Христо Джурколов: Оборотите ни в заведенията на Burger King и KFC паднаха над два пъти

Инвестиционните ни планове са замаразени, казва мениджърът за България на "АмРест" пред "Капитал"

Христо Джурколов    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Полската публична компания AmRest Holdings SE е най-големият независим ресторантьор в Централна и Източна Европа. Тя държи франчайз права върху брандовете KFC, Pizza Hut, Burger King и Starbucks и др. В България заведенията на компанията са 24 - 14 кафенета Starbucks, осем ресторанта KFC и два Burger King. AmRest оперира в страната чрез две дружества - "АмРест" ЕООД (за KFC и Burger King) и "АмРест кофи" ЕООД (за Starbucks).

"Капитал" попита Христо Джурколов - мениджър за България на "АмРест" за брандовете Burger King и KFC, за ситуацията на пазара сега, по време на извънредното положение.

Как се отразява извънредното положение на бизнеса на компанията?

- Извънредното положение не се отразява добре. От осем заведения KFC и две Burger King работят пет, като три са в шопинг молове и правят само доставки до дома. Оборотите ни паднаха повече от два пъти. В същото време доставките до домовете се удвоиха, а поръчките KFC Drive са четири пъти повече в сравнение с времето преди извънредното положение. Но всичко това не може да компенсира обемите, които постигахме при нормална работа на всички наши заведения KFC и Burger King.

Каква стъпка предприехте за служителите в компанията по време на извънредното положение?

- Повече от 60% от служителите са ученици и студенти и те са в неплатен отпуск по собствено желание, защото не се чувстват комфортно да работят в така създалата се ситуация. Всеки, който е искал да работи, е имал тази възможност.

Плащате ли наеми за затворените заведения?

- Засега срещаме подкрепа от наемодателите, но не знаем какво ще се случи след отмяната на извънредното положение. Надяваме се да не ни искат плащане на наеми със задна дата.

Ще се възползвате ли от мярката на правителството 60:40?

- Да, ние сме сред одобрените за март компании и очакваме да получим средства от държавата. Ще подадем заявления за подкрепа и за април и май и ще очакваме решението.

Правителството разреши да бъдат отворени заведения на открито и терасите им. Ще се възползвате ли от тази възможност?

- Да, но тя не решава проблемите ни, защото повечето ни заведения са в молове, а засега правителството не съобщава какъв е планът му за съдбата на моловете.

Как извънредното положение влияе на инвестиционните ви планове? Бяхте съобщили, че планирате откриване на минимум още два обекта Burger King и на нов ресторант KFC през 2020 г.

- Засега сме на изчакване, всички планове са замразени, защото не знаем дълбока ли ще е кризата за нас като индустрия. Не смея да планирам, защото един ще е сценарият, ако се върнем на старите нива на продажби, и друг - ако има промяна в потребителските нагласи. Имаме много амбициозни планове, свързани с високите технологии, чрез които да подобрим цялостното изживяване на клиентите ни.

Имате ли обща стратегия с другия притежател на франчайз права за KFC заведенията - фирма "Самекс"?

- Вървим ръка за ръка с тях - например по отношение на апликацията за онлайн поръчки. Основният плюс от възможността представянето на една марка да се "дели" между две дружества е наличието на различните екипи и подходи за развиване на бранда, както и на повече добри идеи и опит.

Според Сдружението на заведенията в България 70% от заведенията са готови да не отворят в знак на протест, докато правителството не намали ставката за ДДС за ресторантьорите. Какъв е вашият коментар?

- Ние представляваме световни разпознаваеми брандове и не можем да си позволим лукса да останем затворени, ако имаме възможност да отворим. Темата за исканията на ресторантьорите е въпрос на друга дискусия. Не трябва да наказваме нашите гости заради възможна дискусия с правителството.

Какви са прогнозите ви за развитие, кой е най-лошият сценарий за вашия бизнес?

- Целта ни е да бъдем максимално близо до нашите гости при спазване на всички изисквания за безопасност. Най-лошият сценарий за нас е, ако има промяна в потребителските навици и хората започнат да странят от големите шопинг центрове. Тогава може да се наложи да излезем от мол и затварянето на заведение ще е най-лошият сценарий.

Интервюто взе Мара Георгиева

Все още няма коментари
Нов коментар