MAG, BCEG: Предложихме най-високата инвестиция от близо 1.5 млрд. евро

Възнамеряваме да трансформираме Летище София в уникално и модерно летище, за да предоставим на България конкурентно предимство в региона

Проект за трансформация на летище Манчестър – Международен салон за заминаващи
Проект за трансформация на летище Манчестър – Международен салон за заминаващи
Проект за трансформация на летище Манчестър – Международен салон за заминаващи    ©  MAG
Проект за трансформация на летище Манчестър – Международен салон за заминаващи    ©  MAG
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Консорциум "Витоша" се състои от две международни дружества с дългосрочни инвестиционни философии, като MAG е мажоритарният акционер, водещият участник в търга и летищният оператор, а BCEG е строителният партньор.

Опитът

  • "Манчестър еърпортс груп" е публично-частно дружество, собственост на регионалните правителства на Манчестър и частния международен инвеститор Industry Fund Management (IFM). IFM е диверсифициран глобален мениджър на фондове, базиран в Австралия, който има участия в 16 летища по света, сред които летище Мелбърн в Австралия и летище Виена в Австрия. MAG управлява летища Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс във Великобритания и също така извършва дейност и в САЩ чрез MAG USA – дружество, което осъществява своите операции и летищни услуги на 10 американски летища. MAG обслужва над 60 милиона пътници годишно, а заедно с летищата, в които IFM разполага със собственост, обслужва приблизително 180 милиона пътници всяка година по целия свят. MAG е специализиран летищен оператор и поема пълната отговорност за равитие на летището, бидейки мажоритарен инвеститор в консорциума. Ние не сме финансов инвеститор с нает летищен оператор, търсещ краткосрочна печалба, а имаме дългосрочен интерес да развием операциите на летището.
  • Beijing Construction Engineering Group е китайско строително дружество и международен строителен предприемач. BCEG към момента изгражда най-голямото летище в света – Международно летище Beijing Daxing, с площ на терминалите 1.4 милиона квадратни метра. Фаза 1 ще бъде завършена през септември 2019 г., а при завършването на другите фази летището ще има капацитет от 130 милиона пътници годишно.

Ценова и инвестиционна оферта

  • MAG предложи най-високата инвестиция от близо 1.5 милиарда евро, което е с 500 милиона евро повече от следващия участник и с повече от 900 милиона евро повече от минималната изисквана сума от българското правителство, която е предложена от множество други участници. Когато инвестираш повече в летище, бъдещите приходи се очаква да бъдат по-високи, следователно годишните концесионни такси за държавата също ще нараснат.
  • София е уникална сама по себе си и планът на MAG не е да създаде поредното летище на Балканите. Нашето ниво на инвестиция ще ни позволи да създадем нещо различно, едно ново съоръжение, което ще стимулира икономическа промяна и растеж за цялата държава и ще й позволи да се конкурира на европейската и световната сцена.
  • Нашата значителна инвестиция е фокусирана върху осигуряването на растеж наред с разрастването на летището и броя пътници. За да стимулираме трафика, ние трябва да развием летище, което разполага с инфраструктурата, необходима за изпълнение на изискванията на всички наши авиолинии, независимо дали редовни превозвачи като Lufthansa или нискотарифни авиолинии като Ryanair, които скоро обявиха новия си маршрут от София до летище "Ийст Мидландс", което се оперира от MAG. Размерът на нашата инвестиция демонстрира нашата увереност в способността ни да осигурим растеж на летище София в полза на града и цяла България.
  • Когато осигурим повече пътници, приходите, генерирани от неавиационни доходи, ще се повишат и годишните такси за държавата ще се увеличат на годишна база. Летище София има потенциала да бъде икономически двигател и да бъде едно от най-големите икономически звена в държавата, като привлича чуждестранни инвестиции и международни посетители. В Манчестър нашето летище играе ролята на икономически двигател и градът ни се превърна във втория по големина икономически център във Великобритания, което е чудесен пример как летище може да бъде катализатор за растеж и промяна. Затова MAG има уникалното предимство да предостави този стратегически и икономически растеж за България.
  • Планираме незабавно да ремонтираме двата съществуващи терминала и в най-кратък срок, за да улесним бързия авиационен и пътнически растеж на летище София и да трансформираме настоящото изживяване на пътниците. Ще разработим емблематично летище за България, което ще бъде архитектурен шедьовър и най-доброто летище в Източна Европа.
  • Наред с това MAG и BCEG ще спомогнат за развитието на Airport City Sofia (въпреки че това е извън концесията), което има потенциала да генерира допълнителен съществен икономически растеж. Инвестициите в това недвижимо имущество означават, че летище София може да стане дестинация само по себе си, което ще стимулира туризма, чуждестранните инвестиции и търговията и ще създаде нови работни места.

Пътници и цели

  • Ние очакваме броят на пътниците да се повиши с до 220% до края на концесията. Планираме да увеличим броя на директните дестинации от София от 60 до 150, като обслужваме 22 млн. пътници. Дестинациите, които сме идентифицирали като приоритет, включват дестинации на къси разстояния до европейските столици Осло, Хелзинки, Загреб, Талин, както и столиците на Западните Балкани, например Скопие.
  • С BCEG като партньор имаме уникалната възможност да привлечем китайски превозвачи и да пуснем директни полети до Пекин и Шанхай. Наред с това сме определили Чикаго, Торонто и Делхи като ключови възможности за далечни полети от София.
  • Осъзнаваме стратегическото географско местоположение на летището и потенциала за растеж и сме уверени в своите възможности да осъществим бизнес плана си, който е официално проверен от кредитори и консултанти.
  • Международната свързаност, която ще осигурим, ще допринесе и за развитието на превоза на товари, който ще стимулира растежа на международната търговия.
  • Наред с това бихме искали да подчертаем, че увеличаването на международните дестинации от 60 на 150 ще доведе до очакван растеж от 3% на БВП на глава от населението. Например очаква се 20 милиона евро генериран приход от чуждестранни посетители в София след стартирането на директните полети от София до Шанхай.
  • Възнамеряваме да трансформираме летище София в истински модерен авиационен център, в портал между Изтока и Запада, като най-близката столица на Европейския съюз до Близкия изток.

Летищни такси

  • Нашият фокус е върху растежа и върху обема, а не върху по-високите такси. На летищата MAG поради конкуренцията от страна на London Heathrow и другите лондонски летища сме разработили модел за авиационно развитие, който ни позволява да мислим като авиокомпания и да отговаряме на нуждите на глобалните превозвачи – както редовни, така и нискотарифни.
  • Нашият бизнес модел се стреми да стимулира растежа за нашите авиолинии чрез програми за отстъпки и насърчаване на нови дестинации и повишен трафик. Ние знаем колко чувствителни са нашите авиолинии, затова се концентрираме върху развиване на неавиационни приходи, които да ни позволят да им предоставим отстъпки.
  • От критично значение е да можем да зададем летищна тарифа, която е конкурентна на всички летища в Европа.

Бъдещите първи стъпки

  • Нашият незабавен фокус ще бъде върху проектирането на нов, емблематичен терминал 3, който ще отразява българската архитектура и ще бъде вдъхновен от впечатляващите планини около София. Нашата визия за терминал 3 е да изградим отличен терминал, печелещ награди, най-добрия в своя клас, и да създадем инфраструктурен модел, който действа като нов репер за създаването на терминали в летищата с аналогичен размер по целия свят.
  • Наред с това ние ще бъдем едно от най-екосъобразните и технологично развити летища, създавани някога. Ако получим концесията, незабавно ще предприемем обществени консултации по отношение на нашата визия за летището и нашите планове за развитие. Важно е да създадем летище, с което българите се гордеят и за чието създаване са допринесли.
  • Осъзнаваме, че има незабавни задачи, които можем да осъществим, за да подобрим пътуването през София – изцяло обновяване на терминал 1 и 2, по-добри паркинг услуги, нови ресторанти и магазини и със сигурност по-добри тоалетни.
  • Искаме да създадем първо и трайно впечатление за посетителите, което отразява най-доброто от България, сервирайки нейната изключителна храна и вина от световна класа.

Предимства на офертата

  • Ние предложихме най-високата инвестиция от 1.5 милиарда евро, което демонстрира нашата увереност в държавата и което означава, че летището ще бъде изцяло трансформирано от MAG в сравнение с другите участници, които са предложили по-ниски инвестиции. Искаме да създадем истинско наследство за българския народ.
  • MAG е 100% фокусирано върху концесията на летище София през последните три години.
  • Благодарение на нашето стратегическо партньорство с BCEG - Китай, ние можем да допринесем за позиционирането на България в ключовата глобална стратегия "One belt, one road" и инициатива "16+1".
  • Уверени сме, че с правилното управление и инвестиции е възможно летище София да расте по устойчив начин, което ще позволи на България да се конкурира на световната сцена за туризъм и преки чуждестранни инвестиции.
  • Фактът, че не управляваме конкурентно летище в региона, означава, че ще развием летище София като дестинация само по себе си и ще осигурим фокуса на нашия ключов старши управленски персонал.
  • Като летище оператор MAG има опит от над 80 години, на базата на който да подходи към управлението на летище София с надлежна грижа и разбиране.
  • Нашите амбиции са подкрепени с огромни познания, които ще прехвърлим към летище София чрез ключовия ръководен персонал, и ще развием следващото поколение служители.