🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

IKEA се готви за бъдеще с по-малки пространства и спестявания

Шведската компания вече ще планира бизнеси за 3 години напред, а не за 5-10, за да е в крак с бързо променящото се общество

Главният изпълнителен директор на IKEA Group Йеспер Бродин е амбициран да трансформира компанията
Главният изпълнителен директор на IKEA Group Йеспер Бродин е амбициран да трансформира компанията
Главният изпълнителен директор на IKEA Group Йеспер Бродин е амбициран да трансформира компанията    ©  Reuters
Главният изпълнителен директор на IKEA Group Йеспер Бродин е амбициран да трансформира компанията    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Шведската мебелна верига IKEA се подготвя за бъдеще, в което хората ще имат по-малко възможности за спестяване на средства и ще живеят в по-малки пространства. Най-голямата компания в сектора в света вече ще планира бизнеса си за три години напред, а не както правеше досега за 5-10, за да бъде в крак с бързо променящото се общество и навиците на потребителите, пише Bloomberg.

Новата стратегия е насочена към изграждането на цялостни дигитални решения във всички страни, включително възможност за доставка до дома на достъпна цена, както и към преместването на магазините към централните части на градовете.

Стратегията ще гарантира, че компанията отговаря на нуждите на урбанизиран свят, в който хората "живеят в малки пространства", имат "тънки портфейли" и "малко време", казва главният изпълнителен директор Йеспер Бродин, който пое компанията преди година. Изследване на компанията показва, че до 2030 г. около 60% от населението на света ще живее в големи градове, два пъти повече отколкото сега, допълва той.

Новости

Сега компанията улеснява клиентите, като се ориентира към магазини с по-малка площ, разположени в центъра на градовете. В тях ще могат да се поръчват стоки със или без доставка до дома на достъпни цени. IKEA обмисля възможност за наемане на мебели вместо покупка. Клиентите също така ще може да използват софтуера за виртуална реалност IKEA Place, който ще им позволи да планират по-добре интериора в домовете си.

Различни формати на тези магазини вече отвориха в някои големи градове по света, така че компанията ще може да тества и открие най-успешния вариант. Вече има магазин-кухня в Стокхолм и магазин за матраци в Мадрид. Тя отвори и десетина малки шоуруми в градове като Лондон и Париж, за да обслужва по-добре купувачите в градовете.

Какво е целта

Новите приоритети на компанията няма да се отразят върху стремежа на основателя й Ингвар Кампрад за поддържане на ниски цени. "Имаме финансов план за всичко това, като вземаме предвид инвестициите в по-ниски цени. Това винаги е приоритет номер едно за нас", категоричен е Бродин.

Все още не е ясно какъв ще е крайният резултат от трансформацията. За момента обаче само 5% от годишните продажби за 34 млрд. евро идват от онлайн продажби, само във Великобритания този дял е около 10%. Осъзнавайки изоставането си от други големи онлайн търговци като Amazon, която през есента пусна своя собствена мебелна марка Rivet, Бродин се опитва да ускори максимално отговора на IKEA, определяйки я като "гладна за растеж". На българския пазар IKEA работи от 2011 г., а разполага с онлайн канал за продажби от 2015 г.