Георги Милушев, търговска верига "ЗОРА": Предизвикателствата налагат иновативни решения и излизане от рамките на досегашния начин на работа

Разработихме план за действие в следващите три месеца, очаквайки пандемията да приключи в този срок, казва управляващият съдружник в компанията

Георги Милушев, търговска верига "ЗОРА": Предизвикателствата налагат иновативни решения и излизане от рамките на досегашния начин на работа
Георги Милушев, търговска верига "ЗОРА": Предизвикателствата налагат иновативни решения и излизане от рамките на досегашния начин на работа
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Търговска верига"ЗОРА" е една от най-големите български вериги за бяла и черна техника. През своята 29-годишна история компанията се стреми да предлага постоянен богат асортимент от уреди за дома и семейството и да отговаря на най-новите потребителски и екоизисквания. Марката разполага с 37 магазина в цялата страна както и с модерен електронен магазин. През 2016 г. "Зора" започна коренна промяна на корпоративната си идентичност, като инвестира в иновативно оформление на вътрешното си пространство с цел доближаване до новостите и динамиката, с която се развиват технологиите. През 2019 г. компанията бе отличена със специален приз като бранд, успешно завоювал доверието на българските потребители, и получава сертификат за инвестиция клас "А" за проекта на "Зора логистик ММС" ООД, който предвижда изграждане на складова база и офиси. Размерът на инвестицията е над 17 млн. лв. и ще разкрие 33 нови работни места.

За плановете на компанията през 2020 г. във време на извънредно положение и променено потребителско поведение разказва Георги Милушев - управляващ съдружник във верига магазини "ЗОРА".

Как се отразява на бизнеса на компанията извънредната ситуация и какви мерки предприемате, за да се адаптирате?

- Правим планове, приемаме програми за развитие, но изведнъж опасността от заразата стопира и обърна всичко наопаки. Попаднахме в извънредна, непозната досега ситуация, в която светът е поставен пред изпитание да се справи с непредполагаеми събития и обстоятелства. Огромни научни институти работят все повече в направления за действия в ситуации очаквани, случвали се и преживявани. Човечеството постигна недостижими цели, впрегна изкуствения интелект в служба на хората, а пред опасността от коронавируса се оказа неподготвено, парализирано.

Кризата от короновируса открои сериозни слабости, дисбаланс в глобалната икономика и отправи сериозно предупреждение към световните елити доколко имат готовност за действие при внезапно възникнали необичайни обстоятелства. Въведеното извънредно положение и съпътстващите мерки, необходими и оправдани за ситуацията, промениха изцяло живота и поведението на всички ни. Парадоксално отделянето, социалната дистанция на общуването се превърна във форма на солидарност.

Преустановиха работа цели отрасли, въведоха се масови ограничения на движение, а това силно ограничи икономическата активност и ни постави в съвършено различна ситуация, която изисква да бъдем адаптивни.

Магазините извън търговските обекти продължават работа, но с много по-малък капацитет. Фокусът на потребителя се измества към онлайн пазаруването, а ние от своя страна реагираме чрез въвеждането на нови услуги, които да улеснят потребителското преживяване, консултирането и избора на клиентите.

В тази ситуацията най-важното е да защитим хората от зараза, да запазим работните места, да съхраним "ЗОРА" на фирмено ниво. Правим всичко възможно да окажем помощ в този труден момент и да бъдем адаптивни. Разработихме план за действие в следващите три месеца, очаквайки пандемията да приключи в този срок. Преструктурираме първоначално заложените цели, оптимизираме разходите, по-икономично и пестеливо използваме ресурсите, преминаваме към по-гъвкаво плаващо работно време, съобразено с динамиката на пазара.

Предстои ни труден период, време на изпитание за устойчивост, за управленски капацитет, за вземане на решение, за действие в извънредни обстоятелства. Никога досега светът не е преживявал двойна криза - здравна и икономическа. Даваме си сметка, че предизвикателствата, пред които ни постави кризата, налагат нуждата да вземем иновативни решения и да излезем от рамките на досегашния начин на работа. Наложително е да подложим на преоценка стратегията си, да бъдем по-конкретни, адаптивни и гъвкави, по-директни и разбираеми в отношенията с хората, да търсим и да се опираме на знанията и опита на по-широк кръг от специалисти, на най - добрите кадри на "ЗОРА" в разработване на програма за действие в след-кризисния период.

В отговор на пандемията имате нова услуга - консултация и поръчка по телефон...

- Ограниченията оставиха голям брой хора затворени по домовете им, които въпреки трудното време продължават да потребяват, да търсят и избират необходимата им стока. В тази връзка разширяваме дейността в направление онлайн продажби. Въвеждаме допълнителни форми за дистанционни поръчки, въведохме услугата "Поръчка по телефона". Клиентът може да получи необходимата професионална консултация относно интересуващата го стока и по телефона. Разликата от двата канала - офлайн и онлайн - е изцяло в полза на клиента, пести му се време за посещение, обработката и доставката на стока се извършва в по-кратки срокове. Стремежът е да отговорим на нуждите на клиентите в момент на ограничения, когато хората пазаруват предимно онлайн.

Изградихме кол център, който приема и разпределя поръчките по магазини. Оптимизираме логистичната дейност с цел по-бърза доставка на поръчаната стока.

Какви са мерките, които предприемате за безопасността на служителите и на клиентите?

- Още преди въвеждането и обявяването на мерките се погрижихме да осигурим необходимите предпазни средства - маски, ръкавици, шлемове за касиерите по магазините, термометри и дезинфектанти, предназначени за ръце и всички видове повърхности, висок градус спирт. Изискваме навсякъде да се спазват строго указанията, нашите служители ежедневно са в контакт с клиенти. Трябва да бъдем стриктни и отговорни, да пазим себе си и хората, които ни посещават. Въведен е строг ограничителен режим в офиса и складовете, ежедневно неколкократно се измерва температурата на служителите и посетителите. Магазините се дезинфекцират ежедневно през три часа, допускат се не повече от 2 до 3 клиента, строго се спазва разстояние от 2 метра един от друг.

Често сте сред брандовете, които приветстват иновациите, какви са прогнозите ви за трендовете в близките две-три години?

- По време на кризата се наблюдава ограничен трафик по магазините, но за разлика от това потребителите са фокусирани, идват с точно определена цел, в повечето случаи са информирани и запознати от сайта. Това показва необходимостта от предоставяне на повече информация на клиентите чрез интернет. Очакваме ръст в дистанционните и онлайн продажби.

Никой не може и не е в състояние да прави сериозни прогнози. Нарушени са цели производства, взаимно свързани и кооперирани, произведени са части и компоненти в различни заводи и страни. Предстои дълъг период, за да се отърсят хората, да се освободят от страха, от заплахата от коронавируса и да се върнат към обичайния си начин на живот.

Най-оптимистичните прогнози са да се върнем към нормалния начин на живот не по-рано от три, четири месеца.

Как се гради успешен бизнес в България от нулата? А в условията на криза от коронавируса?

- Да се развива една компания, да оцелее 29 години, преминавайки през три кризи: 1991; 1996 - 1997; 2008 - 2009 г., означава най-напред да е съставена от хора сериозни, отговорни, с ръководство, изцяло отдадено на каузата. Това са 29 години на идеи, визия, адаптация към най-новите тенденции и технологии в света. За близо три години открихме 11 нови магазина и изцяло ремонтирахме и разширихме 8 магазина. За един от тях получихме и приза за "Сграда на годината". Огромен е приносът за това, което днес е "ЗОРА", на екипа, на хората, които наравно с нас работят за развитието ѝ. Над 60 % от служителите са със стаж над 10 години. Екипът на "ЗОРА" е залогът на постигнатото, гаранция да продължим битката за преодоляване на сегашната криза и за възстановяване след кризисния период.

След обявяване на извънредните мерки разработихме екшън план, обхващащ периода на първото полугодие, очаквайки кризата с коронавируса да приключи до края му. Работим за изясняване и определяне посоката на движение, на мерките и действията след кризата, с цел възстановяване до края на годината нивата от 2019 г., давайки приоритет на откриващи се нови възможности след кризата.

Има ли промени в потребителските нагласи сега,когато хората са по домовете?

- Коронавирусът промени потребителските нагласи, повишен потребителски интерес има към хлебопекарни например. Търсенето е огромно не само в България, а и в цяла Европа към дребна техника за кухнята - кафемашини, кухненски роботи. Повишено е и търсенето на машинки за подстригване, епилатори и други продукти за лична грижа. Дистанционното обучение на учениците доведе и до повишен интерес към IT техника и аксесоари - лаптопи, принтери, рутери, уебкамери, мишки; конзоли за забавление и смарт телевизори. В първите дни на кризата имаше повишено търсене на хладилници и фризери във връзка с презапасяването с хранителни продукти. Нагласите и нуждите на потребителите вероятно ще продължат да се променят и ние ще направим всичко възможно, както и досега, да отговорим на измененията на потреблението.