Антитръстовите регулатори на ЕС засилват натиска срещу Facebook и Google

Причина са оргомният брой данни, които компаниите събират за потребителите си

Маргрете Вестагер
Маргрете Вестагер
Маргрете Вестагер    ©  Reuters
Маргрете Вестагер    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Европейската комисия задълбочава вниманието си към технологични гиганти, сред които Google и Facebook. Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер ще разгледа начина, по който компаниите събират и използват огромния набор от потребителски данни, с които разполагат, информира Financial Times. Вестагер за пореден път изследва практиките на подобни компании, като настоящият главен проблем е как да се контролира влиянието им върху конкуренцията на пазара.

Глобите не са достатъчни

Преди началото на втория си мандат, който започна на 1 ноември 2019 г., Маргрете Вестагер отправи предупреждение, че мерките против антиконкурентни действия ще преминат отвъд глобите, тъй като според опита ѝ те не са били достатъчни за постигането на необходимата промяна. По-рано тази година Европейската комисия наложи санкция в размер на 1.49 млрд. евро на Google за "незаконна злоупотреба с доминантното си положение на пазара за посредничество в онлайн рекламата", но според Вестагер санкцията не е подобрила положението на пазара. Друг пример е глобата в размер на 4.34 млрд. евро за задължаването на производители да инсталират Google Chrome като условие за лицензиране на Google App Store. Според критиците тази глоба също не е постигнала необходимите резултати, тъй като продуктите вече са били установили доминантно положение към момента на предприемане на действия.

"Ще обръщаме внимание на това какви защитни средства съпътстват наложените глоби", коментира Вестагер пред журналисти в Брюксел след изслушване в Европейския парламент. Тя добави още, че разбиването на компания на няколко отделни части не е изключено като последна инстанция за регулиране на доминаниращи единици на пазара. За подобна мярка са се обявявали и други европейски политици, сред които и Ги Верхофстад, но подобна стъпка би отворила големи правни въпроси, защото технологичните гиганти са американски компании.

Какво предстои за технологичните гиганти

Европейската комисия цели да проучи влиянието, което технологичните гиганти имат върху конкуренцията в интернет индустрията. Големият въпрос е дали компаниите не ограничават способността на конкурентите си да се състезават по честен начин и да имат достъп до онлайн пазарите чрез контрола си върху търсенето в интернет, онлайн рекламите, социалните мрежи и огромен брой патенти.

Конкуренти на Google са получили дълъг списък с въпроси относно това как компанията събира информация и по какъв начин я използва, за да реализира печалба, като крайният срок за отговор е 7 януари догодина. Чрез въпросите се цели да се разбере дали компанията не е използвала господстващото си положение на пазара да ограничи достъпа до информация от конкурентите си. От комисията споделят, че въпросникът е част от предварително разследване на Google. Интересът към методите на компанията идва от огромната база от данни, с които разполага.

При Facebook комисията се стреми да проучи начина, по който социалната платформа събира данни онлайн. Бизнес партньори и конкуренти на Facebook са разпитвани за това колко стойностна е информацията, която споделят с технологичната компания, и за какво им е необходимо наличието ѝ. Европейската комисия не е направила изявление конкретно за Facebook, а от социалната платформа също са отказали коментар.

Според Алек Бърнсайд, адвокат от кантората Dechert в Брюксел, Вестагер признава множеството ползи, които иновациите в работата с данни могат да предложат, но осъзнава и опасностите, които произтичат от тях. "В бъдеще ще бъдем много по-внимателни да направим необходимото за връщането на конкуренцията в пазар, който вече е пострадал от незаконно поведение от страна на една или повече компании", коментира още Вестагер.

Интересното в случая е, че проверката на Европейската комисия ще се случи едновременно със зараждаща се такава в САЩ, която ще бъде насочена към Google, Facebook, Amazon и Apple.

Все още няма коментари
Нов коментар