малко по-широк диапазон технологии, за да видим какво още можем да направим. Търсим хора, които имат опит със SAP, Hybris и т.н. Хубавото при нас е, че няма лимит на технологиите, с които се работи. Някои от продуктовите компании работят само с определени технологии, а тъй като ние имаме различни клиенти, по-скоро нямаме лимити и в определени моменти могат да ни потрябват хора с разнороден опит.

Колко е голям екипът в момента и как ще продължите да растете?

- В момента сме 180. До края на тази година предполагам, че ще прескочим 220. Амбициите на компанията да расте са големи не само в България, но и на глобално ниво. Така че се очаква обемите да са големи, поне за българската локация.

Глобалният план на компанията е да расте с 20-25% на година минимум, което означава, че за по-малки локации като нас ще бъде по агресивно. За местното звено смятам, че е добре да растем със 120 до 150 души годишно.

На какво се дължи този голям ръст и как го осъществявате при този свит пазар на работната ръка в IT сектора?

- Благодарение на добрия ни екип за подбор на персонала. Привличаме хората, от една страна, с добрата репутация на компанията, от друга, с възможности за интересни проекти. Възможностите за развитие са големи. Ние сме технологична компания и има много варианти. Забелязвам, че нивото, което търсим и изискваме, е по-високо от това, което се търси на пазара, и затова сме интересни и за много специалисти.

Първата година от дейността си сте реализирали стабилен оборот от 4.8 млн. лв. Как стана това? Механично беще преместена работата за вече съществуващи клиенти към местния клон ли?

- Имахме готова клиентска база, която имаше желанието да бъде обвързана с България като център за услуги, а впоследствие дойдоха и други.

Как очаквате да растат приходите ви тази и следващата година?

- Ние сме по-скоро центърът, който предлага услугите. Обвързването с клиенти е отговорност на други екипи. Нашият фокус е да създадем център с правилните атмосфера, култура и политики. Финансовата част в момента не е във фокуса. При нас растежът се измерва в обем дейност и брой служители, отколкото в обороти.

Поради това наемаме допълнително офис площи, за да поемем разрастването на екипа си.

Обмисляли ли сте излизане извън София?

- Обмислял съм на някакъв етап през тази година. Засега не можем да решим коя е правилната локация. Изборът, разбира се, е между Варна, Бургас и Пловдив. Трябва да анализираме ситуацията и да изберем, но не сме си сложили някакъв времеви хоризонт. За 2016 г. няма да остане време, по-скоро догодина ще е на дневен ред.

Казахте, че ви трябват кадри на доста високо ниво. Къде ги намирате, имате ли вътрешни програми за обучение?

- Започнахме да обучаваме по-млади хора без опит в тази сфера. Първата група от 15 души вече няколко месеца е в офиса. Те са назначени на договор и работят при нас, обвързваме го с опитни хора и ментори, които могат да ги учат, даваме им задачи и ги развиваме до момента, когато могат да са самостоятелни. Още не сме започнали с академия и обучения от нулата. Имайки предвид, че такива вече съществуват, засега не е приоритет. Първите 18 месеца бяхме съсредоточени върху това да създадем базата, която може да обучава други хора. Ще преценяваме в движение от какво ниво ще поемаме следващите, които ще обучаваме.

А какви хора търсите?

- От гледна точка на меки умения търсим млади хора с желание и мотивация да се развиват. От гледна точка на технологиите - това се научава, стига да си упорит.

А имало ли е моменти, когато сте изпитвали липса на кадри на местния пазар и сте внасяли служители? Имате ли опит с издаването на сини карти за специалисти?

- Да, имаме. В момента имаме служители най-вече от бившите съветски републики. Чакаме и от други държави - Индия, Сърбия. Ние нямаме предпочитания за националност, анализираме само техническия опит.

По отношение на сините карти – със сигурност администрацията в България не е от най-лесните, но мисля, че след време и самите институции научават компаниите, които използват услугата и са коректни, и става по-лесно. В момента в процес на обработване са 12 сини карти за наши специалисти.