🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Удобно и в пандемията

От "ТЕД-бед" са оптимисти за 2021 г. и очакват рязък ръст на приходите си. В момента в компанията работят 550 служители, а още 150 се търсят в производството

От "ТЕД-бед" са оптимисти за 2021 г. и очакват рязък ръст на приходите
От "ТЕД-бед" са оптимисти за 2021 г. и очакват рязък ръст на приходите
От "ТЕД-бед" са оптимисти за 2021 г. и очакват рязък ръст на приходите    ©  Надежда Чипева
От "ТЕД-бед" са оптимисти за 2021 г. и очакват рязък ръст на приходите    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • В корона годината "ТЕД-бед" очакват рекорден оборот - около 60 млн. лв., и печалба 1.5 млн. лв.
  • Пловдивският производител държи над една трета от продадените в страната матраци, а клиентите вече предпочитат по-висок клас.
  • Компанията планира 10 млн. лв. инвестиции през 2021 г. и ръст в износа.

Да препоръчам матрак? Не мога да се наема - ние прекарваме в почивка една трета от живота си и изборът е личен - за всяко тяло и за всяка душа. Думите са на Петър Паяков, главен оперативен директор на производителя на матраци "ТЕД-бед". За компанията годината, горчива за много бизнеси заради пандемията, се оказва изключително успешна - търсенето не спира, продажбите и приходите вървят нагоре, а плановете за инвестиции стават все по-големи. А на фона на растящата безработица от пловдивската "ТЕД-бед" търсят и хора.

В България в момента има над 130 търговци и производители на матраци - местни и чужди фирми, което звучи като солидно струпване на играчи и голяма конкуренция. "Българският пазар е може би най-трудният, на който оперираме, а ние работим на над 50 пазара", казва Паяков и посочва, че основният проблем е нелоялната конкуренция. Но числата на ТЕД звучат повече от комфортно: над една трета от пазарен дял в страната, над половината от оборота от износ и клиенти, които напоследък купуват по-скъпи модели напук на по-мрачното икономическо бъдеще.

Бърз кошмар, последван от бум

"През първите два месеца от пандемията имаше осезаем спад на търсенето. В периода април-май тази година работихме на около 60% от капацитета си, но през останалата част от годината наваксахме изоставането", разказва Паяков. От ТЕД очакват да завършат 2020 г. с оборот около 60 млн. лв. при 54 млн. лв. година по-рано. Печалбата също се очаква номинално да е по-голяма - прогнозата е за 1.5 млн. лв. през 2020 г. в сравнение с 1.35 млн. лв. през 2019 г.

Ръстът в продажбите е обясним - от една страна, хората все по-често сменят матраците си, а от друга - ТЕД са успели да привлекат повече клиенти, които до скоро са пазарували от другаде. "Ние нямаме естествени конкуренти в България, защото държим над една трета от пазара. Всички останали компании, които се представят добре, са далеч зад нас и няма някой, с който спорим директно", обяснява Паяков.

Компанията продава средно по 200 000 матрака годишно в България, но за средна цена е трудно да се говори - например двулицевият двоен матрак струва около 600 лв., но фирмата произвежда и еднолицеви, топ матраци, легла, завивки и др. с различни цени, които е трудно да бъдат обобщени.

Българите все още трудно се разделят с матраците си - средно на около седем години, докато в Западна Европа това се случва на всеки три-четири години. "Смятаме, че скоро това ще се промени и потребителите ще започнат още по-често да сменят матраците си най-вече заради това, че започнаха да придобиват ясна представа за важността на продукта и че той е една неделима част от техния комфорт, здраве и битие.

Още повече че фразата "Моят дом е моята крепост" изведнъж се материализира", казва оперативният директор на ТЕД. А дали кризата е накарала клиентите да търсят по-евтините варианти? "Тъкмо обратното - наблюдаваме търсене на по-скъпи продукти, защото все повече се търси качеството", казват от компанията.

"В началото на пандемията имаше крайно песимистични очаквания за индустрията и ние трябваше да взимаме трудни решения, но в крайна сметка решихме да рискуваме. Така в условия на абсолютна несигурност решихме да продължим по план и запазихме работниците си, като дори започнахме активен подбор на нови. Оказа се, че това е бил печелившият ход за нас", казва още главният оперативен директор.

В компанията работят 550 души, като и в момента се търсят 150 работници при брутна заплата в производството над 1600 лв. Липсата на хора е голям проблем в последните години - няма квалифицирана работна ръка, не се намират и хора като цяло - затова от ТЕД търсят работници от околните на Пловдив селища с организиран от компанията транспорт.

"Нашият път за справяне със ситуацията е, като се превърнем в предпочитан работодател. Стремежът ни е да създаваме и поддържаме приятна работна среда и да предоставяме възможност на работниците ни да си спечелят високи заплати - казвам умишлено спечелят, защото искаме хората ни да са мотивирани", казва още Петър Паяков.

На меко или на твърдо

През годините в ТЕД са получавали куп интересни запитвания, най-запомнящите се от които било желанието на някои от клиентите матраците да бъдат в определена форма - кръг, сърце или звезда. Други пък държали те да са изработени от техни материали. Затова от ТЕД решили проблема и създали "ТЕД бутик" - отделна фирма, която работи по желание на потребителите.

Като цяло обаче пандемията не е променила профила на клиентите на ТЕД - и в по-ниския ценови клас, но и в по-високата категория. "Силата ни е в среден, среден-висок клас", казват от дружеството. Домакинствата пък остават ключовият клиент и именно при тях е най-големият ръст в потреблението. Но това е обяснимо - кризата, последствията от нея и преминаването на много хора на работа от дома и дори дистанционното обучение накараха хората да се обърнат към нещата, които са им най-ценни - здравето и домашния уют.

Целият сектор "Направи си сам" е в подем, тъй като хората вече обръщат значително повече внимание на дома и изобщо на спокойствието си, отбелязват от бранша.

Най-търсеният продукт са матраците с хибридна технология - пружинен пакет в комбинация с полиуретанова пяна. "Това е похвално, защото показва, че ние сме си свършили работата, защото технологично е доказано, че това са най-комфортните, най-благонадеждните и качествени продукти в нашия бизнес", казва Паяков.

Самите потребители пък все повече търсят качество. "Хората започнаха да се образоват и да стават все по-взискателни още преди пандемията, но това донякъде е, защото България също следва световните тенденции, свързани с подобряването на качеството на живот и на триъгълника добра почивка - хранене - активност. Е, ние сме от страната на почивката", казва още той.

Инвестиции на квадрат

Тази пролет ТЕД откри новия си проект - цех за профилиране на различни видове полиуретанова пяна, който е ключов материал за матрачната индустрия. Проектът е за общо 8.5 млн. лв., като производствената база е с разгъната площ 15 хил. кв.м и е първата изцяло автоматизирана линия за изрязване на полиуретанова пяна на Балканите, и с капацитет за профилиране над 30 тона дневно.

Планираните вложения за следващата година са 10 млн. лв., като фокусът ще бъде насочен към складовата база за суровини и материали.

"Виждаме 2021 г. като трамплин за преминаване към драстично по-високи нива на приходите и полагане на основите за развитието на компанията през следващите 5 - 10 години. Очакваме резултатите от годината да ни позволят да увеличим мащаба на инвестициите си, за да сме в състояние да подкрепяме нуждите на растежа, както и да имаме ресурс за още по-силен фокус върху развитието на бранда в чужбина", казва Паяков и допълва, че стоките се търсят еднакво както на място, в магазините, така и онлайн.

ТЕД е експортно ориентирана компания и продава над 50% от продукцията си на чужди пазари. Най-добре вървят продажбите в САЩ, Германия, Унгария, Румъния и Гърция. От компанията си обясняват успеха с това, че са се утвърдили на тези пазари с продуктите си. "Заслуга" имат и международните изложения, в които ТЕД често участва. "Успяхме да създадем добри контакти с партньори, които се убедиха в качеството на продуктите ни.

огато се докажеш веднъж, партньорите и клиентите ти се отблагодаряват с лоялност", казва Петър Паяков. Има обаче и друго. "Оттеглянето на доверието на Запада от Китай ни постави в много изгодна позиция, която ни дава възможност да увеличим присъствието си в съществуващите европейски пазари, от една страна, а от друга - да навлезем в САЩ. Фокусът ни през идните години ще е да развием присъствието си на тези пазари и да проучим възможностите за по-сериозна експанзия там", казва Петър Паяков.

Семейство ТЕД - Тодор, Елин и Димитър

Името на компанията идва от първите три букви на Тодор Тодоров и неговите двама синове - Елин и Димитър, като преди да започнат бизнеса си с матраци, са се занимавали със строителство. Съсобственикът и управител на компанията Елин Тодоров попада в сектора почти случайно. Разказва, че тримата забелязват нова пазарна ниша - търсенето на матраци е голямо, а в магазините се предлага просто обвит в плат дунапрен. Компанията започва да произвежда матраци през 1995 г. През 2000 г. фирмата вече има собствена фабрика с 6000 кв.м площ. В групата има около 15 фирми от различни сектори - транспорт, строителство, керамика и санитария, производство и продажба на пружинни пакети и др. Част от компаниите в холдинга са "ТЕД керамика", "Виа логистик", "ТЕД инвест", "Бенефит трейд" и др.
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bigmouth avatar :-|
    BigMouth

    Разбрахте ли за скандалната брокерка Бистра М., която се сгодява за свой колега след като забременява, но може да се окаже че ще се омъжи за брата на детето си.

    Нередност?
  • 2
    awz04699551 avatar :-|
    Емил

    Е колкото и да я хвалят като фиансов гуру, аз не бих се доверил на такъв човек.

    Нередност?
Нов коментар